Full version: Liljebaggar
Eva St
Första liljebaggen för i år hos mig har fått sätta livet till idag. Trodde jag skulle slippa dessa eländen någon gång men icke sa nicke. Denna satt på en blommande Kjesarkrona och lyste som en röd lampa. Finns det inget annat sätt än att klämma ihjäl dem önskar så det gick att förebygga så att de aldrig dyker upp.
Eva St
Virgo
Ett sätt är att inte ha liljeväxter blink.gif Men det är ju inte kul.

Tummen o pekfingret är bra metod. Just vid denna tid så brukar man kunna klämma 2 på en gång.
Eva St
Nej alternativet att inga Liljeväxter ha är inget bra. Får väl fortsätta att klämma då. Eva St
Ingrid på Västkusten
Bara kläm ihjäl dem j-vlarna!

Det finns dunder emot liljebaggar men det är supergiftigt och inte värt ens besväret att asa hem ifårn kontinenten. Tyvärr :-(

Hälsar Ingrid
Louise i Göteborg
Och nu kommer dom!

I går morse gick jag en runda - inga baggar hurra!På eftermiddagen var där bomfullt på varenda lilja och frittelaria. I morse klämde jag två till. Nu gäller det att ligga i.
En mördad bagge nu kunde ha blivit måååååånga på en säsong.
yla
hm mina lijor har inte ens kommit upp ännu men när dom kommer lovar jag att ingå i klämmarmaffian
belle
blääh..klämmer ni dem med bara händerna, eller? Jag klarar inte av det, inte lössen heller. Jag sätter nog på mig trädgårdshandskarna tror jag..suck. Var kommer de jäklarna ifrån tro? Har de några naturliga fiender som man kan ta till?
Betty
Jag har åxå funderat på om jag skulle lyckas förmå mej själv att klämma ihjäl en så stor skalbagge med fingrarna... Det kan jag bara inte!
Skratta om ni vill, men jag tycker att de flesta småkryp är jätteäckliga. Det är iof omöjligt att undvika kryp och insekter helt när man har trädgård, men klämma skalbaggar... aldrig!
Har förresten bara sett en liljebagge en enda gång i min trädgård, för ett par år sedan, den mellanlandade bara en kort stund i gräset och sen flög den vidare, tackochlov! biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Visst är de äsckliga - för mg nånstans så är ilskan och beskyddarinstinkterna för växterna och trädgården kontra vidriga pester såsom denna - jag brukar iofs använda klacken - men ibland är handklämning det snabbaste- bladlöss tänker jag itne ens på :-)

Första åren kunde jag itne förmå mig att trampa ihjäl sniglar - nu gör jag det utan samvete - man härdas när man har många av en sort :-/

Hälsar klämmiga Ingrid
Cilla
Jag provade att dränka dem i en hink med vatten. Efter 6 timmar låg de fortfarande och sprattlade. Ingen bra metod...

Jag kör stenslaktarmetoden. Håller ena handen under bladen, hotar med andra handen ovanifrån så att de faller ned så där som bara liljebaggar kan göra (och sedan försvinna om de inte faller ned i handen). Sedan lägger jag dem på en sten och klämmer ihjäl med en annan sten.
Louise i Göteborg
Vissa ser på våldsvideo andra mördar själva.....Jag måste erkänna att jag får en pervers tillfredställelse av att mosa de fjfjjfjfjfjfj kräken.
Jag gör som Cilla förutom den sista stenen som är min tumme.
Gossen Ruda
Idag kom premiären för mig. 2 röda saker på Krollisarna blev till 2 större röda saker på min speciella offerbetongplatta. Tramp, tramp, kras, kras. He-he-he-he.
Eva i Skåne
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 17-05-2003, 08:20)
Första åren kunde jag itne förmå mig att trampa ihjäl sniglar - nu gör jag det utan samvete - man härdas när man har många av en sort :-/

Men, om du har mördarsniglar kan det inte vara bra att trampa ihjäl dem. Då kan du föra ägg med dig under skorna till osmittade ställen unsure.gif , men de finns kanske redan i hela omgivningen.
Jag tror inte jag skulle kunna trampa på en så stor snigel huh.gif , men mer än gärna på liljebaggar rolleyes.gif
Blomstersmurfen
Hur ser dom ut?
Berith
Liljebagge - Odlas arkiv - Skadedjur och växsjukdomar i trädgården.

Gunvor Nilsson
Inte nog med att man måste klämma baggarna! Kolla på undersidan av bladen, där kan deras avkomma sitta - svarta, slemmiga larver som ser ut som klumpar vill jag minnas. Bläääh! Hög kräkfaktor!
Om dom ramlar ner på jorden så utvecklas dom till nya liljebaggar.
/Gunvor
belle
ryyys!!!!Lyckligtvis har jag inte sett några än i år, men när jag får se dem då ni...ingår numera i tramp-ihjälklubben, ett bra sätt för mig!!
Blomstersmurfen
Tack, några sådana har jag inte hittat i min trädgård!
Karl-Göran Karlsson
Nog är Liljebaggarna ena små elaka gynnare som inte lätt låter sig bekämpas. Själv tror jag dock att jag kommit på en metod som åtminstone håller dem någotsånär på mattan. Jag tar vattenslangen, använder ett munstycke som ger en fin men hård duschstråle, vänder munstycket så att det sprutar snett underifrån på liljebladen (det är ju främst på undersidan de rackarns larverna inbäddade i geggbajs sitter) och spolar hårt. Eftersom liljestjälkarna är rätt så styva så klarar de i allmänhet denna behandling utan skador. Därmed går det att spola bort en stor del av larverna och på så sätt hindra (åtminstone tillfälligt) den vidare förödelsen.
Insatsen kan sedan upprepas efter någon vecka. Detta brukar hålla min liljerabbatt i fin form.

Se även min liljebeskrivning under sommaravdelningen på

KGs Trädgårdsgalleri
Trädgårdsmannen
Usch ja - har inte haft liljor tidigare - men nu har jag och det tog inte lång tid innan jag såg den första röda terroristen...fungerar inte med vanligt spray mot löss antar jag?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon