Full version: Smultronproduktion...
catmilla
Vet inte om den här frågan "ska" ligga här eller i Köksträdgårds-avdelningen, men jag provar här först smile.gif
Har precis planterat smultron i krukor på balkongen. Grejen är den att vi har nätat in balkongen så att inga getingar ska kunna ta sig in (och inga katter ut). Frågan jag har är alltså: måste smultron ha tillgång till "flygfän" för att kunna producera bär, eller fungerar det ändå? wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jordgubbar brukar behöva pollinering av insekter så det borde vara samma sak för smultron.
catmilla
Tror du/ni att man kan fixa pollineringen själv med t.ex en pensel? Det är inte så många plantor wub.gif
lissa
Jag vet inte säkert om det beror på flygfän eller mig, , men jag brukar pensla mina smultronblommor, och smultron blir det tongue.gif
Jill-Ulrika
CITAT (catmilla @ 14-05-2006, 13:51)
Vet inte om den här frågan "ska" ligga här eller i Köksträdgårds-avdelningen, men jag provar här först smile.gif
Har precis planterat smultron i krukor på balkongen. Grejen är den att vi har nätat in balkongen så att inga getingar ska kunna ta sig in (och inga katter ut). Frågan jag har är alltså: måste smultron ha tillgång till "flygfän" för att kunna producera bär, eller fungerar det ändå? wacko.gif

Du får helt enkelt "pillinera" själv med pensel biggrin.gif
inglan
Vad jag hört så behöver inte jordgubbar pollinering, men det ger större bär om de får det, det kanske är samma för smultron? Och man vill väl ha så stora som möjligt! wub.gif

Inglan
lissa
Oj då, då ska jag nog leka bi/geting i morgon, för jag har sett att "gubbarna " äntligen har fått 4-5 blommor, för om det inte blir fler, så ska jag försöka få dom att bli stora som möjligt biggrin.gif
catmilla
Ut och köpa pensel alltså smile.gif Inga smultronblommor än men de dyker väl upp när som helst wub.gif
BizzeM
hur går man till väga om man ska "pensla" ?
Chanku
Stjäl din tråd lite...
Det jag tänkte fråga var ifall det räcker med att man har en smultronplanta eller om flera behövs?
lissa
Jag har bara en planta..eller hade ska jag väl säga, den har spritt sig lite av sig själv, men hade bara en och fick smultron smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon