heideström
Mitt körsbärsträd har sedan något år en djup spricka i barken in till veden och nu ser jag att det har kommit fler sprickor. Är det en sjukdom, parasiter eller är det rådjur som vässar sin horn mot trädet?

Vad ska jag göra? Det är min sons vårdträd så vi vill ju självklart bevara det! sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Sprickor i barken på körsbär brukar vara frostsprängningar = det är vintern som orsakat det så det är inte mycket man kan göra åt saken. (Den mörka barken värms upp av vårvintersolen medans stammen är frusen vilket orsakar sprickor) Körsbär kan leva ganska länge med skador och ändå ge skörd låt bara trädet vara smeta inte på något, ibland blir det gummiflöde i sprickorna men även då kan trädet stå kvar flera år.
Gurkan
Förra året frågade jag samma sak här ang. en kompis körsbärsträd och fick ett tips om att det kunde bero på rotskador. Mycket riktigt hade dom gjort anläggningsarbete (packning av jorden med "padda" + plattsättning) runt trädet och det verkade som om det hade orsakat skadan.

Har ni gjort markarbeten runt trädet ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon