Full version: Datura
Maria i Helsingborg
Datura-frön (har ropat in frön på Tradera) - är det för sent att så nu?
Jag är helt nybörjare på denna blomma.......
Storåtjejen
Mina som jag sådde, en färg i början av febr och en annan färg i början av mars, grodde på ca 10 dagar. Den ena är nu ca 40 cm hög. De övriga något mindre. På den största får nu blomknopparna vara kvar. Har fått nypa bort flera gånger för att de ska få växa till sig först.
Fick rådet av Hamilton att låta de bli ca 30-50 cm innan knopparna får sitta kvar. tongue.gif
Det här är första gången jag sår de, så det ska bli spännande att se hur de blir. wub.gif
Lady Hamilton
Det är nog liiite sent att så Datura frön om de skall hinna blomma i sommar. Men om du vill pröva så rekommenderar jag att du lägger fröna i en termos med varmtvatten i ett dygn innan sådd
Maria i Helsingborg
CITAT (Hamilton @ 16-05-2006, 08:29)
Det är nog liiite sent att så Datura frön om de skall hinna blomma i sommar. Men om du vill pröva så rekommenderar jag att du lägger fröna i en termos med varmtvatten i ett dygn innan sådd

Tack, folks! smile.gif
Eva 33c
Jag har haft lite svårt att få mina daturafrön att gro förr om åren. I år stod det på påsen att man skulle förvara de 1 vecka i fuktig sand i kylskåp. Det gjorde jag. Sedan sådde jag dem och inom en vecka hade ALLA frön i påsen grott.
Eftersom det råder lite namnförbistring vill jag bara säga att det inte varom Änglatrumpeter (Brugmansia) utan de där med blommor som vänder trumpeten uppåt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon