Min framsida behöver en ansiktslyftning och ffa insynsskydd. Jag har frågat förut men provar igen med lite bilder. Vad ska man plantera? Det gäller alltså den sträcka där trädet står i gräsmattan. Häcken mot gatan är en sibirisk ärtbuske. Trädet är en rönn. Jag vill ha ganska höga buskar eller perenner el. vad jag nu ska hitta på. Tror inte jag ska ha någon annan häck och vill inte fortsätta med sibirisk ärtbuske som har lite problem med mjöldagg.

Kakaduan
16-05-2006, 14:48
Jag har (tyvärr - taggig och mjöldaggig) också sibirisk häck på en sida av tomten (hörntomt). Den andra sidan är roligare - den har faktiskt en häck av alm. Tog ner den helt för några år sedan eftersom den var så grov nertill och den kom fint. Lummig och grön blir den och lättklippt är den eftersom den har relativt få grenar (bladen är stora och därför upplever man häcken som tät).
Annars är det ju väldigt trevligt med en häck av rosor - vresros är ju lätt att dra upp. Den finns i olika färger och får vackra nypon också!
Min mamma har häck av häggmispel på landet. Den växer villigt, får vackra svarta bär och fantastisk höstfärg.
Kakaduan
Vad tror du om en schersmin? Jag är själv lite sugen på en sån för att täcka ett hål mellan häck (liguster) och grannens garage. Om jag har förstått det rätt växer den ganska snabbt, men jag vet inte hur stor den kan bli.
Och sedan lite pioner bredvid?
hellen99
17-05-2006, 21:05
Något som är otroligt vackert och finns i olika varianter är Hosta eller Funkia som de också kallas, där de storbladiga är jättevackra (tycker jag), finns i olika färg både på blad och blommor. Kolla på nätet! Astilbe är också vackert blir lite högre, båda sorterna är perenner!
Jag skulle börja med att gräva bort gräsmattan, den har ju ingen funktion där. Sedan skulle jag plantera Stefanandra närmast häcken och längre fram, vet ju inte hur det ser ut bortom trädet, i en trekant runt trädet skulle jag sätta tex Funkior hasseört och andra gröna växter, det skulle ju ara snyggt med varierad ljus o mörka blad. Nögra vackra stenar blit oxå bra, kanske ett fågelbad i betong
Lena