Whiskuchi
14-05-2006, 19:46
Jag har köpt en gurkplanta och börjar få knoppar på den. Har förstått att det endast är antingen hon- eller hanblommorna (minns inte vilket) som ger frukt/alt. ger god frukt. Men hur ser man skillnad på hon- och hanblommorna? Och ska något av de väck? Den är av sorten "Heike" om det gör ngn skillnad
Tacksam för svar.
fandolin
14-05-2006, 20:21
Vissa gurksorter har både han- och honblommor och båda behövs för att insekterna ska kunna sköta pollineringen. Det finns också sorter som enbart har honblommor (partenokarpa sorter) och de behöver inte pollineras för att bilda frukt. Jag vet inte hur det är med "Heike", men låt blommorna sitta kvar hur som helst.
Åsa brukar svara på denna fråga o visa bilder. Honblomman har en "knöl" eller förtjockning bakom blomman, hanblomman har inte det.
Det är honblommorna som ger frukt efter att dom fått pollen från hanblomman.
Har du köpt en planta i affären ? och den är avsed för växthus, så är det mycket troligt attdet är enmodern F1 hybrid som bara har honblommor.
De ger frukt ocksåmen fröna är sterila.
Det normala är en liten liten gurka som blomman sitter på.
JÅJ
Whiskuchi
15-05-2006, 14:24
CITAT (jåj @ 15-05-2006, 15:19)
Har du köpt en planta i affären ? och den är avsed för växthus, så är det mycket troligt attdet är enmodern F1 hybrid som bara har honblommor.
De ger frukt ocksåmen fröna är sterila.
Det normala är en liten liten gurka som blomman sitter på.
JÅJ
Ja, det ser ut som en liten minigurka bakom själva knoppen, honblommor alltså
Katti med torpet
28-05-2006, 07:52
Och vad är då en frögurka?
En snubbe på en handelsträdgård menade att det var en befruktad honblomma och att dessa frukter svällde upp väldigt och blev oätliga, dvs man skall akta sig för att få dem befruktade?!
Låter ju rimligt med de partnerokarpa sorterna men är det så att även de andra (som har både han och hon blommor) inte skall befruktas?
Åsa, mälardalen zon 2
28-05-2006, 09:22
Vissa sorter måste befruktas annars blir det ingen frukt, dessa sorter måste dock skördas unga man kan inte låta dem sitta kvar en längre tid för då blir de fulla med frön (vilket är bra om man ska odla eget frö men de är inte så goda att äta då).
För att krångla till det hela kan jag även informera om att det finns 3 typer av gurka.
Monoecious- vanlig gurka, har både han och honblommor, kräver pollinering, många gamla gurksorter är av denna typ.
Gynoecious- 100% feminin (står det på fröpåsarna), man har förädlat gurkan så den nästan sätter enbart honblommor MEN växten kräver fortfarande polinering för att det ska bli frukt så i fröpåsarna brukar man lägga ner några frön även till en sort som sätter en hel del hanblommor som kan funka som pollinerare. (Alltså bör man så hela påsen och plantera alla plantorna för att man ska vara säker på att få med pollineraren, en orsak till att jag inte köper denna typ jag har inte plats för mer än 1-2 gurkplantor)
Parthenocarp- kraftigt förädlad typ av gurka som yrkesodlarna använder den sätter frukt utan befruktning, sorterna kräver ofta varmväxthus, gurkorna är helt kärnlösa. (partenocarpa gurkor som blir pollinerade kan bli bittra i smaken och får fel utseende ifall man ska hålla kvalitetsreglerna i handeln)
Åsa, mälardalen zon 2
28-05-2006, 09:36
Hittade bild på honblomma på gurka som jag tagit, lite suddig men man ser den lilla blivande gurkan bakom blomman.
Eva 33c
29-05-2006, 07:58
Det här med gurkor och pollineras eller inte är rena djungeln tycker jag.
Åsa skriver:
CITAT
Gynoecious- 100% feminin (står det på fröpåsarna), man har förädlat gurkan så den nästan sätter enbart honblommor MEN växten kräver fortfarande polinering för att det ska bli frukt
Jag undrar om det verkligen stämmer? Min erfarenhet av Athene (100% feminin) är att den ger frukt utan befruktning, däremot får man förstås inga frön om man nu skulle vilja ha det. Jag har varje år 5 olika gurkplantor i mitt växthus. Athene brukar vara den som blommar och ger frukt allra först och då har jag alltså bara en enda planta av just den. Det brukar dessutom bara vara 5 frön i påsen. (Dyra rackare...) så en påse räcker 5 år och jag får frukt varje säsong. Om man vore tvungen att så hela påsen av dessa frön så borde det ju stå i såanvisningarna på förpackningen, annars kommer ju många odlare att bli mycket besvikna! Vilken erfarenhet har ni andra av 100% feminina sorter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.