Bessie
I går bytte jag en fröplanta av plumeria mot ett ödesträd, Clerodendrum thompsoniae. Av vad jag har förstått behöver de mycket ljus, tycker inte om att torka ut och är ganska snabbväxande -- hur snabbväxande? Har också förstått att de ska tappa bladen ett par gånger om året.

Finns här några ödesträdsägare som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Edit: Och är det absolut nödvändigt att den ska stå svalt under vintern?
Storåtjejen
Mitt ödesträd står i ett söderfönster (med en liten dragning åt öster) och där tycks den trivas. Har stått i ungefär samma läge där jag bott förut också. Rankorna växer fort och behöver något att klättra/klänga på, men det går bra att styra rankorna som man vill ha dom.
Ev kan de tappa bladen under vinterhalvåret, men det var faktiskt många år sedan min gjorde det. I febr klipper man de ganska hårt.
Kan också tillägga att min står i samma fönster året om = vanlig rumstemperatur.
Visst har den råkat torka ut någon gång, men har inte tagit någon skada av det. tongue.gif
Väldigt tjusig när den blommar wub.gif
yenny
jag har mitt ödesträd ståendes i ett österfönster (troligtvis något för mörkt för det var flear år sedan det blommade)

jag är nog lite elak mot det för det är ofta den har hängandes blad (jag hänger inte med i vattningen)
Fast det tar några minuter sedan är den lika fin som vanligt.

jag klipper min ganska så hårt i februari men även mellan varven då det drar iväg rankor (jag vill ha den som ett träd och inte en klängväxt)

innomhus står det året runt och aldrig har den tappat några blad.
Betty
Mitt ödesträd är minst 20 år gammalt. Det står i ett ljust norrfönster året om. Jag beskär rankorna något i februari, det gynnar blomningen. Vattnar en gång i veckan under vintern, oftare på sommaren. Jag har de senaste åren petat ner ett par skopor SwellGel i jorden i början av juni. På det viset slipper jag passa med vattningen, det räcker med att vattna med ca fem dagars mellanrum. Vanlig blomgödning en gång i veckan under sommaren. Tappade när den var ung många blad på vintern men numera bara några få.
Carex
mitt står i östfönster där det är runt tjugo grader. Den tappar ibland lite blad på vintern och på våren drar den iväg väldigt med rankor men de klipps bort eftersom jag också vill ha mitt som ett träd. Den står ute på sommaren, sedan tar jag in den till fönstret igen och så blommar den någon gång på vårvintern.
lissa
Grattis Betty..det var ett vackert exemplar du har smile.gif
Bessie
CITAT (lissa @ 17-05-2006, 01:15)
Grattis Betty..det var ett vackert exemplar du har smile.gif

Håller med, hoppas att min blir lika fin en vacker dag.

Tack för alla råden. Jag har flyttat växten lite längre in nu eftersom bladen blev mjuka och sladdriga i fullt solsken, tänkte att det kanske kunde orsaka brännskador om det upprepades för ofta...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon