Full version: Ogräsvarning
Mattsson
Har precis grävt upp två stora buskar med rönnspirea som höll på att ta över trädgården, därför att jag som nybörjare börjat klippa i de yviga buskarna. Jag har en stark känsla av att jag kommer att få jaga skott i många år framöver, för halva gräsmattan är uppgrävd pga ytliga rötter som spridit sig och man anar att det finns mer.... Om jorden utplånas i ett kärnvapenkrig kommer kackerlackor och rönnspirea att överleva.... wink.gif

Ett annat ogräs jag svär över i min trädgård är såpnejlika. Den finns snart överallt och är säkert fin i stora trädgårdar, men i min lilla är den ett gissel! Jag säger bara: varning! Den sprider sig helt otroligt och har en fantastisk växkraft! mad.gif
titti49zon6
Håller med, har en hel häck och blir snart galen på alla rotskott som pluppar upp flera meter från häcken mad.gif
samma sak med såpnejlikan
Maggan H
Har en obehaglig känsla.... Hur ser såpnejlikan ut, som liten planta? unsure.gif
kristerh
CITAT (Margareta Hansson @ 16-05-2006, 11:14)
Har en obehaglig känsla.... Hur ser såpnejlikan ut, som liten planta? unsure.gif

Ser de inte ut som grässtrån modell kraftigare,
krister
Maggan H
CITAT (kristerh @ 16-05-2006, 11:23)
CITAT (Margareta Hansson @ 16-05-2006, 11:14)

Ser de inte ut som grässtrån modell kraftigare,
krister

Nej, inte alls (Puh, vilken tur!) Fast denna är kanske inte bättre, den dyker upp överallt.
Bilden blev tyvär lite suddig.
Mattsson
Såpnejlikan som liten planta påminner en smula om liljor. Bilden skulle faktiskt kunna vara en bild på en såpnejlika, men den är ju som sagt lite suddig så det är svårt att säga.

Och Titti, en hel häck med rönnspirea!!?? Phu! Det värsta är att om man börjat klippa så sprider sig dom ännu mer, så när du klipper skotten så sprider dom sig som sjutton... *ryser*

Jag är så glad att jag tagit bort mina två buskar, nu kan jag plantera nytt: små träd med funkia under kanske... *drömmer* wub.gif
Sollan
Den på bilden är inte såpnejlika. Bladen sitter parvis och har bladnerver på längden som utgår från basen av bladet. Om man rycker upp en planta ser man att den växer på jordutlöpare. Man kan få upp en hel radda småplantor om man drar försiktigt.
Jag känner till detta eländes ogräs efter att ha jagat den i flera år...!
fruberglund
Vi har en häck av Rönnspirea och den sprider sig inte. Klippte ner hela häcken men det kom inga rotskott ändå. Den är ju så fin smile.gif

Rönnsumaken är en annan femma men den tar jag ev. rotskott med gräsklipparen smile.gif
Eva 33c
Jag har 5 rönnspireabuskar som jag klipper ner ibland men fler än fem har det aldrig blivit. Trots att den står med ganska öppen jord runt omkring. Kanske finns det olika sorter?
kerstin z5-6
Toppklocka och såpnejlika -hua ... wacko.gif sad.gif sad.gif
Blomstertanten
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-05-2006, 10:58)
Toppklocka och såpnejlika -hua ... wacko.gif  :(  :(

