Meliss
Får ont i magen av att döda djur men nu kan jag inte blunda längre. Det är myrinvasion i växthuset. På vilket sätt kan man ha ihjäl dem på smärtfriast sätt? Vilket myrmedel? Läste på sidan om bakpulver som spräcker magen på dem. Låter hemskt. Är det bättre om de dör med hjälp av myrmedel? Hur dödar de?
Karrolina
Vilken sorts myror är det? Svartmyror kan man iallafall döda med ett myrmedel som heter nippon. Det ska tydligen inte vara lika starkt som myrr. Men jag vet inte om det gör myrorna gladare.. Men kanske behöver man inte oroa sig för ev. husdjur och barn?
Karrolina
Annars kom jag på ett sätt som min pappa brukade köra med när jag var liten. En skål med sirap och så en spång. Då får myrorna drunkna i sin favoritmat. Extremt bizarrt hemskt eller a good way to go? Jag har lite svårt att bestämma mig vad jag känner om det faktiskt...
Lady Hamilton
Planterade tagetes i växthus hjälper mot myror och även så kan du strö ut malen kanel i och runt växthuset för det gillar INTE myror. Du dödar dem visserligen inte men de flyr i väg till något annat ställe
Kakaduan
Att ha ihjäl myra för myra tror jag inte så mycket på - försök hitta boet. Rör om i/gräv upp boet och häll sedan kokande vatten på det. Det hjälpte när jag tog bort en rödmyrestack. Hur "humant det är vet jag inte, men jag inbillar mig att döden kom rätt fort.

Kakaduan
Pirum
CITAT (Meliss @ 15-05-2006, 19:58)
Får ont i magen av att döda djur men nu kan jag inte blunda längre. Det är myrinvasion i växthuset. På vilket sätt kan man ha ihjäl dem på smärtfriast sätt? Vilket myrmedel? Läste på sidan om bakpulver som spräcker magen på dem. Låter hemskt. Är det bättre om de dör med hjälp av myrmedel? Hur dödar de?

Vattna med vanlig vattenkanna flera gånger per dag, då ger de snart upp och flyttar till torrare plats, helst utanför växthuset smile.gif

Annars kanske nippon funkar ja, men det har vi haft större framgång med inomhus.

Nippon dödar genom att arbetarna tar hem giftet till drottningen, som dör. Därefter blir arbetarna deppade (de jublar iaf inte över republikens införande) och blir apatiska och kolavippar. Om jag minns rätt.
fandolin
Jag hade massor av svartmyror i mitt växthus förra året och jag gillar inte heller att DÖDA. Det funkade bra att, som någon tidigare i tråden skrev, störa dem. Jag bultade och rörde om och gjorde livet surt för dem med översvämningar i boet. De drog ~ vet inte vart och uppriktigt sagt så kvittar det mig. Men å andra sidan så stör inte svartmyror växtligheten nämnvärt, bara det att de kan bli lite väl många emellanåt..
Meliss
CITAT (Karrolina @ 15-05-2006, 21:49)
Vilken sorts myror är det? Svartmyror kan man iallafall döda med ett myrmedel som heter nippon. Det ska tydligen inte vara lika starkt som myrr. Men jag vet inte om det gör myrorna gladare.. Men kanske behöver man inte oroa sig för ev. husdjur och barn?

Japp! Det är svartmyror!

Ska kolla in nippon nästa gång jag åker och handlar! Tack för tipset!
Meliss
CITAT (Hamilton @ 16-05-2006, 08:18)
Planterade tagetes i växthus hjälper mot myror och även så kan du strö ut malen kanel i och runt växthuset för det gillar INTE myror. Du dödar dem visserligen inte men de flyr i väg till något annat ställe

Tagetes är redan planterade igemte tomatplantorna (har läst att det ska hjälpa mot annat som kan drabba tomaterna nämligen)

Ska testa kanel!
Meliss
Ok!

Får lägga upp följande statistik:

Vattna golvet ofta , lägga ut kanel och nippon, möjligen oxå sirapsbad och sedan hoppas att de ger sig!

Tack allihopa för alla råd!
Lady Hamilton
Kanel kan du strö precis överallt om du vill, eftersom plantorna i växthuset inte tar någon skada av det smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon