visbylinda
Som nybliven trädgårdsägare har jag en miljard frågor men väljer bara ut de 10 viktigaste:

1) Den förra ägaren pekade ut en buske och kallade den för Liljekonvaljspirea. Jag har sökt massor på nätet men hittar ingen info alls. Någon som vet om den även går under en annan benämning?

2) Har två Skogsklematis med massor av blad och en Bergsklematis som för några dagar sedan började sticka ut gröna blad. Har även en Jackmanii men den visar inte minsta tecken på att ens leva. Är det så att den är en växt som blommar senare än de två övriga klematisarna?

3) I min gräsmatta växer det små vita blommorna (som påminner om knubbiga prästkragar) med grymma bladrosetter. Heter dom Tusensköna eller är det möjligen Bellis? Får olika svar av alla jag frågar.
Hur får jag bort dom? Blommorna i sig är ju vackra men bladrosetterna är stora och platta och på vissa områden i gräsmattan växer inget gräs utan bara dessa blommor. Vi snackar om ytor på ca 1 kvadratmeter på 7-8 ställen. Inser ju att nysått gräs aldrig nånsin kommer att få fäste där så hur bör jag lämpligast gå tillväga? Är den flerårig eller förökar den sig med frön? När sprider den i såfall sina frön? Hjälper det ett dugg att ställa sig på knä och plocka bort de hundratalet blommor det rör sig om?

4) Om man ska flytta en spirea, när på året gör man det lämpligast, vår eller höst?

5) Om man ska flytta en tuja, när på året gör man det lämpligast?

6) Om man ska plantera ett litet körsbärsträd när är det lämpligast att göra det? Trivs den bättre i nåt visst väderstreck?

7) Vårt vackra äppelträd är vildvuxet och skulle behöva ansas lite. När på året gör man det lämpligast?

8) Vi missade att gödsla påskliljorna innan de kom upp och nu har de blommat ut så jag antar att det är för sent. Vad kan jag göra redan nu för att förbättra chanserna för nästa år? Bra eller dumt att gödsla dom nu? Benmjöl?

9) Vad gör man med de utblommade tulpanerna? Plockar bort blommorna? Ska bladen själv få vissna?

10) Har ett stort parti med vackra Vårstjärnor som blommade ut för nån vecka sedan. Kvar är alla gröna blad. Ska man plocka bort dessa eller låta de vara?

Som ni märker är många av frågorna snarlika. Kanske finns det andra generella tips som ni kan bidra med till en nybörjare?

Tusen tack för all hjälp!

På min webbsida finns planskiss, en förteckning över samtliga blommor i trädgården och bilder på oidentifierade blommor.

webbsidan
karjo
3) Bellis perennis och tusensköna är samma sak. Resten kan jag inte svara på, men skulle gärna vilja veta själv. Har miljarders miljarder såna i min "gräs"matta, men orkar inte bry mig om dem egentligen. Jag tycker det är fina och mjuka att gå på! smile.gif

8, 9 , 10) Låt dem stå kvar tills de vissnat ner, då tar löken till sig allt nyttigt ur bladen. Nyp av själva blomman bara när den vissnat. Om du inte orkar vänta tills de vissnat, vänta så länge som möjligt iaf.

smile.gif smile.gif
gunnelö
Fråga 3. Tusensköna och Bellis är samma sak. Tusensköna på svenska Bellis perennis på latin. Ja man tycker ju väldigt olika om tusenskönor i gräsmattan. Själva frösår vi så mycket vi kan! Hur du lättast blir av med dem vet jag inte. Gräva?

Fråga 7. Äppelträd beskärs lämpligast på vårvintern och tidig år. Nu börjar det bli lite sent.

Fråga 9. Jag brukar ta av blomstjälken på tulpaner en bit och låta bladen vissna ner så kraften går tillbaka till löken.

Fråga 10. Blåstjärnorna får också vissna ner på egen hand (så länge vi står ut att ha det lite skräpigt).

Resten får någon annan svara på.

Lycka till med den nya trädgården! smile.gif

Gunnel Ö
kerstin z5-6
Jasminbuske på baksidan. är med stor sannorlikhet en Philadelphius -en SCHERSMIN -en helt annan buske med andra blommor än din lånade bild ...

Clematis jackmani är mycket senare än de övriga båda att vakna o blomma
Körsbär är bra att plantera på våren ,spirea och tuija samt de flesta växter kan flyttas tidig vår eller höst -tillgång på vattning efter flytt, är avgörande för lyckat resultat
Körsbär vil ha mycket sol för att bären ska mogna bra ,lökarna bör få vissna ner i lugn o ro -bladen plockas inte bort , men växer de i gräsmatta brukar de klara att man börjar klippa den i juni

Lökar kan gödslas EFTER blom , men medan de fortfarande har gröna blad kvar -så det är inte försent
äppelträd kan om man måste beskäras vinter o sommar

Hittar ingen bild på liljekonvaljspirean , men felnamnad verkar den vara smile.gif
Eva 33c
Jag bara funderade lite på "Liljekonvalsspirean", ett namn jag aldrig hört. Däremot finns det något som heter Konvaljbuske,Clethra alnifolia. den växer inte här i mina trakter. Du kan ju söka på den och jämföra med din buske. På de bilder jag hittade såg den lite "spireaaktig" ut smile.gif
visbylinda
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-05-2006, 22:52)
Jasminbuske på baksidan. är med stor sannorlikhet en Philadelphius -en SCHERSMIN -en helt annan buske med andra blommor än din lånade bild ...

Hittar ingen bild på liljekonvaljspirean , men felnamnad verkar den vara smile.gif

Tack för infon. Tidigare ägaren sa att det var en Jasmin men jag har hört att det är ett vanligt misstag och att det är Schersmin de egentligen har. Hade dock en kompis på besök i förra veckan och hon var säker på att det var en Jasmin. Själv har jag ingen aning! Hur ser man egentligen skillnad? Jag vet tyvärr inte vilken färg den har i full blomning.

Har ingen bild på den s.k Liljekonvaljspirean eftersom den står långt inne under Paradisbusken. Gamla ägaren sa att den visst var fantastiskt vacker när den blommade men att den inte gjort det på några år nu eftersom den knappt får nån sol under den enorma paradisbusken. Jag vill gärna flytta ut den men vågar inte göra det eftersom jag inte vet vad det är för buske. Har som sagt inte hittat nån info alls om nåt som heter ens i närheten av Liljekonvaljspirea. Ska se om jag kan nästla mig in i busken för att ta ett kort. Dock har det inte ens börjat bli grön ännu.

Tack för svaren!
netaave
Jag skulle vilja ha tusensköna i min gräsmatta så är det så ni vill ni som rensar får ni gärna skicka.
kerstin z5-6
Jasminum nudiflorum -vinterjasmin är en gul klätterväxt -? men din liknar mer en buske ...
de vita väldoftande krukväxtjasminerna brukar inte vara härdiga i Sverige utomhus
visbylinda
Jag är så tacksam för all hjälp hittills!
Och nu behöver jag hjälp igen ;-)

- Nu har jag lyckats ta mig in i buskaget för att fota den s.k Liljekonvaljspirean. Jag vet att det inte finns nån växt med det namnet men är mycket nyfiken på vad det är för buske. Förra ägaren sa att den blommar med vita blommor men att den inte gjort det på några år eftersom den står för mörkt till (under en jättestor paradisbuske). Jag vill självklart flytta ut den på en bättre plats men det känns lite vanskligt när jag inte vet vad det är för växt.

-Sedan har jag en buske som förra ägaren sa var en Jasmin men som någon här i tråden sa att det troligare är en Schersmin. Jag har fotat bladen på närmare håll. Vore tacksam om ni kunde hjälpa mig att fastställa rätt namn. Om det är en Schersmin, vilken sort är det isåfall? Har inte sett den i blomning så jag vet varken färg eller form på blommorna och jag är så nyfiken!

-Sedan har jag lagt in lite andra bilder på oidentifierade växter bl.a nån långskaftad sak som dykt upp i massor mitt i gräsmattan!

Ni hittar bilderna här:

Lindas oidentifierade blommor

När ni klickar på bilderna så blir dom stora. Använd KOMMENTERA-knappen som finns under varje bild.
Mia, zon 3
Har kommenterat! smile.gif
Det är bra att ta det lugnt första året som ny ägare. Bara ta bort det man vet är ogräs, och som du gör - identifiera det som finns. Du verkar ha mycket som är värt att spara!
hellen99
Hej
Kan du inte få tag på de förra ägarna, de kanske kan hjälpa dig med de flesta växterna och även hur de ska skötas!
Alla spirea kan du rensa ur och även ta ned till 10 cm höjd om det behövs, men gör det isåfall efter blomningen i år, de blommar nämnligen på de nya årsskotten!
Håll efter allt i rabbatterna, det kan vara ogräs eller växter du inte vill ha av en eller annan anledning och om de får växa som de själva vill kan du få ett riktigt hästjobb senare (talar av egen erfarenhet).
Lycka till! Och återkom gärna med fler bilder när växterna blommar om du nu inte kan få tag i de förra ägarna! rolleyes.gif
visbylinda
CITAT (hellen99 @ 18-05-2006, 10:40)
Hej
Kan du inte få tag på de förra ägarna, de kanske kan hjälpa dig med de flesta växterna och även hur de ska skötas!

Jag har mycket god kontakt med de tidigare ägarna men de har vid ett flertalet tillfällen gett mig fel namn. Jasminen visade sig vara en Schersmin, Bukettspirea visade sig vara en Brudspirea. Hypericumen är inte en sådan osv. Vill inte påpeka detta för dom i rädsla att såra.

Mycket tacksam för alla era svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon