Full version: Glutenfritt!
miiapiia
Hej!
En när vän till mig har nyligen blivit glutenintolerant. Hon har provat olika recept på både kaffe o matbröd men det vill inte bli bra, det sjunker ihop osv. Skulle va jättesnällt om ni har några bra recept och tips.
Det är en svår omställning vid 50-års ålder när man varit van att kunna baka och äta vad man vill. Men med er hjälp skulle det kanske gå bättre.
Bessie
Min syster blev också glutenintolerant i vuxen ålder för ett par år sen, så vi har hunnit testa några receptböcker. I vintras köpte hon en som visade sig vara riktigt bra, jag tror att det var Celiakiförbundets "Bakbok för intoleranta och deras bekanta", men jag ska höra efter i kväll.

Det finns olika mjölförbättringsmedel som hjälper till rätt bra för att förbättra konsistensen på jästdeg, till exempel xanthan och psylliumfiber. Degarna måste arbetas ganska ordentligt, så en bra elvisp är nästan ett måste.
Hannele
CITAT (miiapiia @ 15-05-2006, 19:56)
Hon har provat olika recept på både kaffe o matbröd men det vill inte bli bra, det sjunker ihop osv.

Vanlig drömtårterecept, bara på potatsismjöl, ägg och socker blir allttid bra.
När jag gör tårta, staplar ja bara flera bottnar på varandra, med mycket frukt som fyllning.

Det här behöver du:
3 ägg
1 ½ dl strösocker
3/4 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Kokoskakor på kokosflingor, smör och socker är helt glutenfria.
Resept hittar man i Sju sorters Kakor.
Maränger är glutenfria.
Killensomvillhagrönafingrar
Har ett bra recept på en av de svåraste sakerna som finns att få till för gluten intoleranta (för min del frugan)

Gyllene Pannkakor
För 2-3 pers
8-10 st pannkakor

3 ägg
4-5 dl mineralvatten
1 krm salt
1 msk potatismjöl
2 msk rapsolja
3 dl ljus glutenfriblandning

Blanda alla torra ingredienser och häll i hälften av vattnet.
Vispa till jämn smet och vispa i resten av vattnet.
tillsätt oljan och äggen. Vispa

Det blir faktiskt ok, de andra jag försökt mig på blir antingen vita elelr kolsvarta finns inget mellanting.
marigt
Har en son som är gluten, Jag gör bullar och bröd men i mindre mängder, det smakar inte gott om det ligger i frysen för länge. och det möglar fort när det ligger framme.

Man måste knåda degen lite längre tycker jag, finns pofiber eller husk som man kan ha i degen för att underlätta.

Tar man för mycket mjöl kan det lätt bli hårt men nästan som vanligt brukar bli bra hemma

gjorde rosenbröd häromkvällen som han älskar.
Tror det var så här:
50 g jäst
5 dl vatten
50 g marg
1 ägg
1 pkt glutenfri mix
1 pkt glutenfri mix med fibrer.

värm marg+vatten till fingervarmt, lös upp jästen
tillsätt ägget och mjölet. knåda länge
jäs i 30 min
gör bullar ca 30, lägg på plåt jäs i ca 20 min pensla med ägg och strö över sesam eller vallmo frön (ev klipp ett jack också)
grädda i ca 10-15 min i 200 grader.

kommer inte ihåg om jag hade i lite socker /salt också.

jag gör vanlig rulltårta ibland men byter ut mjölet rakt av. rullar den inte utan tar ut mått runda eller trekanter och använder som bakelser/tårtbitar
fryser in och tar fram vid ev. kalas. När de tinat lägger jag emellan sylt /vaniljkräm eller vad han vill ha och toppar med grädde som vanlig gräddtårta. Jättesmidigt när han är bjuden på kalas och det bjuds på tårta, då vet han att han kan äta säkert. varken han eller jag har problem med att han tar med eget.
miiapiia
Hej!

Tack så jättemycket för att ni tagit er tid att skriva ner era recept och tips de ska vårdas ömt! wub.gif

Är det någon mer som har något bra på lager så är det hemskt välkommet.

[Börja dagen med ett leende så har du det gjort. ] wink.gif
noora
Jag tyckte att det var väldigt svårt att få någon smak på glutenfritt bröd, men det blev skojigare med lite örter i, t.ex. en tesked oregano eller rosmarin. Oliver, soltorkad tomat och liknande kan man också ha för att piffa upp det hela.
Immix
Maränger och nöttoppar är ju gott och glutenfritt. Bra glutenfri efterrätt är rabarberpaj med täcke av mandelmassa (150 g utrört med 1 ägg och 2 msk smält smör).
Killensomvillhagrönafingrar
Ang pajer så gör vi så här.
Eftersom jag inte är så noggran skriver jag som jag gör biggrin.gif

Ta bär, rabarber eller fruk (vad ni har hemma) lägg 2-3 cm i botten.
Strö på lite socker (går även ypperligt med fejksocker dvs sötningsmedel) och om fyllningen kräver det lite potatismjöl

Sätt ugnen på 250 grader

Ta en 3 liters plastpåse
Lägg i tre nävar cornflakes, mosa dem lite lätt i påsen
Lite mer socker (fejk om man så vill)
Glutenfri ljus blandning nån deciliter
En halv burk kesella

Mosa runt i påsen och klicka ut över frukten.

Om du har äpplen kan man ta lite kanel på

In i ungen tills deta har börjat bubbla ordentligt i fyllningen + 2 min (blir den för mörk på med lite folie efter ett tag)

Voila

Så som vi lagar den innehåller den alltså, inget socker alls, inget smör och nästan inget fett då kesella är väldigt nyttigt.
Vi serverar den med vanilj yogurt, vaniljvisp eller glass.

Denna enkla är faktiskt toppen god och man kan dessutom vara 4 personer på en hel paj utan att skämmas då den faktiskt är lika nyttig som din frukost musli
Whiskuchi
Min biskvitårta är glutenfri, om det inte är gluten i daim (går att göra utan daim isf) smile.gif
linaloviza
Jag är inte glutenallergisk men brukar baka småkakor och en del mjuka kakor med bovetemjöl. Tycker det blir gott och till och med svärmor (som tillhör "fikagenerationen") tyckte småkakorna var delikata.

Bovete är en ört och är (tro det eller ej!) släkt med rabarber.
Sandis
Har både bror o svärfar som är glutenintoleranta, och en del recept är helt enkelt jättesvåra att omvandla medans andra går jättebra. Jag brukar använda finax blåa mjölproteinmix (vitt "mjöl" när jag bakar, och det blir i de flesta fall bra, men ibland kan man behöva binda mjölet lite mer än vid vanliga bak, t ex med ett extra ägg eller så.

En bra sida med massor av recept är www.allergimat.com

Där kan man hitta massor av anpassade recpet för alla sorts allergier.

Sen måste jag bara tipsa om världens godaste kakor, som blir lyckade oavsett om man bakar med vanligt mjöl eller glutenfritt mjöl.

Mammas änglakakor:

125g smör
125g socker (150 ml)
1 ägg
1 tsk bakpulver
250g mjöl (412,5 ml)
1 tsk kanel

-Rör rumsvarmt smör och socker, tillsätt ägg.
-Rör i resten av ingredienserna, till en smidig deg.
-Rulla små kulor av degen, och platta till på plåt (på bakplåtspapper) med en gaffel.
-Grädda 180 grader, 8-10 min.

Fler recept och tips finns, bara att höra av dig om du vill ha mer

slim_sandy_@hotmail.com
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon