CITAT (RibesRubusVitis @ 15-05-2006, 20:21)
Jag har massor av Nordica, både utom- och inomhus (då jag inte hann plantera ut alla förra sommaren, och dessutom tar jag sticklingar av allt jag klipper bort mellan jul och nyår). Om du bor i södra delen av landet är det nästan onödigt att använda växthusutrymme till den. En del har jag haft i kruka på balkong; de klarar sig fint utan isolering.
Druvorna blir mycket vackert blå-röd-violetta, relativt små och runda och innehåller hårda kärnor. De smakar också gott. Det kan dröja två-tre år innan du får några druvor.
Vad roligt att Nordica är en såpass stark växt! Bor i södra Sverige runt Jönköping men mitt i en gryta så det är zon 5 här.
Läste i en trädgårdstidning att vin skulle stå i sura rhododendrojordar!! På plantskolan sa de att det gick bra att påta ner den i en av mina permanentbäddar med jord, kossa på påse och naturgödsel! Hur har du gjort? Funderar på sand och gräsklipp- är lite sugen på att testa men det kanske är dumt att testa på vin?
Jag har inget bra ställe att odla vin på annat än i växthuset. Det soligaste läget är vid en "större" väg (liten men trafikerad) Det måste väl ha ett jättesoligt läge coh växa skyddat?
Hur gör du för att odla sticklingarna? Sätter dem i såjord, vatten eller vad? Inomhus under lysrör? Snälla kan du berätta hur du gör?
Ngt annat jag ska tänka på som man kanske inte vet? Ska läsa mig till hur man beskär- verkar vara lite trixigt.
Ha det så gott!
Meliss