Full version: Vad heter trädet?
Kat
Vad heter trädet som har som små, små rosor som sitter i klasar. Kraftigt rosa blommor och flikiga klargröna blad?

Jag vill ha ett sådant, om det går att beskära det så det hålls litet, utan att det ser fult ut.
Men vad heter det?
cato
Hej!
Det låter som det skulle vara Rosenhagtorn. Läs gärna vad som skrivs om just det trädet på närbelägen tråd.
Hälsningar
Cato
Kat
Ja det är det! Tack!

Hur går det att hålla i liten storlek? Trädet blir ju rätt stort om det får växa fritt.
Och är blommningstiden verkligen så kort som "hastigt i månadsskiftet maj-juni"?
cato
Jag btror inte att du kan beskära Rosenhagtorn så mycket. Läs gärna vad Cilla skjriver i den andra tråden om beskäring och skötsel. Hon kan en hel del om träd.
De flesta träden har en kort blommningstid
Hälsningar Cato
Cilla
Jag håller med Cato. Man vänjer sig vid att träden inte blommar så länge - det är därför man måste ha flera arter så att man får olika trädblom hela sommaren! Missa heller inte blommen hos våra rikblommande arter som al, sälg, poppel, pil, alm, lönn, ask, ek, lind... osv. Många missar deras blomning men när man en gång lagt märke till den ser man blomster överallt, hela sommaren. Många av deras blommor doftar starkt också.

Rosenhagtorn ska man inte ha om man vill ha ett mindre blommande träd än vad det blir. Det tål inte formbeskärning eller annan beskärning utan att drabbas av svårt förfulande angripare.
Kat
Okej. Då får det bli något annat just där jag tänkt.
Tack för svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon