Full version: är det en jacaranda
lissa
Den här stackarn vet jag inte med säkerhet om det är jacaranda eller inte..vad tror ni?? Har ett par bilder till i mitt träd album..för jag hoppas att det så småningom blir ett sådant smile.gif
Emma_
Mina jacarandaplantor är bra mycket mindre än dina, men visst är de lika, så jag skulle nästan vilja lova att det är en jacaranda. smile.gif

Emma
kerstin z5-6
ja ! smile.gif
lissa
biggrin.gif biggrin.gif Wow...nu blev jag väldigt glad...jag har fikat efter en jacaranda jättelänge och vågade inte riktigt fira händelsen förräns jag var helt säker.
Jag har sått nästan alla fröna i en kapsel, och där ryms som ni vet väldigt många frön, rättare sagt, en väninna och jag delade på en kapsel.
Nu får jag börja plugga in vad den vill ha för skötsel..
Tack snälla snälla för identifikeringen..om det funnits en smilie som studsar skulle rutan vara full av den biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
kristerh
CITAT (lissa @ 15-05-2006, 00:26)
Nu får jag börja plugga in vad den vill ha för skötsel..

Jag skötte min som en vanlig krukväxt, mycket ljus vill den ha, den brukar fälla bladen på vintern, då kan man om man vill förvara den lite svalare, och minska vattningen, bladen kommer tillb när det börjar ljusna ute, ställ gärna ut den på sommaren.
krister
Carex
http://www.blomsterframjandet.se/navigerin...ningar/info.asp
här hittade jag lite info om den, sök på jakaranda.
kristerh
jag förbannar mig själv för att jag "glömde" min ute när frosten kom för ett par år sedan mad.gif den hade blivit ganska stor, ca 1,5 m med flera grenar, tänk den kanske hade blommat nu om jag inte hade varit så dum...
nu får jag börja om från början.
krister
lissa
Carex...det var en jättebra länk...stort tack för den.
Nu ser jag att den har varit på vippen att må dåligt, har nämligen haft den i solen, och den är alldeles för stark nu, en stackars Albizia har just strukit med, fast den hade bara ett par riktiga blad=pytteliten. Mjukt vatten har jag dåligt med, egentligen har jag gjort allting tvärt emot vad det står i rekommendationerna..Inte så konstigt att den har växt väääldigt sakta.

Det där med att den tappar blad o grenar på vintern gillar jag inte. Hade 5 rätt stora Albizias som tappade blad o grenar i vintras, nu har jag bara 3 kvar, resten vaknade inte , och av dom 3 resterande är det bara 1 som ser ut att trivas, och 1 som troligen inte kommer att klara sommaren sad.gif
Den som trivs hade jag inne i vintras, och trots det blev den en kal pinne innan den vaknade....

Kristerh..Hur lång tid tog det för att den skulle bli 1,5 m?? Blommar den inte tidigare???
Det är tydligt att jag kommer att ha en lång tid framför mig av att vara orolig...Jag lyckades ju inte få fram mer än 1 unsure.gif

Tack till alla som har svarat och hjälpt mig smile.gif smile.gif
kristerh
CITAT (lissa @ 17-05-2006, 01:10)
Kristerh..Hur lång tid tog det för att den skulle bli 1,5 m?? Blommar den inte tidigare???

Jag tror att jag hade den i 3 år, fröerna kom från nicaragua,
men du som bor i Barcelona har ju en längre växtperiod så det borde gå snabbare för dig, att de inte skulle gilla kalkhaltigt vatten brydde sig inte mina om wink.gif jag tror att den måste bli lite äldre för att blomma, jag har iaf inte sett någon blomma som inte blivit "träd".
krister
lissa
Jag har börjat fundera på om vi verkligen har längre växtperiod, visserligen har vi varmare vinter, och våren kommer lite tidigare...Men sen kommer den riktiga värmen, och jag tycker att det verkar som om växterna stannar upp lite i tillväxten. Dom stackarna får ju aldrig vila heller, nätterna är ju lika varma som dagarna..om inte värre tongue.gif Växterna mår ju mycket bättre i dom svenska svala nätterna...för att inte tala om dom ljusa och långa kvällarna.
Ärligt talat tycker jag att växtligheten i Sverige är frodigare än den vi har här.... det finns många växter som växer bra här, men som är svåra i Sverige. ...och många ni bara kan ha som inneväxter kan stå ute året om här.
Egentligen är det svårt att generalisera, jag tycker att man får tänka från växt till växt...undrar just om jag har lyckats förklara vad jag menar biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon