gammelnalle
Jag gillar bin och getingar... MEN inte när de kryper in I huset... visseligen en yttervägg... men jag gillar fortfarande inte det...

Har haft det problemet för ett antal år sedan och då blev det så illa att Anticimex fick komma och spruta. Helst vill jag undvika detta... (försöker att samsas med småkrypen) men..... de förstår inte vänlig svenska , inte prat iallafall, skall jag SKRIVA ett meddelande?? biggrin.gif biggrin.gif

kan man få de att flytta??

b
Snöflinga
Vet du precis var de kryper in huh.gif Av erfarenhet vet jag att de skyr ättika ...... tryck in en bomullstuss indränkt i ren ättika el.dyl. i hålet så kanske de flyttar ... Om inte så får ni väl gadda ihop er om att bäste man får sticka

tongue.gif
snuffe
Jag har samma problem ( att jag är hysteriskt rädd för getingar.)
På landet i helgen upptäckte jag att en bålgeting återigen försökte ta sig in i husväggen (fjällpanel).
För två år sedan drev vi bort dem med hjälp av Radar ( fult !!! och miljövidrigt !! jag vet ). Då flyttade de in på dass i stället ....
Bålgetingen håller på att flytta in högst upp i högra hörnet. På vänster sida av väggen bor humlor och någon sorts litet bi ! Vad gör man ???
Om bålgetingarna får vara kvar kan jag inte vara där i sommar, så rädd är jag.
Pricken över i är att min sambo är allergisk mot getingar.
Hoppas på något genialt svar !
gammelnalle
CITAT (Snöflinga @ 15-05-2006, 23:02)
Vet du precis var de kryper in huh.gif Av erfarenhet vet jag att de skyr ättika ...... tryck in en bomullstuss indränkt i ren ättika el.dyl. i hålet så kanske de flyttar ... Om inte så får ni väl gadda ihop er om att bäste man får sticka

tongue.gif

skall prova detta..

idag fick jag ett "erbjudande" från mitt försäkringsbolag....
en "gratis" besiktning av huset....

tror faktiskt jag skall prova det... har ju insektsfärsäkring... eller vad det nu heter..

b
snuffe
Nu blir jag nyfiken !
Vilket försäkringsbolag ?
Har de något intressant att erbjuda ?
Förhoppningsvis hänger Anticimex fortfarande med på min husförsäkring.
I kväll ska jag till landet igen; med viss bävan....
titti49zon6
Kan det vara Folksam
Vi har bytt forsäkringbolag från If till Folksam och fick gratis besiktning av huset samt 1 års extra försäkring hos anticimex vilket innebär att vi vid vattenskada eller skadedjursangrepp slipper självrisken
Mannen som var hit och besiktade sa att han såg att vi har getingbyllor på vinden och rådde oss att ta bort dom eftersom det finns andra otrevliga kryp som kan flytta in där
Bästa tiden at ta bort bona är när det är ca 10 grader kallt för då är det ingen risk att bli stungen
Anma
CITAT (titti49 @ 20-05-2006, 08:37)
Kan det vara Folksam
Vi har bytt forsäkringbolag från If till Folksam och fick gratis besiktning av huset samt 1 års extra försäkring hos anticimex vilket innebär att vi vid vattenskada eller skadedjursangrepp slipper självrisken

Det är tackvare denna fösäkring vårt golv i vardagsrummet endast kostade 1700:- (Den summan vi fick lägga till för att vi valde ett dyrare golv än vad fösäkringsbolaget ansåg nödvändigt). Så nu betalar jag gladeligen denna knappa tusenlapp om året som Anticimex tilläggsförsäkring kostar efter det första året. Det tar många år innan vi går "back" på den...
zaaritha
Men--inte är väl getingar--eller andra flygande insekter så "farliga"? unsure.gif
titti49zon6
Dom är väl inte farliga när dom flyger omkring ute i naturen - tvärtom gör dom nytta som pollinerare, men om man är allergisk och råkar kommaa ivägen för dom är det inte så kul
Däremot skall man se till att avlägsna deras bon eftersom det finns andra t.ex pälsängrar och andra otrevliga småkryp som bosätter sig i dom övergivna bona och dom vill vi ju inte ha in i huset
gammelnalle
CITAT (snuffe @ 19-05-2006, 14:46)
Nu blir jag nyfiken !
Vilket försäkringsbolag ?
Har de något intressant att erbjuda ?
Förhoppningsvis hänger Anticimex fortfarande med på min husförsäkring.
I kväll ska jag till landet igen; med viss bävan....

ursäkta dröjsmålet:
Jag har Länsförsäkringar men det finns kanske andra bolag som har liknande diver??

Och nu är det betämt att de skall komma hem här. FAST jag tror att de mest är intresserade av att kolla fukt i badrum och under tvätt och diskmaskin... och säkert SÄLJA nå´n tilläggsförsäkring......

b

och som ett förtydligande: Jag gillar verkligen mina pollinerare, och de får gärna bygga sina bon i mina uthus och i mina träd...

vi brukar ha en deal: Jag bråkar inte med dom, och de bråkar inte med mig.....

men INNE i väggarna.... NÄ, tack!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon