Full version: Luktärt
kristina_tj
Har för första gången sått luktärter (en klättersort). Tänkte höra lite hur man ska sköta dem.

Nu står de i krukan de såddes i, alltså såjord. Ska de planteras om en gång innan de ska ut? Hur länge ska man vänta innan man sätter ut dem, de verkar ju fara iväg väldigt i höjden. Vad kan de klättra på? Har en bokhylla på balkongen som jag tänkte det skulle vara snyggt om de klättrade på (en sån där billig lagerhylla från ÖB), bör jag knyta lite snören och så då också som de kan klättra på? Vill de stå soligt eller skuggigt? (Jag har morgonsol på min balkong, de sista små solresterna försvinner väl vid 12-13 på dagen.)

/Kristina smile.gif
Mattsson
Luktärter behöver ganska smala saker att klättra på. Fingertjockt är på gränsen till att vara för tjockt. Nät, ris och snören eller motsvarande är vad som behövs.
kristina_tj
Ok, så att knyta dit lite snören på hyllan borde funka då?
Mattsson
Snören borde funka fint!
kerstin z5-6
Jag toppar mina till veckorna innan nattfosten är över -mycket gödsel när de etablerat sig på växtplats , plocka alla överblommade , så pågår blommningen längre tid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon