Full version: Jätteverbena -
Maria i Helsingborg
Var så inspirerad av Wanja Zeilons köksland/odlingar vid Citadellet i Landskrona förra året och har närt en dröm om kronärtskocka och jätteverbena i harmonisk samodling sedan dess.
Kronärtskockan står på plats och idag köpte jag jätteverbena.......eller gjorde jag? ohmy.gif

När jag jämför bladen med dem på nätet så undrar jag........
Vad säger ni som vet bättre?

Mina blad

och andras blad

Gloriana
Det ser nog inte rätt ut nej sad.gif Jag köpte en planta förra året och då hade den rätt långsmala blad på en gång så att säga. Klaga absolut!
Maria i Helsingborg
Hmpf. Efter ett antal snedköp på Petab (utanför Hbg) har jag nu mailat dem.......

Vad trött man blir! Jag frågade ändå en ur personalen mad.gif
Gloriana
Bodde jag i Skåne skulle jag nog köpa allt på Åbergs trädgård utanför Ystad :-) Ni har ju många fina plantskolor därnere!
Mia, zon 3
Nej, det är definitivt ingen Verbena bonariensis. Men Verbena är ett stort och varierat släkte, kanske är det en avlägsen kusin. Klaga absolut! Och jag skriver under på allt beröm vad gäller Åbergs, för dig som bor i Helsingborg blir det kanske långt att åka varje gång det kliar i växtkassan.... De gånger jag varit på Sofiero har deras plantförsäljning varit väldigt bra, men de kanske inte har så stort sortiment? Tirup i Staffanstorp är ju också bra, har aldrig (vad jag vet) sett något felmärkt där.
kristerh
Det skulle kunna vara en jätteverbena, har för mig att mina såg liknande ut förra året när jag köpte sådana, de på bilden har ju skott som ser kraftiga ut, ju mer jag tittar, ju säkrare blir jag på att det är en jättveberbena wink.gif
krister
Mia, zon 3
Kan de se ut så??? Mina har då alltid sett ut som i bif. länk: Verbena
kristerh
Jo men när de är små, tycker jag de ser ut sådär wink.gif speciellt när jag köpt dem, de kanske är drivna på nåt speciellt sätt.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon