Full version: Myror
bandin
Ha massor av myror i min trädgård, dels i ena rabatten och dels på gräsmattan. Har inte stört mig så mycket på det förän jag läst här på forumet om myrbekämpning. Är myrorna i sig av ondo eller är det bara deras tendens att hålla bladlöss som husdjur som oroar?

Jessica
Hannele
Dom är rätt så harmlösa, men i bland kan jorden bli torr av alla deras gångar.
Vattna! Bästa bekämpningen där man inte önskar myror.
Betty
CITAT (bandin @ 11-05-2003, 23:41)
Är myrorna i sig av ondo

Bara hästmyror!!! De äter hus! blink.gif
bandin
CITAT
Bara hästmyror!!! De äter hus! blink.gif

Oh, shit! Hur ser hästmyrorna ut? sad.gif De får inte äta upp mitt nya hus mad.gif !!!

jessica
Betty
Hästmyra
(Camponotus herculeanus)

Hästmyran angriper både levande och dött, angripet och friskt virke, barr och lövträd, men också impregnerat virke. Skadorna kan bli väldigt omfattande. De gångar myrorna använder kan också bli ingångar för andra träskadedjur.
Drottningen är större än hanen med sina 14 - 17 mm mot hanens 6 - 12 mm. Svärmning och parning sker på sommaren. Efter parningen dör hanen. Honan söker sig till en spricka i trävirket där hon kan krypa in för att sedan stänga ingången med saliv och trä.
Myrorna äter inte träet utan det används endast till att bygga boet.
Du kan läsa mer om skadedjur på:http://www.nsbab.com/
Gossen Ruda
Kompletterar bara med att det finns en art till, C. ligniperda. Inget som vanligt folk behöver bry sig om, dom liknar varandra och lever likadant. Till skillnad från andra myror har dom ingen myrsyra men å andra sidan så bits dom dessto värre. Dom har inga problem med att bita av andra myror på mitten.

Såg en gång ett myrkrig mellan hästmyror. Där fanns många myrdelar utspridda som t.ex. avbitna huvuden. Några sådana hängde kvar i motståndarens antenner! Släkten är värst som bekant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon