Full version: Datura!
Anki V
En av min två frösådda daturor uppför sig (i mina ögon) väldigt konstigt.

Varje kväll när jag kommer hem från jobbet så är bladen aldeles "lösa och sladriga". Den har vatten och står inte i solljus!

När jag går och lägger mig så är det nästan så jag tar ett sista avsked så dålig ser den ut, nästa morgon när tittar till den så står den där med fräscha spänstiga blad igen och ser ut som den mår finfint och aldrig gjort annat.
Så här har den gjort de senaste två veckorna.

Konstigt nog så beter sig inte "syskonet" från samma fröpåse lika och den har exakt samma förutsättningar wink.gif wink.gif

Jag kan inte tro att det här är ett naturligt beteende hos daturor men jag måste ändå fråga.
/Anki
Sollan
Ingen aning men den ena kanske är en nattuggla?
Anki V
Det är jag som är "knäpp". sad.gif

Jag upptäckte nu på morgonen att det finns massor av små (7-8 mm) stora larver i jorden på just denna trots att jag vattnat i Nemablom. Det borde väl inte var sorgmyggor då? wink.gif

Nu ser den ledsen ut på dagarna också!

I kväll blir det jordbad i Pyrex och en bön om att den repar sig!

/Anki
Lady Hamilton
Jag tycker att du gärna kan ge den Provado tabletter för att var på "den säkra sidan"
Anki V
Två timmar efter Pyrexbad så rörde larverna fortfarande på sig mad.gif

Jag tog då upp plantan ur jorden och spolade av rötterna ordentligt från all jord och planterade om den djupt i ny steriliserad jord.
Fy f*n, vad det luktar av "micrad" blomjord, sedan grävde jag ner en Provadopinne och läste en bön.

Jag tycker faktiskt att den redan ser mycket piggare ut laugh.gif laugh.gif

/Anki
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 18-05-2006, 21:35)
....sedan grävde jag ner en Provadopinne och läste en bön.........
Jag tycker faktiskt att den redan ser mycket piggare ut laugh.gif laugh.gif

laugh.gif Ja du tar då inga risker du! Snacka om att "helgardera" sig laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon