Full version: Eldkrasse
Fru fet
Kunde förstås inte låta bli att spontanköpa lite handelsträdgården igår (fast jag bara skulle ha en Constance Spry till planket..) och kom hem med en eldkrasse. Den var svindyr och när jag läste på i trädgårdsboken hemma sen låter den väldigt kinkig att sköta. Någon som har personlig erfarenhet? Den står varmt och torrt, tanken är att den skall klänga i ett rådhusvin mot en södervägg.
kerstin z5-6
Kinket ligger väl i att roten ska begravas djupt -och succesivt på 40-50 cm
Gräv ett hål , sätt ner den fyll jord till bladnivå och fyll sedan på jord varje vecka -till markytan -
Fast bor du i z3-under kan du nog plantera som vanligt
Fru fet
Tack Kerstin, men jag fattar inte riktigt. blink.gif Jag planterade som vanligt, rymlig planteringsgrop, lite kobajs, lite planteringsjord (den vill ju ha bra dränering) och en näve benmjöl. Skall jag alltså fortsätta att lägga på jord vartefter så att det blir en kupa? Enl. min trädgårdsbok fryser den ned rätt rejält (under marken alltså) varje år. Stämmer det? Vi bor i zon 2-3.
kristerh
Jag har oxså en, jag planterade den för 3 år sedan och planterade den som en vanlig växt, den fryser ner varje vinter men kommer upp så småningom när det blivit ordentligt varmt, eldkrassens rötter växer djupare o djupare för varje år, så har den väl etablerat sig kommer den nog alltid tillb, dessutom blir den större o större för varje år, (bor oxså i zon 2-3).
krister
Mia, zon 3
Och jag fjäskade och fjäskade och fjäskade, och den dog... mad.gif
Det ska visst vara så - hos somliga klarar de sig inte alls, och hos somliga blir de som ogräs...
kerstin z5-6
Min lever -men jag planterade roten djupt -inte kupa jord -utan fylla på jord i det 50 cm djupa hål jag grävt till den ..så menar jag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon