gustav1977
16-05-2006, 13:44
Hej!
Jag sådde frön i små plastkrukor inomhus för några dagar sedan och har täckt med plastfolie med hål i. Nu tycker jag att det ser lite för blött ut, jag har dock inte vattnat sedan jag sådde fröna. Jag har lyft på plastfolien lite mer för att bli av med lite fuktighet men jag tycker inte det hjälper.
Vad ska jag göra? Är risken att fröna inte gror alls eller blir grodden framskjuten tills det blir torrare? Kan fröna ruttna?
/gustav
Lady Hamilton
16-05-2006, 14:29
Visst kan frön ruttna.........om det är för blött och kallt. Här har jag några olika förslag som du kananvända dig av, lite beroende på vilka frön som du har sått:
*Man kan ställa krukorna på t.ex. en tidning för att "dra ur dem" vattnet
*Placera sådderna på ett varmare ställe tillfälligt, (pannrum, på
torktumlare eller dyl.) för att de skall torka "upp" snabbare
*Ta bort plasten och använd igen plast över sådderna tills de är "torrare"
Får man vara nyfiken och fråga vad det är som du har sått?
gustav1977
16-05-2006, 15:08
Tack för svaret!
Det är för sent sådda chilifrön;) Long Slim Cayenne, Carribean Red Habanero och Hercules F1. Tanken är dock att jag ska odla dessa inomhus i kruka hela tiden med hjälp av artificiellt ljus + fönster! Jag är nybörjare på det här och har bara odlat lite på friland tidigare så jag har massor frågor.. Håller på och läser artiklar om belysning och det verkar ju finnas väldigt många åsikter om vad som är "rätt" belysning.
Jag har tagit av plasten som du föreslog samt letar efter något varmare ställe men har verkligen inte nåt sådant hemma.. Kan man låta lådan stå i lite direktljus ett tag för att få det lite torrare?
/gustav
Mitt förslag på ett varmare ställe är uppe på datorn. Visserligen begränsat men väl fungerande som undervärme.
Lady Hamilton
16-05-2006, 16:46
CITAT (gustav1977 @ 16-05-2006, 16:08)
.....Kan man låta lådan stå i lite direktljus ett tag för att få det lite torrare?........

Javisst kan du det det kräver bara lite mera passning
Mera varma ställen
*Golvvärme
*Kryddskåpet ovanför köksfläkten
*Ovanför ett påslaget element

(Riskabelt men fungerar i nödfall)
gustav1977
16-05-2006, 20:07
Tack!
Ni har ju så sköna svar men jag har inte tillgång till nåt av dem tyvärr:( Ingen dator, ingen köksfläkt, ingen golvvärme, ingen diskmaskin, ingen torkmaskin, inga element är på... men nu kom jag på, kanske tvn blir varm;) ska testa det!
Jag köpte i förberedande syfte Blåkorn krukväxtnäring tills plantorna blir lite större. tror ni det kan funka? Hur doserar man till små plantor? Jag är som sagt inte så van och alla tips är bra!
tack igen!
/gustav
kerstin z5-6
16-05-2006, 21:53
Du ska om du har plast över , vilket är bra-fuktighetshållande -lufta ofta , flera gr om dan o ta av plasten ett par timmar .
Blåkorn -du kan lösa upp en matsked i en liter vatten , men först ska du flytta över dina sådder en o en i krukor -o vänta två veckor minst efter det innan du göder -vid det laget kanske du redan har planterat ut ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.