Full version: Hoya Multiflora
Cassiopeia
Halloj.
Min Multiflora börjar bli ganska lång nu, jag undrar när det är dags att jag beskär den? Och var ska jag klippa?
Jag har precis planterat om den, bör den "vila" innan den beskärs?

Så här såg den ut när jag fick den, för 1½ år sedan. smile.gif
Alexander-VG-zon3
jag hadde nog väntat min r högre än det å jag har inte beskärnrt den än .
wub.gif
Betty
Varför vill du beskära den? Ge den en båge att växa kring i stället. smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Betty @ 16-05-2006, 10:51)

fast dom bler som buskar alltså inte som vanliga hoyor . min hoya multiflora har så passahårda stammar så den kan bara växa som en buske wub.gif
Linda_A
Denna tråden kanske kan ge dig lite tips.

Jag har inte kommit för mig att klippa i min ännu då den blommar för fullt just nu.
mayababy
CITAT (Linda_A @ 16-05-2006, 11:29)
Jag har inte kommit för mig att klippa i min ännu då den blommar för fullt just nu.

en liten följdfråga då... är det bäst att vänta med att klippa ner/ta sticklingar på sina hoyor om dom blommar? Kan det störa blomningen? Är helt nybörjare på klippningsfronten! Om dom dessutom behöver planteras om/just blivit omplanterade, bör man vänta med klippningen?
Linda_A
CITAT (mayababy @ 16-05-2006, 16:43)
CITAT (Linda_A @ 16-05-2006, 11:29)

en liten följdfråga då... är det bäst att vänta med att klippa ner/ta sticklingar på sina hoyor om dom blommar? Kan det störa blomningen? Är helt nybörjare på klippningsfronten! Om dom dessutom behöver planteras om/just blivit omplanterade, bör man vänta med klippningen?

Nja det är bara av rent egoiska skäl som jag inte har rört den. Inget annat blommar just nu här så. laugh.gif

Men annars "tror" jag att det kan påverka lite. Men att jag inte klipper när det blommar om det inte sitter någon ranka väldigt avsides är väl mest för att jag inte vill riskera att klippa fel eller så.

Vilket oproffsigt svar. laugh.gif
Cassiopeia
CITAT (Betty @ 16-05-2006, 10:51)

Njae, just Multiflora är en uppåtväxande sort, den kan inte växa runt båge. Köpte en båge idag till min Hoya Bella däremot. smile.gif
Cassiopeia
CITAT (flaxss @ 16-05-2006, 10:48)
wub.gif

Men delar den sig inte på klippstället då? För då är det väl bra att börja beskära ganska tidigt så att den blir buskig och fin med förgreningar långt ner, annars blir det ju bara en lång ranglig stam med en buske högst upp liksom.
Dessutom är jag lite rädd att den ska börja böja sig och bli sned och ful.
yenny
CITAT (Cassiopeia @ 16-05-2006, 19:00)
CITAT (flaxss @ 16-05-2006, 10:48)
wub.gif

Men delar den sig inte på klippstället då? För då är det väl bra att börja beskära ganska tidigt så att den blir buskig och fin med förgreningar långt ner, annars blir det ju bara en lång ranglig stam med en buske högst upp liksom.
Dessutom är jag lite rädd att den ska börja böja sig och bli sned och ful.

Den är lite knepig att få och dela på sej vad jag förstått... mamma har delat med sej av sin flera ggr... men den är fortfarande bara en stam rakt upp.
Alexander-VG-zon3
att den inte delar sig mer då att man inte ska beskära den om det är svårt med delning. om den hänger eller böjer sig så sätt stödför den
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon