Killensomvillhagrönafingrar
Har just haft dop för lilla Tindra Maja Maria wub.gif

Fick då en massa gåvor och bla ett vårdträd (eller rättadesagt en peng som bytes mot träd)

Då båda mina döttrar skall ha varsitt träd så undrar jag vad betyder egentligen vårdträd?

Då jag gillar fruktträd och vi idag har några små äpple och päronträd har vi funderat på att komplittera med körsbär samt plommon.

Vilken sort passar i Göteborg, soligt läge, relativt torrt, gammal åker jord med silt under.

Får man ett ok träd för 600 eller skall man lägga till några kr tro?

"kunde inte stava dottern namn rätt ännu)
Powerowic
vårdträdet planterades väl för att det skulle skydda gården och det skulle man vara rädd om och sköta om går att välja vilket träd som helst men man bör ta något som lever länge prunus-arter(körsbär,plommon) får man ha tur om de blir 50 år
Powerowic
priset är ganska beroende på hur stort det är från början, men det finns träd för 150 kr som ger frukt, om du vill ha ett vilt träd så går det ju att ta från skogen, gråpäron är ett bra fruktträd ger mängder med frukter som är ca 5 cm i diameter ger tyvärr inte frukt förrän det har blivit ca 15 år
Cilla
Du får ett bra fruktträd för 600 kr i Göteborg som är E-märkt (se www.eplanta.com).

Man kan skapa sig en egen definition av vårdträd, men som sagts här är det bra att veta att varken plommon eller körsbär lever så värst länge. Sätter man dem kan det ju bli träd som vårdar barnen under uppväxten och ger dem hälsosam och god frukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon