Full version: Mynta?
Klematis
Jag har planterat något i min rabatt som sprider sig överallt. Tror att det är nogon slags mynta. Vet inte vad jag ska ta mig till, jag repar och repar och när jag vänder mig om så har det vuxit upp massor igen. De förökar sig med långa rötter. Vad ska man göra för att få stopp på eländet?
hellen99
Fortsätt rensa och bråka med det! Eller så kan du använda något så trist som Roundup, men då kanske nåt annat stryker med.
Själv har jag blåklocka som sprider sig som en löpeld, får hålla efter det hela somrarna! Plockar och plockar de har jättestora kraftiga jordstammar! mad.gif
katjoh
Mynta har ju inte så himla djupa rötter. Prova att gräva/dra bort så mycket du kan. Ta sen en vanlig plastblomkruka av diameter så stor som du vill att plantan ska få vara, klipp bort bottnen och plantera ner myntan i krukan i jorden så att kanten sticker upp en liten bit.
Biggan_
CITAT (katjoh @ 16-05-2006, 05:31)
Mynta har ju inte så himla djupa rötter. Prova att gräva/dra bort så mycket du kan. Ta sen en vanlig plastblomkruka av diameter så stor som du vill att plantan ska få vara, klipp bort bottnen och plantera ner myntan i krukan i jorden så att kanten sticker upp en liten bit.

Det hjälper inte på mynta att begränsa med blomkruka eftersom den frösår sej hejvilt. Då får man klippa av blommorna innan de går i frö!
Klematis
Jag VILL inte ha den!! Det är ju inte så lätt med Roundup, det är ganska trångt i rabattten. jag rycker och drar i alla jag ser. Jag har även den Trevliga blåklockan som du har helen99. Den är inte heller rolig. Kan inte fatta varför dessa växer så himla fort när vissa som man vill ska bli stora står stilla i växten.. wacko.gif
stina
Och jag som ÄLSKAR myntor! wub.gif Fast jag sätter dom där dom får bre ut sig - inte i blandade rabatter. Jag älskar att böja mig ner och dra på bladen och lukta på händerna när jag går förbi...
Klematis
CITAT (stina @ 16-05-2006, 13:45)
Och jag som ÄLSKAR myntor! wub.gif Fast jag sätter dom där dom får bre ut sig - inte i blandade rabatter. Jag älskar att böja mig ner och dra på bladen och lukta på händerna när jag går förbi...

Jag fick den en gång för länge sedan när man blev glad för att höra "den sprider sig". Tycker oxå att de luktar gott och blommar fint men det har blivit lite väl mycke just nu.
stina
Ja för mycket av det goda kan det bli! ohmy.gif

jag sätter mina myntor där "inget annat går" - för nog fasiken funkar det med mynta. tongue.gif
Klematis
Det skulle jag med gjord om jag vetat vad det skulle bli av det. Nu står de i god näringsrik jord på första parkett!!
stina
Ojdå.... ohmy.gif
lilla mamma
ogräsättika då
Klematis
CITAT (lilla mamma @ 17-05-2006, 14:31)
ogräsättika då

Tar det bara dör på det man sprutar. Man vill ju inte att det andra ska försvinna.
catlady
Man kan försöka att hacka som en galning just när de är riktigt små, typ 4 blad. Men bäst är ju att gräva upp alltihop... sad.gif
Kat
CITAT (hellen99 @ 15-05-2006, 21:06)
Själv har jag blåklocka som sprider sig som en löpeld, får hålla efter det hela somrarna! Plockar och plockar de har jättestora kraftiga jordstammar! mad.gif

Låt mig gissa: Knölklocka! (Min stora fiende i livet)
lilla mamma
Jo ättikan ska bara ta det som man sprutar på
hellen99
CITAT
Låt mig gissa: Knölklocka! (Min stora fiende i livet)

Jaja men! Jag hatar den mad.gif
Vill ju inte gräva om hela rabatten, men tyvärr så lutar det åt att jag måste det.
Första året vi bodde här så visste jag inte vad det var som kom upp, så jag lät den växa och gissa om jag får ångra mig nu, vi har nu bott här i 5 år och jag jagar den som en galning! wacko.gif
Klematis
Tro nog att du måste byta ut all jord om du ska bli av med knölklockan. Den är nästan omöjlig att utrota.
Merlin
Jag ääääälskar myntor och är samlare sedan länge wub.gif wub.gif wub.gif ! Det kan aldrig blir för många biggrin.gif biggrin.gif . Jag har dock valt en bestämd del av trädgården åt dem där de kan få hålla till ifred.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon