akagebeck
Hej!
Läste i DN igår om olika jordsorter som man kan köpa. (De hade bl a ett intressant test av olika köpejordar.)
Det stod att även om jorden man köper är näringsrik så bör man tillsätta näring efter ett tag.

Vilken typ av näring tillsätter man då? Biobact eller liknande? Eller gödsel? Konstgödsel? huh.gif

Tack för svar!
Gloriana
Jag brukar blanda ut med benmjöl, chrysan eller Algomin ekologisk gödsel. Algomin innehåller inte så mycket kväve så är det det man vill ha så måste man komplettera med kväverikt gödsel, t ex hönsgödsel. Hönsgödseln är stark så det gäller att dosera rätt - läs på påsen om du är osäker. Till krukväxter använder jag ibland vanlig flytande näring typ Blomstra men ute i trädgården och till småplantor använder jag bara organiskt gödsel. Biobact är jättebra men rätt dyrt tycker jag.
Gurkan
Hönsgödsel går bra att lösa upp i vatten, låt ligga i blöt ett tag så har har du riktig krut-näring i vattenkannan.

Algomin är bra men dyrt ifh. näringinnehåll. Innehåller dock kalk o mineraler som är bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon