Full version: Jag igen!
limsa
Hej!

Jag har tagit ytterligare två bilder på växter jag behöver identifierings-hjälp med! De är de två sista bilderna under "Maj 2006".

Den lilla har jag frösått tidigt i våras men otroligt klantigt nog märkte jag aldrig upp den...suck! Kan det vara palettblad???
Den större plantan växer så det knakar. Rotsystemet verkar vara knöl-liknade...

/Lena
Annie-72
Hej!!

Är inte helt säker men nr 2 som växer så det knakar liknar höstflox...
kristerh
Tycker bild 4 ser ut som ogräs, bild nr 5 tycker jag ser ut som någon lilja wink.gif
krister
Gåsis
Jag tror oxå att det i krukan är ogräs tyvärr. Sista bilden liknar phlox.

/Åsa
Mia, zon 3
Jag tror nog också att det i krukan är ogräs, en målla verkar det vara i alla fall. Den stora ruggenpåminner starkt om krolliljor, tycker jag. Kanske är bladen något spetsigare, men en lilja gissar jag på i alla fall.
Sollan
Bild nr 2 liknar ett ogräs som växer i dikena hos mig.
Bild 4 tror jag är ett ogräs.
Bild nr 5; om den växer ut från långa rötter strax under marken kan det vara såpnejlika. Ett riktigt ogräs som sprider sig snabbt med jordrevor. Phloxen är väldigt lik men brukar växa rätt samlat.
Det är lite svårt att se på bilderna.
limsa
Tack för era svar!

Ja, jag vet...den lilla plantan ser verkligen ut som ogräs! Håller med er..men jag är bombsäker på att jag har sått den! Jag sådde från en inköpt fröpåse i en stor låda och det kom småplantor i prydliga rader som jag sedan omskolade, och en av dem är den på bilden...

Tänk...det kanske ÄR ogräs!! En liten luring...
Jag har inte hjärta och mage att slänga dem än, är så nyfiken på vad det blir. laugh.gif Kan ju vara den fula ankungen som växer upp till en vacker svan!!

Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att jag sådde palettblad eller hyperikum...

/Virr-Lena
kristerh
Det finns ju ogräsfrön i vanliga fröpåsar wink.gif laugh.gif
krister
Mia, zon 3
Det var inte någon form av trädgårdsmålla du köpte då? Det är ju faktiskt både en prydnadsväxt och en köksväxt, och även ett ogräs.... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon