|
Behöver för en äldre släktings skull identifiera några växter. Jag är totalt kass på blommor, så får kasta ut några bilder här. Tror inte de är ovanliga alls. Först en blå sak... (1)  Sen 2 bilder av samma växt...mestadels blå, men ibland rosa: (2)   Och sen nåt rosa...med stora blad...jättevanlig...jag har kunnat namnet på denna...förr... (3)  Sen något gult och småblommigt...sorry för den dåliga bilden. (4)  En buske som blommar gult nu : (5)  Och till sist några träd : Visst är det Japanska Körsbär? För det kan väl inte vara Rosenmandel som är såhär stora? (6)
Den första blåa saken är pärlhyasint. Sen passar jag på resten..  (Jag är URdålig på namn..)
Den första är pärlhyacint Den blå/rosa blomman ser ut som vallört men bladen gör det inte. Någon släkting? Bergenia, heter den med rosa blommor och stora blanka blad. Busken är en forsythia och träden är nog prydnadskörsbär av något slag, skulle jag tro. Mulle
Nr 2 är nån sorts lungört..pulmonaria.. Nr 3 är hjärtbergenia Busken är nog vårginst... sen får nån annan svara på träden..
Oj så snabba svar  Ja, Forsythia känner jag igen nu, så den är det nog. Pärlhyacint, det låter också fint. Hjärtbergenia, känner jag igen också, iaf bergenia. Jag numrerade blommorna nu förresten, så blir det enklare att se vilken som avses
Mia, zon 3
15-05-2006, 12:05
Lungörten är den vanliga vilda sorten (är jag nästan 100 på ), Pulmonaria officinalis. De gulgröna på bild 4 är någon sorts törel, kommer inte ihåg exakt namn.
Hm, ja, törel verkar det vara någon slags variant av...Vårtörel kanske. Får kolla upp närmare. Tack så mycket, nu är ju allt mer eller mindre identifierat då
Jag rotar upp min egen tråd igen...för att slippa skapa en ny. Behöver lite mer identifieringshjälp tyvärr : 1: Är sagd att heta kinesisk gulros, vilket verkar vara fel. Är sannolikt en ganska gammal sort, med hiskeliga små taggar överallt och fin doft.  2: Blomman är ca...tja...4-5cm kanske, i diameter.  3: Rätt små blå blommor, de kanske är ca 2cm i diameter...borde kollat bättre.  4: Rätt liten blomma, 1-2 cm kanske.  Inser att det här är rätt vaga saker, men det skulle vara kul att veta vad det är för saker då det är från en äldre släktings rabatt.
Irene_L
21-06-2006, 21:13
Det sista ser ut som en Rödfibbla. Den sprider sig lite för mycket tycker jag. Kan vara svår att få bort om man fått in den i trädgården. mvh Irene
Åsa, mälardalen zon 2
21-06-2006, 21:16
Rosen påminner om Nevada (får den rosatonade blommor när det blir varmt?), jag tycker dock inte att min Nevada är så hemskt taggig + speciellt gammal är dock inte Nevada, den är från 1920-talet.
2:an är någon slags klint
3:an är någon slags näva
4:an är en rödfibbla
Åhå...Nevada...ja, kanske det. Får studera närmre. Vet inte om de blir rosatonade vid värme. Enda jag vet är att de blommar kring midsommar varje år, men det säger väl inte så mycket kanske. Rosorna har inte stått där mer än en 35 år, jag kan inte bedöma sortens ålder, de kom från en äldre släkting och ingen nu levande släkting vet nåt om rosen. Jag tycker dock den har fasligt många taggar, små och jävliga. Tack för svaren, jag ska hålla koll på spridningen av fibblan
CITAT (Pirum @ 21-06-2006, 20:20) Jag rotar upp min egen tråd igen...för att slippa skapa en ny. Behöver lite mer identifieringshjälp tyvärr : 1: Är sagd att heta kinesisk gulros, vilket verkar vara fel. Är sannolikt en ganska gammal sort, med hiskeliga små taggar överallt och fin doft.  Precis en sån har jag också! Men jag har ingen aning om vad den heter.  Jag brukar plocka en bukett och torka, den doftar jättegott även som torr. Det där med att den skulle bli rosa vid värme har jag inte märkt, och förra veckan när det var 30-35 grader var den lika vit och fin som vanligt.
Eva 33c
22-06-2006, 07:04
Med tanke på taggigheten och formen på bladen gissar jag att det är en pimpinell-ros av något slag. En vanlig variant är den som kallas Finlands vita ros, eller rosa pimpinellifolia Plena, min blommar nu.
Mia, zon 3
22-06-2006, 13:28
2:an är en strävklint, Centaurea dealbata. Håll koll på rotskotten - den kan bli ett ogräs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|