|
Full version: Citronmelis
IceCube
14-05-2006, 17:26
Hej! Jag har en citronmelis som har klarat av både dränkning, frost och uttorkning. Tror ni den klarar sig?  Den hadde precis lagt sig över kanten på krukan men den har rest sig nu. Det är en växt från en mataffär som bara VILL leva.
Citronmeliss brukar vara tacksam att odla. Om du inte redan gjort det, plantera om den i en stor kruka och gödsla med vanlig krukväxtnäring när den vuxit till sig.
Jag har odlat upp vanlig "konsumcitronmeliss" till buskstorlek på en säsong och man kan också lätt ta sticklingar och göra nya plantor om man vill. En av de enklaste växterna att sticklingföröka skulle jag säga.
IceCube
14-05-2006, 21:15
Min är en konsummeliss. Men någon dag ska jag väl köpa någon stickling av en exotiskare sort. (Tror inte att konsummelissen räknas som särskild exotisk) Kanske det är någon här som vill skicka en stickling? (Givetvis betalning)
CITAT (IceCube @ 14-05-2006, 22:15) Min är en konsummeliss. Men någon dag ska jag väl köpa någon stickling av en exotiskare sort. (Tror inte att konsummelissen räknas som särskild exotisk) Kanske det är någon här som vill skicka en stickling? (Givetvis betalning)  Du kompis, det är inget fel på "konsummelissen" ... brukar vara av både aromatisk och välväxade sort. Måste den vara exotisk ??? Det finns ju iofs. både varigerade och gulbladiga ... men jag undrar om dom kan mäta sig smakmässigt med den vanliga gröna varianten.
IceCube
15-05-2006, 15:33
Ne jag vet att det inte är något fel på konsummelissen  men jag gillar mest att odla kryddan och inte äta den...  Så ibland känns det som att man skulle vilja odla någon mer "speciell" sort.
Ok, då är jag med ... då ska du såklart välja en snyggare sort. Har tyvärr ingen att dela med mig av.
IceCube
16-05-2006, 14:56
Det är faktist riktigt svårt att hitta någon annan sort...
Det finns en gulbladig hos Örtagården.com. Frön då eller plantor om man besöker deras plantskola i Vinslöv, Nordöstra Skåne.. Jag köpte en pluggplanta av en varigerad sort därifrån för några år sen men den var i dåligt skicka när jag fick den och finns tyvärr inte längre i livet. Den går nog inte heller att dra upp från frö.
IceCube
16-05-2006, 15:34
Hmm jag hittar den inte på e-handelssidan.
IceCube
17-05-2006, 16:44
Någon som har något annat tips på sort? Eller kanske någonstans att köpa en stickling?
Jag planterade "ica-meliss"  för tre år sedan. Idag har jag en hel meliss-häck  . Den frösår sig ymnigt.......
IceCube
18-05-2006, 15:12
CITAT (Merlin @ 17-05-2006, 21:56) Jag planterade "ica-meliss"  för tre år sedan. Idag har jag en hel meliss-häck  . Den frösår sig ymnigt....... Jo, det är ett mirakel.
Airamya
18-05-2006, 21:55
Jag har däremot råkat ut för ett mysterium. Min citronmeliss, som stått i rabatten i flera år och förra året var jättestor o frodig (som alltid) har plötsligt dött! Allt annat i rabatten mår bra, men av någon anledning så är citronmelissen stendöd. Någon som kan ha en aning om vad som drabbat den?
CITAT (Airamya @ 18-05-2006, 22:55) Jag har däremot råkat ut för ett mysterium. Min citronmeliss, som stått i rabatten i flera år och förra året var jättestor o frodig (som alltid) har plötsligt dött! Allt annat i rabatten mår bra, men av någon anledning så är citronmelissen stendöd. Någon som kan ha en aning om vad som drabbat den? Nä, tyvärr men jag kan konstatera att mina stora meliss som stått i kruka ute också är stendöd. Trodde att dom var mycket härdiga men överlevde tydligen inte kruka + vinter.
IceCube
28-05-2006, 11:30
CITAT (Gurkan @ 19-05-2006, 13:05) CITAT (Airamya @ 18-05-2006, 22:55) Jag har däremot råkat ut för ett mysterium. Min citronmeliss, som stått i rabatten i flera år och förra året var jättestor o frodig (som alltid) har plötsligt dött! Allt annat i rabatten mår bra, men av någon anledning så är citronmelissen stendöd. Någon som kan ha en aning om vad som drabbat den? Nä, tyvärr men jag kan konstatera att mina stora meliss som stått i kruka ute också är stendöd. Trodde att dom var mycket härdiga men överlevde tydligen inte kruka + vinter. Vad tråkigt...
mayababy
28-05-2006, 22:54
CITAT (Airamya @ 18-05-2006, 22:55) Jag har däremot råkat ut för ett mysterium. Min citronmeliss, som stått i rabatten i flera år och förra året var jättestor o frodig (som alltid) har plötsligt dött! Allt annat i rabatten mår bra, men av någon anledning så är citronmelissen stendöd. Någon som kan ha en aning om vad som drabbat den? Precis vad som hänt mej!! Har haft två stora citronmelissar på olika ställen på min kolonilott som alltid överlevt men i år kom ingen!! Båda är stendöda! Kompisen som har lotten bredvid och planterade sin samma år har en jättefin meliss nu så jag kan ju inte skylla på vädret...så vad har hänt?? Varför dör BÅDA samtidigt utan anledning??
