|
Yin o Yang
14-05-2006, 15:53
Har drabbats av en fruktansvärd torrhosta blandad med slemmig hosta då och då  . Är det någon som har en bra huskur? Jag har provat med honungsvatten, te med Dr Dryels-tabletter, sova sittande, hostdämpande tabletter  Inget har hjälpt  . Jobbigast är den nu växande träningsvärken i magen och att det inte blir någon ordentlig nattsömn, varken för mig eller gubben
Inga från Närke
14-05-2006, 16:57
Ring efter något receptbelagt slemlösande. Du kan även be om brustablett som heter Acetylcysterin som är slemlösande också. Du ska inte ta hostdämpande för hosta är en sympton på att slem skall bort.
Sedan inför kvällen kan du ta så varmt te du kan sötat med honung och lite konjak om du har.
Hade denna hostan för ett tag sedan och var sjuk i nästan 3 veckor, men hos mig sitter det i lite längre eftersom jag har lite astma. Efter ett tag kan du prova med hostdämpande om det håller på längre än 1,5-2 veckor.
netaave
14-05-2006, 18:51
Huskur: Torka hästhovsblad, tänd eld på dom och andas in röken. Tips: Be om ett recept på Coffelana, men inte om du har problem med gallan. Drick mycket, gärna varma syrliga drycker som svart vinbärssaft, körsbärssaft, citrondricka, rabarberdricka. Har du hostat så halsen är irreterad så lindrar isvatten. Krya på dig!
*Felix matte*
14-05-2006, 22:27
Cocillana-etyfin kan ge dig lindring precis som Noskapin och Nipaxon ... Men var beredd på ev biverkningar. Jag tog en tablett Noskapin och hade jävelusiska smärtor i 4 timmar... 'sades att det var Gallstensanfall som tabletten utlöste... inte vet jag.. men jag önskar ingen människa den smärta.
CITAT (Yin o Yang @ 14-05-2006, 16:53) Har drabbats av en fruktansvärd torrhosta blandad med slemmig hosta då och då  . Är det någon som har en bra huskur? Jag har provat med honungsvatten, te med Dr Dryels-tabletter, sova sittande, hostdämpande tabletter  Inget har hjälpt  . Jobbigast är den nu växande träningsvärken i magen och att det inte blir någon ordentlig nattsömn, varken för mig eller gubben Har du funderat på om det skulle kunna tänkas vara en allergisk reaktion? Min man drabbas av torr hackhosta just när snön smälter bort, allergi mot snömögel. Dessutom får han torrhosta av att vistas med vissa hundar, av björkblomning och gräsblomning. Torrhostan höll oss båda vakna och han brukade klaga på värk i magmusklerna. Sedan han började använda Clarityn (antihistaminer/allergimedicin) och fick en inhalator med Bricanyl utskrivet så har hostan försvunnit och nattsömnen är räddad.
Yin o Yang
15-05-2006, 06:50
Tack för alla fina tips  . Betty, jag tror inte det är allergi, för jag har snuva också  . Trodde när det började att det kunde vara en liten allergisk reaktion eftersom det är ovanligt mycket pollen i år, men nu tror jag att det är en rejäl snuva  . Ringer nog vårdcentralen idag och ber om något mot hostan. Man blir så jättetrött, när man inte får sova mer än någon timmer i taget och sedan måste upp för att hosta lungorna ur kroppen
Min man är pollenallergisk och har just kombinationen nuva och hosta. Om snuvan är klar så är det en idé och kolla det där med allergi i alla fall.
Elisabeth-Västkustkolonisten
15-05-2006, 08:02
Jag fick sist jag hade hosta, Toclase från min läkare. Och jag fick ingen Gallkolik av dom. Jag skall inte hosta pga min trasiga rygg, men tål inte många hostmediciner. Men Toclase var bra
Elisabeth
huskur mot hosta är stensöta mal eller hacka en centimeter ca stensöta till en tekopp kokande vatten låt dra i tio minuter drick brukar fungera fint vill du kan du ha lite mjölk i
Yin o Yang
15-05-2006, 08:40
Fick en akuttid kl 10.30 - får se vad de säger  Viktigast är att jag får sova en hel natt, för annars blir jag helt omöjlig att umgås med
netaave
15-05-2006, 14:24
Cocillana-etyfin heter tydligen det vi kallar för coffelana, det var alltså det här jag menade. Toclase har jag haft till barnen det har hjälpt.
Yin o Yang
15-05-2006, 18:15
Fick en medicin som heter Lepheton. Ska tas inför natten, så att hostan dämpas och jag kan få sova ordentligt. Fick order att stanna hemma minst 3 dagar, dricka mycket vätska och sova så sittnde som möjligt. Det var ingen förkylning utan ett virus som alltså inte går att behandla utan man får vänta ut det... Jobbigt att vara hemma från jobbet när man som jag nästan aldrig är sjuk  . Förkyld kanske vart 10:de år, något migränanfall ibland men annars aldrig något som gör att jag måste stanna hemma.
Saltlakrits typ läkerol, de är lite mjuka. Tryck upp en sån i gommen när du ska sova .Det brukar funka för mig. det låter lite konstigt, men fungerar faktiskt.
Inga från Närke
15-05-2006, 22:48
CITAT (Yin o Yang @ 15-05-2006, 19:15) Fick en medicin som heter Lepheton. Ska tas inför natten, så att hostan dämpas och jag kan få sova ordentligt. Fick order att stanna hemma minst 3 dagar, dricka mycket vätska och sova så sittnde som möjligt. Det var ingen förkylning utan ett virus som alltså inte går att behandla utan man får vänta ut det... Jobbigt att vara hemma från jobbet när man som jag nästan aldrig är sjuk :( . Förkyld kanske vart 10:de år, något migränanfall ibland men annars aldrig något som gör att jag måste stanna hemma. Vad bra att du fick medicin. Ta det lugnt ett tag du många av mina arbetskamrater gick tillbaka för tidigt efter samma sympton och blev sjuknade om. Hostar men så mycket som du så får man ont i magmusklaturen, man kan t.o.m. hosta av revben om man har otur jag gjorde det för något år sedan. Men konstigt att du inte fick slemlösande också som du kan ta dagtid för det är viktigt att det lossnar annars kan det bli lunginflamation av det. Men det är väldigt olika vad läkare skriver ut. När jag hade denna hostan så var det tur att vi har 2 våningar så gubben fick sova i källaren (gillestugan) så han orkade gå till jobbet och slapp bli störd av mitt hostande på natten. Krya på dig.
Lite sent kanske ... men ändå. Jag plågas också av denna hemska hosta. I går kväll gick jag och lade mig med en sån där värmedyna som man värmer i micron. Min är ganska stor och täcker större delen av ryggtavlan. Känns betydligt bättre idag. Gissar att värmen har löst upp en del slem. Det gör i alla fall inte lika jäkla ont när jag hostar idag. Så det blir nog en stund på värmedynan även nu på morgonen
Yin o Yang
16-05-2006, 09:07
CITAT (cala98 @ 15-05-2006, 20:45) Saltlakrits typ läkerol, de är lite mjuka. Tryck upp en sån i gommen när du ska sova .Det brukar funka för mig. det låter lite konstigt, men fungerar faktiskt. Så gjorde jag med Senega inatt - det blev min räddning. Visserligen hjälpte medicinen lite, men inte hela natten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|