akagebeck
Nu har jag provat att så gräslök på två olika sätt, men inget verkar funka! Den vägrar gro!

Försök 1: Jag förkultiverade inomhus i små krukor, under lysrör ca 20 grader. Inget hände.

Försök 2: Utomhus i balkonglåda förra lördagen, inget händer. Hade köpt nya frön för säkerhets skull.

Enligt min kompis gror de efter bara några dagar.. Vad är fel??? sad.gif
fandolin
Gräslök gror snabbare inomhus i rumstemperatur och det är viktigt att sådden inte får torka. Täck sålådan/krukan med plastfolie. Det är ingen vits med att ha extrabeysning innan fröna grott och det kan ta mer än några dagar för dem att gro. Har du bråttom så funkar det att köpa en planta i mataffären och plantera om den i större kruka. Lycka till!
Svante, zon 1
Förra året sådde jag gräslök. Det blev några små ynka strån som krävde mycket omsorg för att inte torka in. Det slutade med att jag slängde eländet och köpte två krukor på Willys i stället. De planterade jag ut i landet och de tog sig jättefint. Rekommenderas!
Kommu
Jag har satt gräslök i en liten kruka i mitt fönster för ungefär 2 veckor sedan. Jag strödde ut ca 10-15 frön ovanpå vanlig blomjord och täckte krukan med plastfolie som jag perforerade. Tog inte alls många dagar innan den grodde. Observera att jag inte täckte fröna med någon jord.
Åsa, mälardalen zon 2
Gräslök är ofta ganska klen de första 1-2åren och man kan inte skörda då, så är det vanlig gräslök köp en tuva istället!! Frösådd lönar sig bara om det är en udda sort som inte alltid säljs i vanliga trädgårdsbutiken ex. sibirisk gräslök.
lisselbo
Så här ser min ut, är egentligen 2 st som jag köpte i mataffären i grönsaksdisken.
När jag hade klippt av det jag skulle ha planterade jag ut dom, är väl 2 år sedan.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon