Sunilorblede
15-05-2006, 19:55
Hejsan alla!
Jag har tänkt, både för att det ser bättre ut än ogräs och för att jag har bin, så Honungsört i hela mitt gamla grönsaklsand. Landet har använts ända fram till sen några år tillbaka men är nu ganska fullt med ogräs. Jag fräste det ordentligt förra året bara för att "hålla igång" det litet. Men nu har jag då alltså tänkt så Honungsfacelia i det. Någon som gjort något liknande förut? Det jag undrar är om det Honungsörten klarar av att etablera sig ordentligt om jag bara fräser landet ordentligt med jordfräsen. Klarar den att konkurrera med ogräset? eller krävs radikalare ogräsbekämpning först?
Mycket tacksam för svar då jag inte hittat mycket info. om det här.
IceCube
15-05-2006, 20:51
Något som klarar att slå ut ogräset är gurkört! Först när vi sådde det tänkte vi på våra bin, så gurkört ger rikligt med nektar och pollen.
Sunilorblede
15-05-2006, 21:31
Jo jag har tänkt så gurkärt på ett annat ställe i trädgården men vill ha honungsfacelia i landet.
Eva 33c
16-05-2006, 20:11
Jag tror att det ska gå bra att göra som du tänkt. Jag brukar ha honungsphacelia på en del av mina köksland varje år och det växer så det knakar och ger inte ogräset någon större chans. Sedan får man passa sig när man går förbi så man inte retar alla bin och humlor som sitter i klasar på blommorna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.