|
Klematis
15-05-2006, 13:00
Har ni några regler om vad som gäller i ert samhälle? När får man klippa gräset, klyva ved, snickra, hundar som skäller osv. Är det många som har problem?
Kakaduan
15-05-2006, 13:52
Det är ju kommunens ordningsstadga (eller vad det nu heter) som gäller. Den varierar från kommun till kommun. De flesta av mina grannar bankar och bullrar rätt bra hela helgerna och på kvällarna men det enda som egentligen stör oss är vår närmaste granne som börjar klippa sin gräsmatta vid 8.30 sisådär på lördagarna. Tycker det borde finnas något tystare han kan göra vid den tiden. Annars tycker jag att det inte är så störande med lite hammarslag i bakgrunden.
Man tycker ju att folk kunde ha lite omdöme - det skulle man komma rätt långt på. Hut går hem!
Kakaduan
netaave
15-05-2006, 14:16
Inget som låter mellan 21 och 06. Mer kan man inte kräva tyvärr mer än hoppas på att grannarna visar hänsyn om dom ser att man har gäster och sitter ute och fikar, eller att man har barn som kanske behöver sova. Hundar som skäller är väl lite svårt att påverka förstås. Vad är ditt problem, berätta mer det kanske hjälper mer än du tror att få ösa ur sig.
Jag bor ensam i en hyrestvåa och väsnas aldrig (utom mellan 20-21 fredagar). När jag fyllde 50 häromsistens hade jag bjudit hem barn och barnbarn samt goda vänner på lördagen mitt på dagen. En halvtimma efter första gästerna anlänt (tre vuxna och tre barn) ringer det på dörren och jag tror glatt att fler gäster kommer. Det var grannen under som klagade och frågade om vi kunde dämpa oss. Klockan var då strax efter tre lördag eftermiddag. Jag blev arg och sa till honom att jag fyller år och har kalas och lite barnspring får du allt leva med. Jag har fortfarande inte fattat om det var barnspring, musiken (inte hög volym) eller att jag gick med skor inomhus som störde honom. Knasigt.
netaave
15-05-2006, 15:02
CITAT (ah56 @ 15-05-2006, 15:59) Jag bor ensam i en hyrestvåa och väsnas aldrig (utom mellan 20-21 fredagar). När jag fyllde 50 häromsistens hade jag bjudit hem barn och barnbarn samt goda vänner på lördagen mitt på dagen. En halvtimma efter första gästerna anlänt (tre vuxna och tre barn) ringer det på dörren och jag tror glatt att fler gäster kommer. Det var grannen under som klagade och frågade om vi kunde dämpa oss. Klockan var då strax efter tre lördag eftermiddag.  :wacko: Jag blev arg och sa till honom att jag fyller år och har kalas och lite barnspring får du allt leva med. Jag har fortfarande inte fattat om det var barnspring, musiken (inte hög volym) eller att jag gick med skor inomhus som störde honom. Knasigt. Helt rätt sagt/gjort av dig! Men himlars så nyfiken jag blir på vad du gör mellan 20-21 på fredagar!!! Hade det varit jag så hade jag laddat för dans, och det kan låta
andersen
15-05-2006, 15:08
CITAT (ah56 @ 15-05-2006, 15:59) Jag bor ensam i en hyrestvåa och väsnas aldrig (utom mellan 20-21 fredagar). När jag fyllde 50 häromsistens hade jag bjudit hem barn och barnbarn samt goda vänner på lördagen mitt på dagen. En halvtimma efter första gästerna anlänt (tre vuxna och tre barn) ringer det på dörren och jag tror glatt att fler gäster kommer. Det var grannen under som klagade och frågade om vi kunde dämpa oss. Klockan var då strax efter tre lördag eftermiddag. Jag blev arg och sa till honom att jag fyller år och har kalas och lite barnspring får du allt leva med. Jag har fortfarande inte fattat om det var barnspring, musiken (inte hög volym) eller att jag gick med skor inomhus som störde honom. Knasigt. Men jag har en fråga, kanske han arbetade natt?och i så fall så kan jag för stå honom. Nu för tiden är det tyvärr många som arbetar natt. Mvh andersen
netaave
15-05-2006, 15:13
CITAT (andersen @ 15-05-2006, 16:08) Men jag har en fråga, kanske han arbetade natt?och i så fall så kan jag för stå honom.
Nu för tiden är det tyvärr många som arbetar natt.
Mvh andersen Men det här var ju ändå mitt på dagen. Jag tycker faktiskt inte man kan ta hänsyn till nattarbete i det här läget, och det finns ju faktiskt öronproppar.
CITAT (andersen @ 15-05-2006, 16:08) CITAT (ah56 @ 15-05-2006, 15:59) Jag bor ensam i en hyrestvåa och väsnas aldrig (utom mellan 20-21 fredagar). När jag fyllde 50 häromsistens hade jag bjudit hem barn och barnbarn samt goda vänner på lördagen mitt på dagen. En halvtimma efter första gästerna anlänt (tre vuxna och tre barn) ringer det på dörren och jag tror glatt att fler gäster kommer. Det var grannen under som klagade och frågade om vi kunde dämpa oss. Klockan var då strax efter tre lördag eftermiddag.  :wacko: Jag blev arg och sa till honom att jag fyller år och har kalas och lite barnspring får du allt leva med. Jag har fortfarande inte fattat om det var barnspring, musiken (inte hög volym) eller att jag gick med skor inomhus som störde honom. Knasigt. Men jag har en fråga, kanske han arbetade natt?och i så fall så kan jag för stå honom. Nu för tiden är det tyvärr många som arbetar natt. Mvh andersen I så fall kunda han väl kläckt ur sig det. Då hade det ju inte handlat om att vi var onormalt störande utan att han behövde tas särskild hänsyn till. Jobbar han natt kan han vara glad över att ha mig som granne, tänk om det hade varit en livlig småbarnsfamilj.
andersen
15-05-2006, 15:18
netaave Det är nog riktigt, min tanke var nog mera att försöka och hitta en förklaring, och det är kanske så att han aldrig annars blir störd i sin sömn och nu blev han det. men som sakt var jag vet ju inte ens om han har nattarbete, så det är bara spekulation från mej.
Mvh andersen
Hannele
15-05-2006, 15:20
CITAT (ah56 @ 15-05-2006, 15:59) När jag fyllde 50 häromsistens hade jag bjudit hem barn och barnbarn samt goda vänner på lördagen mitt på dagen. En halvtimma efter första gästerna anlänt (tre vuxna och tre barn) ringer det på dörren och jag tror glatt att fler gäster kommer. Det var grannen under som klagade och frågade om vi kunde dämpa oss. Klockan var då strax efter tre lördag eftermiddag.  :wacko: Man har rätt att ha kalas ett par gånger per år, står i hyresavtalet Man ska ändå berätta för grannarna, att nu fyller jag 50, så det kommer att låta. Man kan ju bjuda grannen också.. Det är just överraskningar, som många inte gillar, därför ska man berätta inna om fester.
CITAT (Hannele @ 15-05-2006, 16:20) CITAT (ah56 @ 15-05-2006, 15:59) När jag fyllde 50 häromsistens hade jag bjudit hem barn och barnbarn samt goda vänner på lördagen mitt på dagen. En halvtimma efter första gästerna anlänt (tre vuxna och tre barn) ringer det på dörren och jag tror glatt att fler gäster kommer. Det var grannen under som klagade och frågade om vi kunde dämpa oss. Klockan var då strax efter tre lördag eftermiddag.  Man har rätt att ha kalas ett par gånger per år, står i hyresavtalet Man ska ändå berätta för grannarna, att nu fyller jag 50, så det kommer att låta. Man kan ju bjuda grannen också.. Det är just överraskningar, som många inte gillar, därför ska man berätta inna om fester. Nu var det ju ingen fest jag hade. Bara en enklare tillställning, med ca 12 inbjudna (varav tre barn), lite musik på låg nivå. Inget rajtan tajtan, eller dans eller skrål på balkong. Inte skall man behöva varna grannarna inför en mindre familjetillställning. Skit samma, han lämnade mig i alla fall med orden: ja ursäkta då och grattis.
Monarda
15-05-2006, 18:29
När jag hade 50-årskalas i trädgården satte grannen igång med att klippa gräsmattan med sin motorklippare! Han kunde absolut inte ha undgått att se vad som var på gång. Nu har han flyttat, gudskelov. I stället har vi fått grannar med studsmatta. Grannar är ett otyg!
lilla mamma
15-05-2006, 18:41
eller eldning av trådgårdsavfall i tre hela dagar
Klematis
15-05-2006, 19:22
Jag har det rätt bra med mina grannar. Blandat gamla och barnfamiljer. Jag tycker att vi i min familj tar hänsyn till våra grannar som tex att inte klippa gräset eller annat störande när grannarna har besök eller sitter ute. Det jag blir mest störd av är om en hund står ute och skäller länge utan att någon tar hand om honom, samt tidig och sen gräsklippning. Att grannar har kalas ibland är ju själklart tycker jag. Nästa gång kan det ju vara vi som "stör" lite.
Vi har frågat våra grannar hur tidigt vi kan börja klippa gräset. vi är ju inte alls några morgonpigga människor så före 9-10 skulle det i varje fall inte bli fråga om, men vi frågade ändå ifall de skulle ha några särskilda anledningar, såsom nattjobb.
Själv blir jag inte störd av normala ljud som förekommer i ett villaområde. Det som skulle störa mig är om man märkte att någon försökte störa i enkom, som exemplet Monarda hade med grannen som klippte gräset när han såg att hon hade kalas i trädgården.
Annika Ljunggren
15-05-2006, 19:27
Sen vi flyttade till villa har vi inte haft några problem alls. Någon granne kanske har spikat lite väl tidigt, men sånt kan man ju klara av. Däremot hade vi hemska grannar när vi bodde i lägenhet!  Under oss var en lägenhet som socialen hade köpt, där det bodde en hel del skummisar. Det värsta var nog när de festade hela nätterna och satt/låg ute på innergården och drack sprit.  Tidigare var det en hel del barn som brukade leka där (gungor och sandlåda), men självklart vågade inte dom leka där då... Vi klagade och lyckades få bort dom grannarna. Samtidigt hade vi en annan granne vars barn brukade spela fotboll mot husväggen (vi bodde på andra våningen och hade både balkong och sovrum som vätte åt det hållet). När vi förklarade för mamman att det inte är så kul att få en fotboll i ansiktet när man sitter ute på balkongen, eller att det är lite störande att höra dunk...dunk...dunk...dunk i sovrummet ifall man råkar vilja vila på dagen, då försökte hon bara smita undan. Så vi började beslagta alla fotbollar som hamnade på våran balkong, men då kommer en annan granne och skriker åt oss att man inte får göra så... Vad arga vi vart då!  Men som sagt, för nästan 4 år sedan flyttade vi till villa och nu har vi underbara grannar!
Elisabeth-Västkustkolonisten
15-05-2006, 19:36
När man läser allt om grannar så är vi nog mycket bra grannar. När vi hade stugan så klippte vi aldrig gräsmattan på helgen och inte heller när vi såg att grannens barnbarn sov i vagnen ut ei trägården. Då stängde vi av gräsklipparen. Men grannen själv, båda var pensionärer, klippte alltid på helgen. Klippte en bit, stängde av, klippte en bit till osv
Sedan Hannele finns det ingenting som säger att du får ha fest några gånger i månaden. Det finns en viss klockslag som det skall vara tyst i huset.
Om grannen skall ha fest är det klart bra om han talar om det innan, för det är man förberedd.
Nu brukar vi int eha fest i lägenheten och inte stör vi på så sätt. Och till grannarna under oss ha rvi sagt att om vi stör någon gång så skall dom säger till oss direkt. Alla kan ju bli någon gång bli lite högljuda.
Barnspring i lägenheten kan jag. Hade en familj med tvillingar som ingen gick ut med utan dom fick springa av sig inne i lägenheten. Jag rymde många gånger härifrån och tom mitt på vintern åkte vi till landet för att vila upp oss. Bara att gå en tu rtill ICA var rena vilohem för mig. Men när jag sedan inte mer kunde gå, ja då skrev jag till Styrelsen.
Jag tycker att det kan vara så enkelt att leva ihop som grannar, hus eller lägenhet spelar ingen roll, bara man tar hänsyn till sina grannar.
Men ah 56 jag är också nyfiken vad du gör fredagar ?
Elisabeth
Klematis
15-05-2006, 19:53
AH 56 Sjunger du med i så ska det låta eller ??!! Nu är vi nyfikna.
marskattan
15-05-2006, 23:01
Jag har en liten fråga om vad man får lov att elda i sin trädgård... Vår granne kör i princip inga sopor alls till tippen, utan han eldar ALLT. Från isolering, till målade brädor, spannar mm mm. Och det han inte kan elda upp pga dåligt väder gräver han ner...
Nu vet jag att jag är i fegaste laget när det gäller sånt här för vi har bra kontakt med grannen i övrigt och har inte lust att bli ovän med honom. Dessutom känns det lite olustigt att säga till. Vi sa nämligen till att han gärna fick ta och samla ihop isoleringen som låg och flög omkring på vår tomt och då satte han sina barn till att göra det... Inte riktigt shyst tycker jag.
Så jag undrar om det är någon som kan regler på vad man får elda och gräva ner?
Grannen får inte elda sopor eller miljöfarliga saker, som tryckimpregnerat virke på tomten, och inte elda något alls när eldningsförbud råder. Om grannen eldar med ved, ska röken inte tränga in hos dig så att den besvärar dig. Juridik och grannar
CITAT (Klematis @ 15-05-2006, 20:53) AH 56 Sjunger du med i så ska det låta eller ??!! Nu är vi nyfikna. Oj jag hade missat att ni undrar! Jag tittar på Så ska det låta, har TV på ganska hög volym och sjunger med
*Felix matte*
16-05-2006, 08:08
Så trist det är med griniga grannar. Nog får man vara lite högljudd utan att vara rädd för grannars reaktion. Om man är så känslig för ljud att man inte tål att grannar har fest ibland... då ska man nog inte bo i hyreshus. Man kan sätta upp lapp i trapphus där man talar om att vi ska ha fest och kanske blir det lite högljutt och be om överseende. När jag fyllde 60 kom gäster med buller och bång... gitarr och sång redan i trapphuset.. decibeltalet ska vi inte tala om Några grannar var med på festen och andra kom och grattade när de hörde att här var fest. ah56 Våga leva och bo vanligt i din lgh, du behöver inte tassa på tå för en grinig gubbes skull.... och fortsätt sjunga me... det "rensar rören"
16-05-2006, 08:14
CITAT (ah56 @ 16-05-2006, 08:51) CITAT (Klematis @ 15-05-2006, 20:53) AH 56 Sjunger du med i så ska det låta eller ??!! Nu är vi nyfikna. Oj jag hade missat att ni undrar! Jag tittar på Så ska det låta, har TV på ganska hög volym och sjunger med  Sckönt att vi nu vet vad du gör på fredagar ah Elisabeth
CITAT (Felix matte @ 16-05-2006, 09:08) Så trist det är med griniga grannar. ah56 Våga leva och bo vanligt i din lgh, du behöver inte tassa på tå för en grinig gubbes skull.... och fortsätt sjunga me... det "rensar rören"  Till saken hör att det alls inte är någon grinig gubbe, inte åldersmässigt i alla fall. Det är en ung kille (25-30) med fru/sambo, inga barn. Och jag tänker fortsätta att skråla med.
CITAT (LadyG @ 16-05-2006, 00:17) Grannen får inte elda sopor eller miljöfarliga saker, som tryckimpregnerat virke på tomten, och inte elda något alls när eldningsförbud råder. Om grannen eldar med ved, ska röken inte tränga in hos dig så att den besvärar dig. Tror att det skiljer mycket från kommun till kommun. Vi får ex.vis inte elda någonting på våra tomter — vanligt villaområde. Vi har däremot fri deponi på tippen.
Klematis
16-05-2006, 11:04
Kakaduan
16-05-2006, 12:53
Där jag bor får vi elda icke komposterbart material en vecka på våren och en på hösten. Alltså (vilket många inte fattar) inte gräs och löv och liknande.
Allt annat ska komposteras eller köras till tippen.
På sommarstället i kommunen bredvid är det fritt fram att elda året runt.
Kakaduan
Farbror Blå
16-05-2006, 15:39
Jag störs av mina grannar ofta! Dom bankar i väggarna och skriker halva nätterna.
