Jag har en murbruksbalja med Pak-Choi, Kailaan och Tatsoi i växthuset + en del som jag gallrat bort som står på friland sen en vecka drygt. Sådde i månadsskiftet mars-april.
Nu börjar framförallt Pak-Choi plantorna visa anlag för blommor, stora feta knoppar i mitten på varje planta. Det ska dom väl inte göra ? Är dom förstörda när dom börjar blomma ? Kan man stoppa blomningen på nåt sätt ?
Plantorna är stora och fina och jag önskar att dom kunde så växa klart några veckor till.
Vad är problemet ? Står dom för varmt i växthuset ? Är det redan fel säsong (= för långa dagar) ?
Lena i Torslanda
14-05-2006, 16:46
De asiatiska kålväxterna sår man sent för att de inte ska gå upp i blom. De gror sanbbt och växer fort.
Jo jag vet, men jag tänkte att man kanske hinner odla en omgång tidigt på våren innan dagarna blir för långa. Men, jag skulle kanske varit ute och sått ytterligare några veckor tidigare för att det skulle blivit riktigt bra.
Nu får jag en hel del att äta ändå även om jag tvingas skörda lite för tidigt. Ska dock vänta lite till, dom växer så det knakar nu.
Ska köra en omgång till i slutet av sommaren så får vi hoppas att dom kan få växa färdigt då.
Att dom växer fort har jag redan blivit medveten om ... utvecklingstiderna ligger mellan 50 och 60 dagar för fullvuxen planta enl. fröfirmorna. Mina är ca 40 dagar från frösådd och redan rejält stora.
Eva 33c
14-05-2006, 22:22
När det gäller Pak Choi så kan det skilja på sort också. En som jag har haft (White sellery mustard) funkade jätte bra vid tidig sådd i växthuset. Medan två andra sorter som såddes samtidigt gick i blom på stört.
CITAT (Eva 33c @ 14-05-2006, 23:22)
När det gäller Pak Choi så kan det skilja på sort också. En som jag har haft (White sellery mustard) funkade jätte bra vid tidig sådd i växthuset. Medan två andra sorter som såddes samtidigt gick i blom på stört.

Pak Choi-sorten heter "Chinese Mustard" från en Amerikänska fröfirma som heter Ed Hume ... fick dom skickade från en "utvandrare" jag känner. Blomma verkar dom göra hur som helst ...
Ingrid på Västkusten
15-05-2006, 07:08
Halloj,
Du kan klara en tidig omgång på våren MEN då måste Du ut med värmekabel å fläkt i Mars månad :-) varför inte låta dem fröså sig på en lämplig plats så kommer de upp lagon tils det är dax igen :-)
Jag lät ett gäng fröså sig i höstas och har massor med fina små plantor på friland nu :-)
Hälsar Ingrid
Jag hade möjlighet att så några veckor tidigare men försatt den chansen ... men nästa år, då jäklar ...
Hur menar du Ingrid ... bara låta dem gå upp i blom och självså sig ? När blir dom ätklara då dom nya plantorna ? Nu till hösten eller till nästa vår ? Ska prova det och även samla in lite frö om jag kommer ihåg när det är dags.
Ingrid på Västkusten
15-05-2006, 13:05
Jag lät dem i höstas fröså sigf och nu har jag massor med frilandssådda frösådder :-) ibland min vilda ruccola saom också frösår sig hejviult.
Dem som blommmar nu ger ju också frön tidigt månne låta dem fröså sig så borde det bli bra till i sensomamr höst :-)) jag är en stor anhängare av självsådda bra små fröplantor som dyker upp när man behöver dem :-)
Ok, då låter jag väl några stå kvar och fröa av sig så kan jag plantera runt småknattarna efterhand som dom dyker upp och jag får plats med dem nånstans ... när och var det nu blir.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.