Full version: Plantera lavendel
RachelPT
Hej,

Jag vill plantera lavendel som rabattkant framför mina röda rosor. Jorden är tung lerjord. Har hört att lavendel behöver väldränerad jord så jag tänkte blanda i lite barkmull. Kan jag plantera lavendel direkt efter att jag har blandat i barkmull eller ska jag vänta en tid? Ska jag ge dem kosgödsel efter plantering också? Något mer jag behöver tänka på?

Tack på förhand.
Blomstertanten
Tror inte lavendel vill ha kogödsel. Den trivs väl magert och torrt tror jag.
Alexander-VG-zon3
CITAT (RachelPT @ 16-05-2006, 15:25)
Hej,

Jag vill plantera lavendel som rabattkant framför mina röda rosor. Jorden är tung lerjord. Har hört att lavendel behöver väldränerad jord så jag tänkte blanda i lite barkmull. Kan jag plantera lavendel direkt efter att jag har blandat i barkmull eller ska jag vänta en tid? Ska jag ge dem kosgödsel efter plantering också? Något mer jag behöver tänka på?

Tack på förhand.

min lavendel trivs utmärkt i lerjord wub.gif
Mia, zon 3
Lerjorden kan vara bekymmersam om den blir för blöt/kompakt på vintern. Barkmull kanske förbättrar, ta gärna med grus också (INTE sand!) för strukturen. Om du kan få till en liten upphöjning av rabatten så är det guld värt, bara så det inte blir stillastående fukt på vintern. Annars tycker jag inte heller att mina lavendelplantor bryr sig så värst mycket om att det är lerjord, men jag tycker nog att de tar ganska lång tid på sig att etablera sig ordentligt. Kanske beror det på jordmånen, jag vet inte riktigt?
kerstin z5-6
Nu vet jag inte vilken zon du bor i , men bor du i 4-7 går def .inte lerjord bra för lavendel -i skåne är det en helt annan sak ....
Lavendel är en torktålig och solälskade växt , barkmull gör den våta leran ännu våtare -de kommer att ruttna
Dessutom ska rosorna ha mycket vatten, medan lavendeln nöjer sig med det som kommer från ovan , efter en kort etableringsperiod när du nyplanterat
Jag har grävt diken till sådana växter (i rabattens framkant om du vill )--fyllt med mycket grusblandad jord från påse , gärna grovt grus, och toppat med finare gruslager -sen planterat lavendel i detta -gärna upphöjt som sagt så det tinar fort:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon