|
Klematis
15-05-2006, 19:41
Hur vattnar ni era rabatter? Jag brukar lägga ut slangen och flytta runt den. Det är ju passning en ganska lång stund. Funderar på om man kunde lägga ut en trädgårdsslang och göra små hål i den. Någon som har en smart lösning?
Jag är så pass mycket nybörjare att jag inte har någon större erfarenhetskälla att ösa ur. Men jag provar mig fram. Förra året var första året jag planterade några större mängder perenner samt flera buskar och träd. Mycket vattning behövdes alltså. Jag köpte en perforerad slang som jag la runt det som skulle vattnas och sedan fick vattnet stå på rätt länge innan jag flyttade slangen till nya växter. Det jag planterade överlevde ju så det funkade uppenbarligen med slangen men jag tyckte att det var rätt bökigt (och stickigt bland rosorna!) att hålla på och flytta den. Dessutom låg den ivägen för gräsklipparen så man var tvungen att ta undan den efter avsutad vattning och så fram igen. Näe, bökigt var ordet.
I år hade jag tänkt satsa på att gräva ner dräneringsrör vid planteringen, fylla med lecakulor och så vattna genom rören. Men... bygghandlarna närmast oss hade inte dräneringsrör hemma så jag har tillverkat egna av Pet-flaskor. Jag har borrat många små hål i flaskorna, skurit av topp och botten och så grävt ner dem intill busken/trädet och bland nyplanterade perenner. Säsongen har ju just börjat så jag kan inte utvärdera Pet-projektet men det verkar som att bevattningen blir mer effektiv på det här sättet.
Glöm heller inte att det finns rotvattnare att köpa! Det är som ett perforerat metallspjut man sticker ner i jorden intill det man vill vattna och så kommer vattnet dit det ska - ner till rötterna. Jag skulle helt klart köra med en sådan om jag hade en vanlig, anständig kran på utsidan av huset. Men jag vattnar med en uråldrig hydrofor man inte kan reglera vattentrycket på. Resultatet med en rotvattnare blir hos mig en så förfärlig sprutt på vattnet så jorden spolas bort och det är ju inte det man vill.
kristerh
16-05-2006, 10:14
Jag har grävt ner speciella "svettslangar" svarta slangar som svettas ut vatten sakta, dessa har jag grävt ner på några cm djup, bara att koppla på vattnet o låta stå några timmar, till gräsmattan har jag grävt ner små sprinklers från gardena, som pluppar upp när man kopplar på vattnet, och efter avslutad vattning åker ner i jorden igen. annars tycker jag att det är kul att vattna så det gör jag så gärna, har köpt ett sånt där långt vattningsmunstycke som gör att jag lätt kommer åt utan att behöva böja mig allt för mycket men ändå kommer åt överallt. krister
För det första vattnar jag väldigt sällan, bara under plantering/etablering och vid långvarigt extremt torrt väder. Jag försöker undvika växter - eller rättare sagt kombinationer av växt och växtplats - som kräver mer än så.
När jag då vattnar gör jag det med hand för slang. Tar det som meditation att stå där ute i trädgården ett tag på sommarkvällen när alla barnen har somnat. Jag har ett kombimunstycke från Gardena med fyra olika strålar: En vanlig "rak och hård", en hård duschstråle, en mjuk men tjock stråle och en stril. Det är de två senare jag använder för vattning då de ger rätt mycket vatten på kort tid.
Frösådder på friland vattnar jag helst ur kanna med stril den första tiden, tycker att det är svårt att vattna tillräckligt försiktigt med slang.
Jag har en rotvattnare men tycker att den funkar bäst till träd och buskar (under etablering, sen får de klara sig själva), där man kan sticka ned den ordentligt djupt. På blomsterrabattsdjup blir det gärna så att vattnet väller tillbaka upp längs "spjutet" och rinner iväg åt något okontrollerat håll, fast det beror litet på hurdan jorden är.
Caprice
16-05-2006, 10:28
Tips på enkel bevattningslösning att göra själv: Ta en bit gammal vattenslang, gör småhål i den, funkar med spik, såg eller vadsomhelst. I ena änden täpper du till, tex med limpistol, eller silvertejp. Gräv ned denna på minst 30cm djup lite slingrandes i rabatten som behöver vattnas. Den tilltäppta delen av slangen i marken, den andra ( ej tilltäppta delen) ska sticka upp ca 10cm ovanför marken. Denna snutt som sticker upp har jag lagt stenar runt så det inte ser "konstigt" ut. Sedan häller du vatten i slangen tills det sipprar upp, då är den full. Det är mkt effektivt, du får rotbevattning samt det spar mkt vatten!
kattomanen
16-05-2006, 10:39
Carren och Caprice: Det lät ju jättesmart. Ska nyanlägga en stor rabatt i sommar så era förslag "snor" jag glatt Kicki zon 5
Jag vattnar ganska sällan men då jag vattnar gör jag det ordentligt. Använder vanlig slang till rabatterna och vattkanna till frösådder. Jag vill gärna se hur mycket vatten växterna får därför kör jag med slang.
Köp en rotvattnare. En stång man kör ner där man vill ha vattnat. Vattnet hamnar nere vid rötterna i stället för att avdunsta/rinna av på ytan. Tror att de finns på Bauhaus. En riktig toppengrej som rekommenderas varmt!
Klematis
16-05-2006, 11:26
Jag tycker oxå att det är avkopplande att vattna, men inbland är det svårt med tiden. Funkar rotvattnare i blomsterrabatter trode det var mer för rosor och buskar mer djupare rötter.
Nej, jag tycker inte att rotvattnare är så bra till rabatter, särskilt inte som Klematis ville spara tid och slippa stå och passa. Förutiom det jag skrev innan är det också så här:
En rotvattnare funkar så att man sticker ner den och låter den stå på tills vattnet stiger upp ur hålet kring stången; då vet man att jorden i det närmaste området är mättad och det är dags att flytta rotvattnaren till nästa ställe.
Det går inte att säga generellt hur stort det där, det där "närmaste området" som vattnet sprider sig inom innan det börjar komma upp; det beror på jordens konsistens och sammansättning. Man får pröva sig fram: Stick ned den på ett ställe och kör tills vattnet kommer upp. Flytta en liten bit och sätt på vattnet igen. Kommer vattnet upp direkt har man flyttat för kort bit. I min förra trädgård, där jag hade sandjord blandad med rätt mycket mull (barkmull, kodynga, kompost) krävdes det typiskt 3 - 5 "stick" för att vattna igenom jorden runt om en enda buske.
Så det kan ta ganska lång tid att gå igenom en hel rabatt med rotvattnare och innan man har lärt sig hur tätt man ska "sticka" och hur lång tid det tar per "stick" får man stå och passa hela tiden.
Obs också att om man kör ned rotvattnaren djupt så ska man inte räkna med att vattnet sprider sig uppåt i någon nämnvärd utsträckning. För när den djupare jorden är så mättad att vattnet trycks uppåt, så tar det den lättaste vägen, d v s upp längs stången. Därför tror jag inte att växter med ytliga rotsystem har så mycket glädje av att man kör ner den djupt.
Lady Hamilton
16-05-2006, 16:42
Jag har något mellating av olika förslag som deredan skrivit här Jag har tagit en gammal vattenslang som jag gjort massor med hål i med en spik och täppt till ena sidan med en propp. Den andra sidan har jag satt en" snabbkoppling" för vattenslang. Sedan har jag lagt slangen ovanpå jorden i rabatten. Och när det är dax att vattna så kopplar jag bara på vattenslangen och vrider på vattnet och låter vatten kranen stå på ett tag sedan byter jag rabatt och gör samma sak där
ingrid fuxwall
16-05-2006, 21:15
Själv har jag en spridare som jag flyttar från land till land men eftersom jag vattnar länge när jag väl gör det blir det inget speciellt passande.
ingrid
CITAT (Ingo @ 16-05-2006, 17:37) Nej, jag tycker inte att rotvattnare är så bra till rabatter, särskilt inte som Klematis ville spara tid och slippa stå och passa. Förutiom det jag skrev innan är det också så här:
En rotvattnare funkar så att man sticker ner den och låter den stå på tills vattnet stiger upp ur hålet kring stången; då vet man att jorden i det närmaste området är mättad och det är dags att flytta rotvattnaren till nästa ställe.
Det går inte att säga generellt hur stort det där, det där "närmaste området" som vattnet sprider sig inom innan det börjar komma upp; det beror på jordens konsistens och sammansättning. Man får pröva sig fram: Stick ned den på ett ställe och kör tills vattnet kommer upp. Flytta en liten bit och sätt på vattnet igen. Kommer vattnet upp direkt har man flyttat för kort bit. I min förra trädgård, där jag hade sandjord blandad med rätt mycket mull (barkmull, kodynga, kompost) krävdes det typiskt 3 - 5 "stick" för att vattna igenom jorden runt om en enda buske.
Så det kan ta ganska lång tid att gå igenom en hel rabatt med rotvattnare och innan man har lärt sig hur tätt man ska "sticka" och hur lång tid det tar per "stick" får man stå och passa hela tiden.
Obs också att om man kör ned rotvattnaren djupt så ska man inte räkna med att vattnet sprider sig uppåt i någon nämnvärd utsträckning. För när den djupare jorden är så mättad att vattnet trycks uppåt, så tar det den lättaste vägen, d v s upp längs stången. Därför tror jag inte att växter med ytliga rotsystem har så mycket glädje av att man kör ner den djupt. Jag vattnar alla mina rabatter med rotvattnare. Låter vattnet rinna långsamt så att jorden hinner ta upp vattnet. Om man har för hårt tryck så svämmar vattnet över som du beskriver. Dessutom behöver jag inte stänga av vattnet mellan varje "stick". På en ca 9 meter lång rabatt sticker jag ner rotvattnaren 4 ggr vilket jag tycker är acceptabelt... Eftersom den får stå ett tag så hinner jag göra massor under tiden... Dessutom söker sig rötterna neråt efter vattnet vilket är bättre och vad jag eftersträvar. Hur djupt jag sticker ner stången beror förstås på vad jag ska vattna, buskar eller rabatter. Eftersom jorden blir genomvattnad på djupet behöver jag inte vattna så ofta även under torrperioder.
Klematis
17-05-2006, 11:03
CITAT (Hamilton @ 16-05-2006, 17:42) Jag har något mellating av olika förslag som deredan skrivit här Jag har tagit en gammal vattenslang som jag gjort massor med hål i med en spik och täppt till ena sidan med en propp. Den andra sidan har jag satt en" snabbkoppling" för vattenslang. Sedan har jag lagt slangen ovanpå jorden i rabatten. Och när det är dax att vattna så kopplar jag bara på vattenslangen och vrider på vattnet och låter vatten kranen stå på ett tag sedan byter jag rabatt och gör samma sak där Det var något liknande som jag tänkt göra med en trädgårdsslang. Idag regnar det så idag slipper jag ju det problemet. Men efterson mitt tak går ganska långt ut så kommer regnet inte in till rabatterna längst huset. Ska kolla på rotvattnare nästa gång jag är i "stan".
Inressant med din rotvattning, Sollan! Kanske har jag kört för hårt tryck. Eller kanske har du jort ett bättre jobb med jorden  - jag har en känsla av att det funkar bättre ju mer lucker jorden är.
Mja. jag mullar ner kogödsel varje år så jorden är hyfsat lucker. Antar att det, tillsammans med vattentrycket, har betydelse. Ibland kan det ju bli rätt det man håller på med....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|