Som nybliven trädgårdsägare har jag en miljard frågor men väljer bara ut de 10 viktigaste:
1) Den förra ägaren pekade ut en buske och kallade den för Liljekonvaljspirea. Jag har sökt massor på nätet men hittar ingen info alls. Någon som vet om den även går under en annan benämning?
2) Har två Skogsklematis med massor av blad och en Bergsklematis som för några dagar sedan började sticka ut gröna blad. Har även en Jackmanii men den visar inte minsta tecken på att ens leva. Är det så att den är en växt som blommar senare än de två övriga klematisarna?
3) I min gräsmatta växer det små vita blommorna (som påminner om knubbiga prästkragar) med grymma bladrosetter. Heter dom Tusensköna eller är det möjligen Bellis? Får olika svar av alla jag frågar.
Hur får jag bort dom? Blommorna i sig är ju vackra men bladrosetterna är stora och platta och på vissa områden i gräsmattan växer inget gräs utan bara dessa blommor. Vi snackar om ytor på ca 1 kvadratmeter på 7-8 ställen. Inser ju att nysått gräs aldrig nånsin kommer att få fäste där så hur bör jag lämpligast gå tillväga? Är den flerårig eller förökar den sig med frön? När sprider den i såfall sina frön? Hjälper det ett dugg att ställa sig på knä och plocka bort de hundratalet blommor det rör sig om?
4) Om man ska flytta en spirea, när på året gör man det lämpligast, vår eller höst?
5) Om man ska flytta en tuja, när på året gör man det lämpligast?
6) Om man ska plantera ett litet körsbärsträd när är det lämpligast att göra det? Trivs den bättre i nåt visst väderstreck?
7) Vårt vackra äppelträd är vildvuxet och skulle behöva ansas lite. När på året gör man det lämpligast?
8) Vi missade att gödsla påskliljorna innan de kom upp och nu har de blommat ut så jag antar att det är för sent. Vad kan jag göra redan nu för att förbättra chanserna för nästa år? Bra eller dumt att gödsla dom nu? Benmjöl?
9) Vad gör man med de utblommade tulpanerna? Plockar bort blommorna? Ska bladen själv få vissna?
10) Har ett stort parti med vackra Vårstjärnor som blommade ut för nån vecka sedan. Kvar är alla gröna blad. Ska man plocka bort dessa eller låta de vara?
Som ni märker är många av frågorna snarlika. Kanske finns det andra generella tips som ni kan bidra med till en nybörjare?
Tusen tack för all hjälp!
På min webbsida finns planskiss, en förteckning över samtliga blommor i trädgården och bilder på oidentifierade blommor.
webbsidan