Full version: Toppa pelargon?
Ammari
Har fått pelargonsticklingar och de ska tydligen toppas? Jag tycker de är ganska buskiga redan, många blad och några blommor. De är ca 10-15 cm höga.

Hur ska jag göra?
LadyG
Pelargonsticklingar toppar jag bara om de inte frivilligt grenar sig. Jag toppade min stickling när det fanns tillräckligt mycket att toppa så att jag kunde få en stickling till smile.gif

Den redan rotade sticklingen grenade sig och den andra har jag satt i vatten och väntar på rötter därifrån.

Jag klippte strax över ett blad, fast hur högt upp man klipper egentligen vet jag inte. Jag klippte ganska långt ner, eftersom jag ville att den skulle grena sig tidigt.
Ammari
Ok, tusen tack för svar.

Mina sticklingar har kommit upp långt och grenat sig redan långt ner på plantan tycker jag. Kanske tar lite i toppen iallfall....
Sollan
Om man toppar pellisen och den delar sig blir det så småningom fler grenar som kan blomma... smile.gif
Scout
Kan man stamma upp pelargoner? alltså stoppa alla försök till grening under en viss höjd och sen få den att grena sig när den blivt kanske tre-fyra decimeter istället.
Har nån provat? Blir det snyggt? blir de stabila nog i stammen, så att de kan hålla upp grenar i toppen?
Eva 33c
Jag har i allafall sett uppstammade pelargoner. Men då måste man ge "stammen" stöd genom att binda den mot en stadig pinne. I sig själv tror jag inte den håller. Förmodligen behövs också mer än en sommar för att få ett fint exemplar vilket innebär att man bör ha plats (och lust...) att övervintra den utan att klippa ner den. Men pelargoner är ju ganska billiga blommor så det är ju bara att prova! rolleyes.gif
Sollan
Välj en pellis som växer kraftigt. De kan få kraftiga vedartade stammar. Testa med en vanlig doftpelargon t ex. Låt pellisen växa till den nått den höjd du vill ha utan att toppa. Ta bort blad längs stammen. När den blivit så hög du vill ha den börjar du toppa. Forma den med toppning tills den fått den form du vill ha. Stöd med pinne.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Man måste räkna med 2 år innan man får plantan ungefär som man vill ha den. Har just nu 2 st. som jag håller på med. Men jag valde denna gången fel sort, nämligen en Apleblossom. Den växer visserligen fort men kronan blir nog för tungt. Men efter nästan ett år så har jag redan 2 fina träd.

Bäst tycker jag alltid gick det med pelargoner jag tog med mig hem från Gran Canaria. Det blev fina tjocka stammar.

Elisabeth
Scout
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-05-2006, 11:16)
Man måste räkna med 2 år innan man får plantan ungefär som man vill ha den. Har just nu 2 st. som jag håller på med. Men jag valde denna gången fel sort, nämligen en Apleblossom. Den växer visserligen fort men kronan blir nog för tungt. Men efter nästan ett år så har jag redan 2 fina träd.

Hur vet man då vad som är rätt sort? kan väldigt lite om pelargoner, har en vanlig standardpelargon med fina röda blommor som brukar bo inne i fönstret året runt. Det var en sån stickling jag tänkte prova med.

CITAT (Sollan @ 17-05-2006, 10:22)
Välj en pellis som växer kraftigt. De kan få kraftiga vedartade stammar.  Testa med en vanlig doftpelargon t ex. Låt pellisen växa till den nått den höjd du vill ha utan att toppa. Ta bort blad längs stammen. När den blivit så hög du vill ha den börjar du toppa. Forma den med toppning tills den fått den form du vill ha. Stöd med pinne.

Doftpelargon är det samma som vanlig pelargon som de flesta har på balkongen? eller finns det fler typer?
Att ta bort bladen längs stammen får det pelargonen att växa snabbare på höjden? och/eller bli kraftigare? Finns det fler insidertips för att få den att bli hög och kraftig snabbt?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Scout @ 18-05-2006, 11:59)
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-05-2006, 11:16)

Hur vet man då vad som är rätt sort? kan väldigt lite om pelargoner, har en vanlig standardpelargon med fina röda blommor som brukar bo inne i fönstret året runt. Det var en sån stickling jag tänkte prova med.

CITAT (Sollan @ 17-05-2006, 10:22)
Välj en pellis som växer kraftigt. De kan få kraftiga vedartade stammar.  Testa med en vanlig doftpelargon t ex. Låt pellisen växa till den nått den höjd du vill ha utan att toppa. Ta bort blad längs stammen. När den blivit så hög du vill ha den börjar du toppa. Forma den med toppning tills den fått den form du vill ha. Stöd med pinne.

Doftpelargon är det samma som vanlig pelargon som de flesta har på balkongen? eller finns det fler typer?
Att ta bort bladen längs stammen får det pelargonen att växa snabbare på höjden? och/eller bli kraftigare? Finns det fler insidertips för att få den att bli hög och kraftig snabbt?

Rätt sort är en pelargon som växer kraftigt und upprätt.

Dom vanlige Pelis som många har på balkongen är INTE doftpelargon utan Pel. zonale. Doftisar är dessa som doftar.

Tar en rak fin stickling och plantera. Sätt direkt en stödpinne bredvid. Och so tar du bort alla förgreningar som kommer på stammen. Sedan är det bara att vänta tills den har fått rätt höjd. Då toppar du den och väntar tills de kommer sidoförgreningar och dess toppar du igen so att dessa förgrenar sig igen. Då byggar du upp en krona.

Du förstår kanske nu att det skall vara en kraftigt växande sort och att det tar tid.

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon