Hej!
Jag har satt lite chilisar som växer sakta... misstänker att de vill ha mer näring.
Hur mycket, hur ofta och vad ger ni era?
Jag vill ju ha stora chilisar
Hur stor är plantorna och hur stora är krukorna ? Vad har du för jord ?
Min erfarenhet är att det är ingen ide att överdriva gödsling när dom är små och fortfrande har näring kvar i jorden. Dom växer i regel sakta när dom är små, sen sätter dom fart.
Jag blandar lite hönsgödsel och algomin i jorden som tillför näring sakta under lång tid, tycker det funkar bra. Annars kan man ge dem vanligt krukväxtnäring, börja med liten dos och öka sen efter hand.
Om du inte redan satt dem i sina slutliga krukor så vill jag tipsa om att blanda i rikligt med lecakulor i jorden nästa gång du planterar om, det brukar dom gilla, är bra för deras rotsystem och så se till att inte övervattna, dom vill gärna ha lite luft runt rötterna.
Täck även jordytan med lecakulor, fuktigheten hålls då jämnare och rötterna kan utnyttja en större del av jordvolymen.
Ta det lugnt, dom kommer!
Jag har i år övervintrat en chili, och den såg så dassig ut hela vintern. Men sedan jag klippte ner den i våras och planterade om den har den bara växt och växt och verkar kunna bli hur stor som helst. Den blommar nu också men fäller själv blommorna hittills, det verkar som att den väntar in sommaren och värmen på riktigt innan blommorna ger frukt.
Smaka dig fram i sommar vilka du gillar bäst och övervintra dom, är mitt tips!
/Inka
Jag tror inte heller att man ska gödsla särskilt mycket - då blir det bara en massa blad och inga frukter. Får jag flika in en fråga

- mina sarit gat har fått blomknoppar medan habaneron (från Ica) är mindre och visar ingen tillstymmelse att vilja blomma fast den såddes 1 månad innan sarit gat

Vad kan det bero på?
Elisabeth-Västkustkolonisten
17-05-2006, 20:54
Jag gödslar min aockså med hönsgödsel.
Har i år för första gången tagit en stickling från en övernintrat planta och den har redan en del frukter.
Elisabeth
Sen beror det även på vilken sorts chili du odlar, en del blir inte högre än tre-fyra decimeter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.