Elisabeth-Västkustkolonisten
18-05-2006, 11:33
CITAT (Scout @ 18-05-2006, 11:59)
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-05-2006, 11:16)
Man måste räkna med 2 år innan man får plantan ungefär som man vill ha den. Har just nu 2 st. som jag håller på med. Men jag valde denna gången fel sort, nämligen en Apleblossom. Den växer visserligen fort men kronan blir nog för tungt. Men efter nästan ett år så har jag redan 2 fina träd.
Hur vet man då vad som är rätt sort? kan väldigt lite om pelargoner, har en vanlig standardpelargon med fina röda blommor som brukar bo inne i fönstret året runt. Det var en sån stickling jag tänkte prova med.
CITAT (Sollan @ 17-05-2006, 10:22)
Välj en pellis som växer kraftigt. De kan få kraftiga vedartade stammar. Testa med en vanlig doftpelargon t ex. Låt pellisen växa till den nått den höjd du vill ha utan att toppa. Ta bort blad längs stammen. När den blivit så hög du vill ha den börjar du toppa. Forma den med toppning tills den fått den form du vill ha. Stöd med pinne.
Doftpelargon är det samma som vanlig pelargon som de flesta har på balkongen? eller finns det fler typer?
Att ta bort bladen längs stammen får det pelargonen att växa snabbare på höjden? och/eller bli kraftigare? Finns det fler insidertips för att få den att bli hög och kraftig snabbt?
Rätt sort är en pelargon som växer kraftigt und upprätt.
Dom vanlige Pelis som många har på balkongen är INTE doftpelargon utan Pel. zonale. Doftisar är dessa som doftar.
Tar en rak fin stickling och plantera. Sätt direkt en stödpinne bredvid. Och so tar du bort alla förgreningar som kommer på stammen. Sedan är det bara att vänta tills den har fått rätt höjd. Då toppar du den och väntar tills de kommer sidoförgreningar och dess toppar du igen so att dessa förgrenar sig igen. Då byggar du upp en krona.
Du förstår kanske nu att det skall vara en kraftigt växande sort och att det tar tid.
Elisabeth