Riktiga otäckingar ! blink.gif wacko.gif wink.gif Nästan värre än kirskål ! Men bara nästan tongue.gif
Storåtjejen
För att inte tala om knölklockan mad.gif mad.gif Flyttar man den, vill den sig inte och där man inte vill ha den....... mad.gif mad.gif kommer den hej vilt. Verkar som om ju mer man tar bort, desto mer kommer det.
Biggan_
Så bra med en länk där man kan varna för växter som sprider sej och är svåra att bli av med!
Själv vill jag bidraga med penningblad, knölklocka, mynta, ormöga, gul nunneört, prästkrage och lungört.
Jättefina blommor har dom allihop, men det blir bara för mycket sad.gif sad.gif
Xelma
Japansk lykta, knölklocka och såpnejlika! Dessutom tycker jag krypkornell verkar rymma lite långt...
nybyggare
VILDKAPRIFOL mad.gif mad.gif mad.gif
Har hela skogen full av snubbeltråd, då eländet inte ens har vett på att klättra på träden!
kerstin z5-6
Välj "majeste ,"eller annan namnsort av lungörten -de sprider sig minsann inte.... fast man gärna vill det smile.gif
Mia, zon 3
CITAT (Storåtjejen @ 17-05-2006, 14:12)
För att inte tala om knölklockan mad.gif mad.gif Flyttar man den, vill den sig inte och där man inte vill ha den....... mad.gif mad.gif kommer den hej vilt. Verkar som om ju mer man tar bort, desto mer kommer det.

Menar du att det finns de som med vett och vilja FLYTTAR IN en knölklocka någonstans????? blink.gif Det är nog det värsta ogräs jag kan komma på....
Vad gäller "icke-ogräs" får jag hemma hos mig se upp med björnhallon, de gör ONT att trampa på. Och prästkragar som kommer överallt. Och höstanemoner som också behöver uppfostras med vass spade ibland. För att inte tala om hallon, plommon och körsbär, men nu har jag visst trillat in på ogräs-avdelningen igen.... laugh.gif
Storåtjejen
CITAT (Mia @ zon 3,18-05-2006, 08:33)
CITAT (Storåtjejen @ 17-05-2006, 14:12)
För att inte tala om knölklockan  :angry:  :angry:  Flyttar man den, vill den sig inte och där man inte vill ha den.......  :angry:  :angry: kommer den hej vilt. Verkar som om ju mer man tar bort, desto mer kommer det.

Menar du att det finns de som med vett och vilja FLYTTAR IN en knölklocka någonstans????? blink.gif Det är nog det värsta ogräs jag kan komma på....
Vad gäller "icke-ogräs" får jag hemma hos mig se upp med björnhallon, de gör ONT att trampa på. Och prästkragar som kommer överallt. Och höstanemoner som också behöver uppfostras med vass spade ibland. För att inte tala om hallon, plommon och körsbär, men nu har jag visst trillat in på ogräs-avdelningen igen.... laugh.gif

Kanske inte precis "flytta in", men vi hade ett ställe där den faktiskt kunde få leva, men det godtogs inte. Och så här i efterhand var det kanske lika så bra det, det ska bli annat där istället. rolleyes.gif
Och hos oss breder nyponrosen ut sig mer och mer, vilket vi inte vill mad.gif
Sommartorparn
Att vissa växter sprider sig lätt tycker jag inte är något fel, snarare är det en fördel för det blir billigare trädgård med hjälp av dessa. Men att det sedan inte går att få bort dom, det är problemet!

Där ligger knölklockan i en division för sig.

Fodervallörten är också ganska svårartad.

Andra växter som nämnts här är relativt lätta att gräva bort, som japansk lykta och penningblad. Prästkragen sprider sig visserligen med frö, men vill man inte ha den så kör man gräsklipparen över den. (Jag försöker få den att sprida sig så det är ett väldigt trixande med gräsklippningen ända till dess att dom har fröat av sig.)

PS. Är det någon som har erfarenhet av Rosendunört? Jag har den i en rabatt, men jag tycker den börjar breda ut sig. Borde det vara varning på den?
Betty
Några som gärna vill bre ut sig mer än lovligt hos mig: Blågull/Jakobs stege, praktlysing, backnejlika, parkstånds och revsuga. Toppklockan har jag nästan lyckats bli av med efter idogt rensande. Myskmadran ser ut att börja på att vilja smita iväg från sin ursprungliga plats så det är väl dags att börja hålla ögonen på den med... rolleyes.gif
Mia, zon 3
CITAT (Sommartorparn @ 18-05-2006, 10:28)
Fodervallörten är också ganska svårartad.

DEN glömde jag - den är också otäck på fel plats. Vill gärna ha den (och nässlor) i utkanten för att använda till div. Men ack vad de lägger sig i min trädgårdsplanering... sad.gif
Mattsson
Ok, nu har jag googlat på rönnsumak och det var nog det vi hade i trädgården! (Trodde jag läst på tidigare och fått uppfattningen om att rönnsumaken är mer ett träd och rönnspirea en buske, men jag får tänka om. Läskigt ogräs är den i alla fall!) Så det är förmodligen rönnsumak jag vill varna för!
Betty
Rönnsumak är en buske som kan bli stor som ett träd. Rönnspirea är en "medelhög" buske. smile.gif

Jag tror i alla fall fortfarande att det är rönnspirean du varnar för - och med all rätt, den är ett otyg... Fakta om rönnspirea
ewa zon 3
Min "Reta-mig-på-mest-växt" är Scilla och Vårstjärnor, finns ingen hejd på hur det spider sig hos mig. De är jättefina på rätt plats men inte överallt tex inte i min vita rabatt. Frösår sig som sjutton också mad.gif
Kirskål, maskros, knölklocka har vi lyckats bli av med men Scillan och Vårstjärnorna tycks bara bli fler ju mer jag rensar/gräver bort. Mina söner har tjänat "stora" pengar på ogräsrensning och skulle säkert kunna bli rika på sikt när det gäller lökrensning.

/Ewa
thomaswahlqvist
Liten såpnejlika ........samma som såpnejlika?
Annars vill jag varna för myskmadra och tricyrtis
Xelma
Myskmadra och Tricyrtis sprider sig, men de har hos mig väldigt ytliga rötter, dvs är lätta att rensa bort där de inte ska vara. Japansk lykta går ner på 20-30 cm, lite jobbigare mellan azaleor mm...

Humle glömde jag sist! Av några plantor, båda kön, för 2 år sedan har hela trädgården fröats ner. Jag tog bort en med 4 meter långa rötter! Inte kul att få in mellan häckplantorna mm. Den kan väl inte sprida sig annat än med rötter om man bara har honplantor?
Monarda
Stormhatt, Stjärnflocka och Jättedaggkåpa är riktiga ogräs hos mig. Har grävt upp ett otal plantor idag. För att inte nämna parksallat! mad.gif
Usch, vilket otyg.
Powerowic
gullviva, är väl inte något ogräs men den sprider sig frikostigt i gräsmattan
Gåsis
Tovsippan är överallt, mattram är förfärligt och gubbaskägg uppför sig inte hos mig.

/Åsa
Ewa L
Vad olika växterna uppför sig!

Toppklockan har aldrig varit några problem hos mig. Har 3 olika sorter och haft i 6 år. De har inte flytt någonstans.
Blågull sprider sig däremot rejält, men är lätt att ta bort. Liksom Höstgullris, Penningblad, Fänrikshjärta och Vintergröna.

Problem har jag istället med: Humle, Bergenia, Bergsklint, Röllika och Vårkrage. mad.gif mad.gif mad.gif
noora
CITAT (Monarda @ 21-05-2006, 21:42)
Stormhatt, Stjärnflocka och Jättedaggkåpa är riktiga ogräs hos mig. Har grävt upp ett otal plantor idag. För att inte nämna parksallat! mad.gif
Usch, vilket otyg.

Ja uj, parksallaten kan ju t.o.m. konkurrera ut kirskål wacko.gif Nu har jag satt bergenia i samma "rabatt", den har tidigare visat sig stå sig någorlunda mot kirskål, men i förra veckan fick jag "gräva fram" bergenian bland parksallaten ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon