Hej
Jag har bara några frågor ang. lysrör, jag odlar chili och paprika och undrar vilket lysrör som passar mig bäst och var jag kan köpa det.
Tack på förhand
Åsa, mälardalen zon 2
14-05-2006, 11:09
Det beror på i vilken skala du odlar, odlar du bara några plantor på fönsterbrädan funkar vanliga lysrör eller lågenergilampor (vanliga som man kan köpa i matbutiken) som man placerar ca 10cm ovanför växterna utmärkt.
Okej. Nej men för att jag har en chili och en paprika och tänkte plantera om dem till en större kruka och ställa dem på golvet med ett lysrör över. Fungerar dem flesta lyrören ungefär lika bra då?
Lady Hamilton
14-05-2006, 13:57
OM du kan välja mellan varm-o kallvita så väljer du Kallvita lysrör
Sedan är det ju klart att ju högre Watt på lysröret desto större effekt=större yta som blir belyst. Men det brukar vara längden på armaturen som avgör watt antalet
Okej! Vart kan man få tag på sånna kallvita lysrör då?
Lady Hamilton
14-05-2006, 15:41
De brukar finnas på samma ställe. Men vanligast är varmvita lysrör men som sagt var på en del ställen finns det "både ock" Hos en elfirma borde båda sorter finnas. Men de ska inte kosta mer än ca 30-60:- st
Detta är ett evigt debattämne här på odla.
Kolla efter såna som har beteckningen 840 ... eller 960 ... eller nåt. Bauhaus hade TLD 840 för en hyfsad peng ... men jag var snål och körde med mina begagnade "OSRAM NORMAL" som jag köpte för minimala pengar på byggskroten, dom har funkat till belåtenhet.
Undvik de varmvita, har för mycket gult/rött ljus ... annars funkar det mesta. Tänk bara på avståndet, ha rören så nära plantorna som möjligt utan att bladen kommer i kontakt med själva rören. Ljuset avtar snabbt när avståndet ökar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.