|
Klematis
15-05-2006, 19:41
Hur vattnar ni era rabatter? Jag brukar lägga ut slangen och flytta runt den. Det är ju passning en ganska lång stund. Funderar på om man kunde lägga ut en trädgårdsslang och göra små hål i den. Någon som har en smart lösning?
Jag är så pass mycket nybörjare att jag inte har någon större erfarenhetskälla att ösa ur. Men jag provar mig fram. Förra året var första året jag planterade några större mängder perenner samt flera buskar och träd. Mycket vattning behövdes alltså. Jag köpte en perforerad slang som jag la runt det som skulle vattnas och sedan fick vattnet stå på rätt länge innan jag flyttade slangen till nya växter. Det jag planterade överlevde ju så det funkade uppenbarligen med slangen men jag tyckte att det var rätt bökigt (och stickigt bland rosorna!) att hålla på och flytta den. Dessutom låg den ivägen för gräsklipparen så man var tvungen att ta undan den efter avsutad vattning och så fram igen. Näe, bökigt var ordet.
I år hade jag tänkt satsa på att gräva ner dräneringsrör vid planteringen, fylla med lecakulor och så vattna genom rören. Men... bygghandlarna närmast oss hade inte dräneringsrör hemma så jag har tillverkat egna av Pet-flaskor. Jag har borrat många små hål i flaskorna, skurit av topp och botten och så grävt ner dem intill busken/trädet och bland nyplanterade perenner. Säsongen har ju just börjat så jag kan inte utvärdera Pet-projektet men det verkar som att bevattningen blir mer effektiv på det här sättet.
Glöm heller inte att det finns rotvattnare att köpa! Det är som ett perforerat metallspjut man sticker ner i jorden intill det man vill vattna och så kommer vattnet dit det ska - ner till rötterna. Jag skulle helt klart köra med en sådan om jag hade en vanlig, anständig kran på utsidan av huset. Men jag vattnar med en uråldrig hydrofor man inte kan reglera vattentrycket på. Resultatet med en rotvattnare blir hos mig en så förfärlig sprutt på vattnet så jorden spolas bort och det är ju inte det man vill.