Full version: Pion
Sagosessa
Jag har fått en pion av grannfrun. Självklart har jag ingen bild på den och naturligtvis förstår jag att det är superenkelt att artbestämma sleep.gif wink.gif

Men finns det hur små pioner som helst? Pionen jag har fått (och planterade igår) påminner mer om en perenn än en buske. Den är ca 30-40 cm hög och lika stor i diameter. Tät och kompakt och med små, cerisa knoppar.
Min granne vet bara att det är en pion.

Några förslag? Eller måste jag ge mig till tåls och fotografera sötnosen? laugh.gif tongue.gif
cato
Hej Jessica!
Om den har knopp redan nu är det förmodligen en Bondpion du fått.
Den kommer i såfall att få röda blommor. (Den finns även med vita.)
De flesta pioner är örtartade och visnar ner helt under vintern.
Endast busk- eller trädpionerna har vedartade grenar.

Hälsningar
Cato
Sagosessa
Cato,
tack för ditt svar smile.gif Jag var sjuk igår (tisdag) och svarar därför inte förrän nu.
Bondpion ... mmmm. Grannfrun har massor av sådana och den här skiljer sig därför att den är superliten.
Den är inte liten på grund av dålig tillväxt, den är liten i sig själv. Som art.
Ska försöka hinna med och ta en bild på den.
Blomstertanten
Jag tror mer på att det är en rosenpion ! Rosenpionen är inte så stor.
Bladen visar sej lite senare på våren än bondpioner , men är den pion som brukar blomma först !
Så här såg min rosenpion ut för några dagar sedan
Sagosessa
Blomstertanten,
vet inte i vilken zon du bor men min pion är en jätte i jämförelse. Den har massor med stora knoppar. Eller så stora som de nu blir på en så pass liten "buske".
Ska fotografera den idag och lägga ut bilden i mitt album under morgondagen.

Tack ändå så länge!

wub.gif
Sagosessa
Jag fotograferade på lunchen! Vet inte om det hjälper, men nu finns det bilder på den lilla pionen.
Vad tror ni Pionexperter? Vad är detta för sort? Eller måste vi vänta tills knopparna slagit ut? huh.gif
Eva 33c
Jag tror också på rosenpion. Gör en bildsökning på paeonia veitchii och jämför med din planta. Den kan nog variera lite i utseende. Men det finns andra "vildsorter" också som kankse inte blir så stora. Men jag kan inte så mycket om dem. Rosenpionen har jag själv och gillar den skarpt. Jag har en bild på den i mitt album.
Hoppas du får fler svar.
Blomstertanten
Det ser absolut ut som en rosenpion på dina bilder sessan !

Bara det att min är lite mindre och ynkligare och bara har en endaste knopp.
Ophelia
Har ingen aning om vad det är för en pion men det är ju väldigt trevlig och kompakt planta. Ser ut att leva livets glada dagar i rabatten. smile.gif smile.gif
thomaswahlqvist
Måste berätta att min Rosenpion blommar nu, och Rhododendron Wardii och och och ja nu går det undan i buskarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon