Full version: Biskvitårta
Whiskuchi
Botten:
275 gr mandelmassa
2 äggvitor
1½ dl socker

Smörkräm:
250 gr smör
2 äggulor
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

Vispgrädde
Daimkulor eller krossad Daim
Flagad rostad mandel

---------------------------------------------------------------------------------

Riv mandeln och blanda den med äggvitor och socker. Bred ut den på bakplåtspapper och låt den stå i rumstemperatur 30 minuter. Grädda, 175 grader 15-20 minuter. Låt den svalna på plåten innan den tas loss.

Rör rumsvarmt smör, florsocker och vaniljsocker pösigt. Blanda i äggulorna, en i taget. Bred ut smörkrämen på bottnen.

Vispa grädden, bred eller spritsa ut den på tårtan. Dekorera med Daim och mandel.
marskattan
mums säger jag bara... fast frågan är om jag vågar spara det här receptet, vikten ligger redan en lliiiiiiiiiiiiiiiiiiiten bit över vad den borde göra *flinar*
netaave
Men att breda grädde på smörkräm blir inte det lite kaka på kaka?
Whiskuchi
CITAT (netaave @ 16-05-2006, 10:55)
Men att breda grädde på smörkräm blir inte det lite kaka på kaka?

Jo, totalt jätteonyttigt och överdådigt. wink.gif
Det ska inte vara mycket grädde, mest för att hålla kvar daimen/mandeln (en spritsad rand runt kanten räcker egentligen, även om jag brukar bre grädde på hela)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon