AndreasBlomquist
14-05-2006, 17:58
Jag har en Zilga som är ett år gammalt nu. Knopparna är nästan helt utslagna nu men så kom jag ju på om jag ska gödsla den med något speciellt nu på våren? Algomin, rhododenrongödsel, kogödsel, hönsgödsel eller vad ska man ta om man ska gödsla?
Jag tror inte att du behöver gödsla den alls. Vin bygger upp ett stort och djupt rotsystem och klarar sig utan mycket tilläggsgödsel under många år.
Av det som du räknar upp tror jag att kogödsel är bäst, har väl lite mer kalium (ifh. till kvävet) än de andra vilket gynnar fruktsättningen.
Mycket gödsel ger mer druvor men av sämre kvalitet, iaf. om man ska göra vin av dem.
Ophelia
14-05-2006, 19:12
Självklart kan du gödsla din vinranka. Efter midsommar så ska du undvika alltför kväverik gödselmedel då vinrankan är en lövfällande "buske". Kvkve är dock viktigt då vinet tar mycket kväve vid knoppbildning samt vid blom och fruktsättning. Hönsgödsel och stallgödsel borde vara fullt tillräckligt.
lilla mamma
15-05-2006, 18:33
Jag har aldrig gödslat min Zilga och den bär massor av druvor och växer ohejdat
Ophelia
20-05-2006, 08:52
Visst kan den ge druvor utan att bli gödslad. Mycket hänger samman med vad man har för sammansättning i jorden. Men självklart ska man gödsla för att ta hand om plantan på bästa sätt. Men det finns ju faktiskt många som aldrig gödslar sina blommor, fruktträd, bär m.m. och det fungerar. Personligen tycker jag det är lite vanskligt att inte satsa på en bra skötsel till sina växter som man förmodligen köpt in för en slant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.