I och för sej hör jag dom knappt när jag övar bastuba, men i alla fall..
Bettson
16-05-2006, 16:42
Gräsklipparen kör vi bara undatagsvis på helgerna. I så fall så har alla i famljen jobbat så mycket i veckorna att vi inte hunnit eller orkat.
I många år har torsdagstraditionen varit att klippa gräset. Man vill ha det någorlunda nyklippt till helgen och allt gräsklipp hinner torka bort, så att det inte följer med ungar och hundar in i hallen när man har fredagsstädat.
Bankat i kåken har vi nog gjort ganska rejält. Vi har ju panelat om hela huset. Men aldrig före klockan 8 en vardag och aldrig före klockan 10 en helg.
Fast det finns nog någon som irriterat sig i alla fall.
Biggan_
17-05-2006, 11:18
...och vi har en grannfamilj där tonårsgrabbarna (2 st) spelar trummor, eller rättare sagt övar på att spela trummor Dom håller gudskelov inte på med trummorna sena kvällar, nätter eller tidiga morgnar, men det är inte särskilt kul på dagarna heller när man vill vara ute och njuta av trädgården. Jag undrar ibland hur länge föräldrarna skall stå ut med oljudet för dom har det ju på närmare håll! Dom hör iallafall vad ungarna håller på med och det är väl kanske bättre än att dom är ute i byn och hittar på fanskap!
Klematis
17-05-2006, 11:21
CITAT (Farbror Blå @ 16-05-2006, 16:39) Jag störs av mina grannar ofta! Dom bankar i väggarna och skriker halva nätterna.
I och för sej hör jag dom knappt när jag övar bastuba, men i alla fall.. Haha. De kanske ropar "håll tyst...."
birgitek
18-05-2006, 07:21
Är det störande att klippa gräset på helgen? När skall jag i så fall få göra det, hos oss kommer vi hem mellan halvsju till sju på kvällarna och är alldeles för trötta för att plocka fram gräsklipparen. Ett alternativ är före halvåtta på morgonen vardagar men det tycker jag är mer störande än kl 10 en lördag- eller söndagsförmiddag. Själv bor jag i ett område där det sågas, spikas, klipps gräs, hoppas i studsmattor,badas i pooler hela helgerna den varma årstiden och blir inte ett dugg störd utan tycker snarast att det är trevligt med liv och rörelse. Birgit Ek
netaave
18-05-2006, 11:17
Bor man i hus med grannar i närheten kan man väl inte gnälla över gräsklippning. Så vida den inte sker på natten.
jo, jag undrar oxå när man förväntas göra allt som låter i trädgården (bla klippa gräs) om man inte ska göra det på helgen.
är folk hemma andra dagar?
jag pendlar och är hemma sent på vardagskvällar, tror inte mina grannar vill att jag ska klippa gräsmattan då.
18-05-2006, 11:42
Jag tycker att det är självklart att om man jobbar hela veckan och kommer hem sent att man då klipper gräset på lördagar eller söndagar.
Men om man är hemma hela veckan då kan man göra det också på andra dagar. Så gjorde vi i alla fall. Sedan kan det ju vara dåligt väder hela veckan och man är tvungen att klippa på helgen.
Elisabeth
apropå att klipa gräs på helgen tycker jag det är helt ok... fast jag vill inte gärna bli väckt för tidigt av att någon klipper gräs.... inte heller väcka andra. Så jag brukar hålla mej till efter 12 i alla fall för säkerhets skull.
Klippa gräs på helgen är såklart ok, men det är ju bättre att göra det en vardag om man ändå är hemma. Förstår inte riktigt folk som klipper väldigt tidigt eller sent, då är det ju ofta dagg och fukt i gräset.
Får ibland känslan av att folk måste visa upp sin nya monsterklippare som de köpt för sin "stora" tomt. Förstår mycket väl att folk som HAR stor tomt, eller värk, måste ha åkgräsklippare. Men folk flest skulle klara sig med en motorlös handklippare. Bättre för gräsmattan och träd/buskar också.
Susanne i Linköping
18-05-2006, 17:05
Bästa tiden att klippa gräset är när du hör grannens gräsklippare!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|