Fick en citronmeliss av en god vän förra året som övervintrat, den är knallgul, jag trodde det var något fel på den, men det är kanske en sådan Gurkan skriver om. Den blir snygg framför tomaterna.
IceCube
08-06-2006, 06:25
CITAT (Kajsa @ 07-06-2006, 17:26) Fick en citronmeliss av en god vän förra året som övervintrat, den är knallgul, jag trodde det var något fel på den, men det är kanske en sådan Gurkan skriver om. Den blir snygg framför tomaterna. Roligt! Kanske skulle jag kunna köpa/få en stickling?
Rapchic
08-06-2006, 07:16
CITAT (mayababy @ 29-05-2006, 00:54) CITAT (Airamya @ 18-05-2006, 22:55) Jag har däremot råkat ut för ett mysterium. Min citronmeliss, som stått i rabatten i flera år och förra året var jättestor o frodig (som alltid) har plötsligt dött! Allt annat i rabatten mår bra, men av någon anledning så är citronmelissen stendöd. Någon som kan ha en aning om vad som drabbat den? Precis vad som hänt mej!! Har haft två stora citronmelissar på olika ställen på min kolonilott som alltid överlevt men i år kom ingen!! Båda är stendöda! Kompisen som har lotten bredvid och planterade sin samma år har en jättefin meliss nu så jag kan ju inte skylla på vädret...så vad har hänt?? Varför dör BÅDA samtidigt utan anledning?? nu är jag helt grön på sånt här grönt... men allt kan ju inte leva för evigt det finns ju ett åriga, två åriga och fleråriga växter dom kanske dog av ålderdom?
IceCube
08-06-2006, 20:01
Vår gamla är också död nu när jag tänker... Kanske är de sjuåriga? Det finns ju sjuåriga växter.
Mina föräldrar har haft en citronmeliss i snart femton år, så deras citronmeliss är i alla fall inte sjuårig Däremot verkar den vilja flytta lite på sig varje år. För lite näring kanske?
IceCube
19-06-2006, 14:11
CITAT (noora @ 19-06-2006, 13:53) Däremot verkar den vilja flytta lite på sig varje år. För lite näring kanske? Tror inte det.. De brukar inte vara så kräsna Kanske kan man lägga upp bilder på sina citronmelissar.
finns det verkligen sjuåriga växter??? Vad tror ni om att stamma upp en citronmeliss, är det ett projekt dömt att misslyckas från första början?
IceCube
19-06-2006, 20:51
CITAT (Carex @ 19-06-2006, 21:27) finns det verkligen sjuåriga växter??? Vad tror ni om att stamma upp en citronmeliss, är det ett projekt dömt att misslyckas från första början? Det kan nog vara en ide.
IceCube
19-06-2006, 20:56
Kan man ha citronmelissen inne på vintern? Jag tänker så att man kan skörda även då...
CITAT (Carex @ 19-06-2006, 21:27) finns det verkligen sjuåriga växter??? Vad tror ni om att stamma upp en citronmeliss, är det ett projekt dömt att misslyckas från första början? Citronmelissen är botaniskt sett en ört, vilket betyder att den vissnar ner över vintern. Du kan kanske stamma upp den, men du måste börja om varje år.
IceCube
22-06-2006, 14:01
CITAT (noora @ 20-06-2006, 10:12) CITAT (Carex @ 19-06-2006, 21:27) finns det verkligen sjuåriga växter??? Vad tror ni om att stamma upp en citronmeliss, är det ett projekt dömt att misslyckas från första början? Citronmelissen är botaniskt sett en ört, vilket betyder att den vissnar ner över vintern. Du kan kanske stamma upp den, men du måste börja om varje år. Hmm... Ja det måste stämma men går det att ha den inne på vintern?
Citrusflickan
22-06-2006, 14:07
Jag har haft citronmeliss inne på vintern. Den trivdes utmärkt och var av konsumtyp.
IceCube
22-06-2006, 14:23
CITAT (Citrusflickan @ 22-06-2006, 15:07) Jag har haft citronmeliss inne på vintern. Den trivdes utmärkt och var av konsumtyp. Tack för svaret! Då ska jag ha den inne hela tiden kanske ut ibland på sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|