Full version: vindruva
annaco
Jag skulle vilja ha en vindruvsplanta i mitt växthus men vet inte vilken sort jag ska välja.

Mina önskemål är följande:

en söt och god druva
kärnfri
ge god skörd inom de närmaste åren efter plantering

jag bor i zon 2.

Vore tacksam om någon har några tips!
RibesRubusVitis
Det alldeles givna svaret vore ju Himrod, en druva med alla de goda kvaliteter som du efterlyser. Ett pinsamt problem det senaste dygnet är dock att vår gamle vän Pisanggoreng rapporterar sjukdomssymtom på sin nyplanterade Himrod. Detta borde ändå inte avhålla andra från att försöka.
Åsa, mälardalen zon 2
Himrod fungerar utmärkt hos mig och den har inga sjukdomar el dyl. den ska även vara mjöldaggsresistent. Frukten är söt, grön och kärnfri + mognar ganska tidigt. (lite gråmögel brukar det dock bli framåt hösten då det blir fuktigt i växthuset + jag brukar inte hinna skörda i den takt som krävs det kan bli ganska många klasar på min enda planta.)

Meliss
Hoppas att det är ok att låna din tråd?

Jag har köpt en ny för plantskolan vindruva vid namn Nordica. Den skulle överleva zon 5 ute utan problem man jag ska dock plantera den i mitt kallväxthus. Ngn som vet ngt om den? Den är blå kan tillägas.
RibesRubusVitis
Jag har massor av Nordica, både utom- och inomhus (då jag inte hann plantera ut alla förra sommaren, och dessutom tar jag sticklingar av allt jag klipper bort mellan jul och nyår). Om du bor i södra delen av landet är det nästan onödigt att använda växthusutrymme till den. En del har jag haft i kruka på balkong; de klarar sig fint utan isolering.
Druvorna blir mycket vackert blå-röd-violetta, relativt små och runda och innehåller hårda kärnor. De smakar också gott. Det kan dröja två-tre år innan du får några druvor.
Meliss
CITAT (RibesRubusVitis @ 15-05-2006, 20:21)
Jag har massor av Nordica, både utom- och inomhus (då jag inte hann plantera ut alla förra sommaren, och dessutom tar jag sticklingar av allt jag klipper bort mellan jul och nyår). Om du bor i södra delen av landet är det nästan onödigt att använda växthusutrymme till den. En del har jag haft i kruka på balkong; de klarar sig fint utan isolering.
Druvorna blir mycket vackert blå-röd-violetta, relativt små och runda och innehåller hårda kärnor. De smakar också gott. Det kan dröja två-tre år innan du får några druvor.

Vad roligt att Nordica är en såpass stark växt! Bor i södra Sverige runt Jönköping men mitt i en gryta så det är zon 5 här.

Läste i en trädgårdstidning att vin skulle stå i sura rhododendrojordar!! På plantskolan sa de att det gick bra att påta ner den i en av mina permanentbäddar med jord, kossa på påse och naturgödsel! Hur har du gjort? Funderar på sand och gräsklipp- är lite sugen på att testa men det kanske är dumt att testa på vin?

Jag har inget bra ställe att odla vin på annat än i växthuset. Det soligaste läget är vid en "större" väg (liten men trafikerad) Det måste väl ha ett jättesoligt läge coh växa skyddat?

Hur gör du för att odla sticklingarna? Sätter dem i såjord, vatten eller vad? Inomhus under lysrör? Snälla kan du berätta hur du gör?

Ngt annat jag ska tänka på som man kanske inte vet? Ska läsa mig till hur man beskär- verkar vara lite trixigt.

Ha det så gott!

Meliss
RibesRubusVitis
Huvuddelen av allt vin (Vitis vinifera) ska INTE ha det surt, utan föredrar magra, gärna kalkrika jordar. Tänk på kontinentens vinberg, eländiga, grusiga och steniga.
Ett undantag är de baltiska ”staketdruvorna” som bygger på amerikanskt labruscavin; de vill gärna ha rhododendronjord.
Nordica är en korsning av båda sorterna; min trivs både i skånsk lera och intill husväggen med cementrester i marken.

Om beskärning kan du läsa på
http://www.vinodling.com/besk.htm

och om sticklingar på t ex
http://www.bunchgrapes.com/cuttings.html

Just Nordica är löjligt enkel att föröka. Det jag klipper bort före nyår sparar jag i kylen i fuktiga tidningar i en plastkasse. Efter en månad eller två stoppar jag klippet (med rätt sida upp) i såjord i krukor eller mjölkkartonger, vattnar rejält och täcker med en plastpåse. Sedan får allt stå ljust men utan direkt solsken; efter ett par veckor spricker knopparna och nya rankor växer fram.
Att jag väntar någon månad beror på att plantorna inte bör bli klara för tidigt, innan det går att sätta ut dem på friland. De växer bra på kolonilotten, men faktiskt ännu bättre invid en västervägg där de bara får sol på eftermiddagen.
Meliss
Tack så jättejättemkt för informationen. Dina länkar har jag sparat i "mina favoriter" så att de inte försvinner när det är dags att beskära och greja.

Tack för hjälpen! smile.gif
Iza
Jag har en Himrod i mitt växthus men den ser helt död ut fortfarande, är det normalt? Det konstiga var att druvorna var inte speciellt söta och de hade kärnor, har jag fått fel sort?
RibesRubusVitis
Tyvärr är det inte helt ovanligt att druvsorter förväxlas, även i plantskolan. Jag beskär ju ibland, och när jag sparar klippet är jag bombsäker på att komma ihåg vilken sort som var vilken, utan att märka varje påse tydligt. Och sen går det som det går…
Plantorna ser alltid helt döda ut under vintern, men nu borde de ha kommit igång. Mina tio på grannens balkong har alla fått gröna blad. Sticklingarna som sattes i mars har fått långa gröna rankor med massor av blad (och några har dött). I kolonin spirar det friskt. Både Himrod och Nordica på bakgården i stan har små spirande löv.
Om din ”Himrod” levde och gav frukt förra året, verkar det osannolikt att den skulle ha självdött under vintern. Ge den lite tid än.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon