gustav1977
Hej!

Jag är nybörjare på odling och har en fråga till er som kan detta! Jag har sökt runt på forumet och letat i artiklar men inte riktigt fått koll på det...

Jag har sått frön i små plastkrukor med såjord för två dagar sedan. Har täckt krukorna med plastfilm med hål i för att behålla fuktigheten... Men jag tycker det börjar se torrt ut i krukorna ändå. Vattnade jag för lite när jag sådde fröna? Kan jag vattna innan några plantor visat sig över ytan? Någon sa att det fick man inte göra men då torkar ju allt ut?? Kan man i sådana fall vattna som vanligt ovanifrån eller ska man ställa krukorna i vatten så att det sugs upp underifrån??

tacksam för svar!

/gustav
mari_tres
Låt krukorna suga upp vatten underifrån ellerr spraya på med en blomsterspruta. Undvik att vattna direkt på med en vattenkanna, eftersom du då kan spola bort fröna.
Se dock till så att det inte blir för blött, för det är lika illa vad jag har märkt (om inte värre ibland!) som att låta dem torka ut.
gustav1977
hej!

Oj, tack för snabbt svar!! Blev genast lite lugnare:) Gäller det här med bevattning underifrån även när det kommit upp små plantor? När man kollar runt här så verkar väldigt många ha bevattningsmattor verkar det som.

tack igen!

Gustav
kerstin z5-6
Jag kör inte med bevattningsmatta utan vattnar uppifrån , -sprutflaska bara på frösådden , när de kommit upp en bit och framför allt efter utskolning kan man vattna med lite kanna o fin stril
Mer om frösådd ialbum frösådd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon