Whiskuchi
Jag har satt physalis för första gången, och har satt dem i kallväxthuset. Nattetid täcks de med fiberduk. De vägrar växa på höjden!! De är knubbiga och fina, har jättefin grön färg och börjar redan få små knoppar - men är endast runt 10 cm höga. Kommer de växa mer när värmen kommer på allvar? Alla är inte omskolade till slutförvaringen (de i småkrukor är ju inte konstigt att de inte växer), men ett par står i tiolitershink i påskossa, näringen bör väl inte vara nåt fel på? blink.gif
fandolin
Jag tror att det beror på att det är så pass kallt ännu. Mina är likadana. Små. Å andra sidan så växer de som ... när det väl blir varmt. De kommer.
Whiskuchi
Bra, då behöver jag inte vara orolig smile.gif
Tack för svaret!
Gurkan
Om dom ser fina och gröna ut så behöver du nog inte vara orolig. Jag skulle tippa på att dom håller på att växa under jord just nu eftersom dom fått så mycket utrymme där, när dom känner sig klara under jord och har skickat ut sina rötter en bit så kommer dom att explodera ovan.

Vad är det för sort ? Gyllenbär (Physalis pruinosa) eller Kapkrusbär (Physalis peruviana) ? Dom växer på lite olika sätt och ser ganska olika ut.
Whiskuchi
Tur att jag sparat påsen!! Physalis pruinosa var det rolleyes.gif
Gurkan
Det är första året jag odlar den, Gyllenbäret, och är nästan lite chockad över hur snabbt dom har börjat blomma o sätta frukt. Kanske har jag varit för snål med krukstorleken å tvingat/stressat dem att börja blomma och sätta frukt tidigt. Dom har delat sig som ett Y redan 15 cm upp på stammen ... fulla med blommor o frukt ... krukar om dom större så fort jag hinner o hoppas att de ska bli större. Fast dom är lite coola som bonzaier också .... wink.gif.
jåj
CITAT (Whiskuchi @ 16-05-2006, 20:15)
Tur att jag sparat påsen!! Physalis pruinosa var det rolleyes.gif

Hej.
Har samma sort mina är ca 10cm höga de brkar vara lite sega men när de väl kommer igång så blirdetsom en stor buske.
dessutom blommar den med stora blommor.
den brukar ge bär sent på hösten och växer massor .

JÅJ
Gurkan
Vi diskuterade detta i en annan tråd och kom fram till att Weibulls (som har en populär sort) använder fel namn på sin påse. Dom kallar den för P. pruinosa trots att det är en P. peruviana ... alltså Kapkrusbär och inte Gyllenbär ... kanske onödigt vetande men P. peruviana ger betydligt större frukter. På deras hemsida kallar dom den för "en tidig sort av kapkrusbär" ... total inkonsekvens alltså. Weibullssorten är dock fantastisk att odla ... även om den heter lite fel.

Har din physalis lite sammetslena/-ludna blad, oflikade och mörkgröna jåj ?? Isf. är det en peruviana ... har den lite ljusare, inte så "ludna" och lite flikiga blad så är det en pruinosa ...

Peruvianan sätter frukt ganska sent, pruinosan har frukter på sig redan nu.

Ville bara besservissra mig lite ... och påpeka att det är stor skillnad på de två arterna och tråkigt att en av de största fröfirmorna inte kan hålla isär dem.

Här är min P. peruviana från förra året (som Weibulls felaktigt kallar P. pruinosa/Gyllenbär ... ibland)

Här är Åsa i Mälardalens P. pruinosa, Gyllenbär.

Jämför bladens form och och färg. Notera också skillnaden i bärhöljenas storlek. Här är hela Physalistråden

Nån ordning får det vara !! smile.gif

Gonatt ! sleep.gif
Powerowic
sådde några frön för några år sedan, den blir tyvärr lite ranglig på vintern om den står mörkt klippte ner den från 1,50 till 1,20 har den nu ute
Gurkan
CITAT (Powerowic @ 17-05-2006, 09:29)
sådde några frön för några år sedan, den blir tyvärr lite ranglig på vintern om den står mörkt klippte ner den från 1,50 till 1,20 har den nu ute

Är den svår att övervintra ? Du får inte problem med nån ohyra som övervintrar på den ?

Hur blir skörden efter några år ? Större och tidigare ?

Jag har inte haft möjlighet att övervintra nån hittils men kanske borde försöka göra det nu.
Whiskuchi
CITAT (Gurkan @ 17-05-2006, 13:35)
CITAT (Powerowic @ 17-05-2006, 09:29)

Är den svår att övervintra ? Du får inte problem med nån ohyra som övervintrar på den ?

Hur blir skörden efter några år ? Större och tidigare ?

Jag har inte haft möjlighet att övervintra nån hittils men kanske borde försöka göra det nu.

Undrar detsamma, vore ju jättebra om de kan övervintra smile.gif

Mina plantor har flikiga blad, alltså pruinosa. Å andra sidan är bladen ganska mörka på några av plantorna (inte alla)... hmmmm.....
jåj
CITAT (Gurkan @ 16-05-2006, 23:41)
Vi diskuterade detta i en annan tråd och kom fram till att Weibulls (som har en populär sort) använder fel namn på sin påse. Dom kallar den för P. pruinosa trots att det är en P. peruviana ... alltså Kapkrusbär och inte Gyllenbär ... kanske onödigt vetande men P. peruviana ger betydligt större frukter. På deras hemsida kallar dom den för "en tidig sort av kapkrusbär" ... total inkonsekvens alltså. Weibullssorten är dock fantastisk att odla ... även om den heter lite fel.

Har din physalis lite sammetslena/-ludna blad, oflikade och mörkgröna jåj ?? Isf. är det en peruviana ... har den lite ljusare, inte så "ludna" och lite flikiga blad så är det en pruinosa ...

Peruvianan sätter frukt ganska sent, pruinosan har frukter på sig redan nu.

Ville bara besservissra mig lite ... och påpeka att det är stor skillnad på de två arterna och tråkigt att en av de största fröfirmorna inte kan hålla isär dem.

Här är min P. peruviana från förra året (som Weibulls felaktigt kallar P. pruinosa/Gyllenbär ... ibland)

Här är Åsa i Mälardalens P. pruinosa, Gyllenbär.

Jämför bladens form och och färg. Notera också skillnaden i bärhöljenas storlek. Här är hela Physalistråden

Nån ordning får det vara !! smile.gif

Gonatt ! sleep.gif

Hej Gurkan ....
Jag gik ut i växthuset och tittade de ser ut som dina P. peruviana och frö från Weibuls (har kvar frö i påsen sen förra året och för några år till.. )

Tja det är som vanligt att lära ...
Mina bär är sena på hösten och "buskarna" blir stora de är värda att odla...
Ser ut som och smakar som de finns tt köpa igrönsaksdisken.
Tackar för nyvunnen kunskap

wub.gif
JÅJ
Powerowic
går jätte bra att övervintra men jag brukar inte få så mycket frukt behövs nog beskäras, har använt den som grön krukväxt i 3år
Eva 33c
Jag har hört att en del övervintrar en planta och tar sticklingar av den till nästa säsong. Dessa ger då frukt tidigare än de frösådda. Sedan antar jag att de slänger moderplantan. Någon här som provat?
Gurkan
CITAT (Eva 33c @ 18-05-2006, 12:34)
Jag har hört att en del övervintrar en planta och tar sticklingar av den till nästa säsong. Dessa ger då frukt tidigare än de frösådda. Sedan antar jag att de slänger moderplantan. Någon här som provat?

Jag provade att ta sticklingar förra året (grenar på en årsplanta) men dom var sega att rota sig ... slängde dem till slut, efter många tröstlösa veckor. Har läst om andra här som tycker det är jättelätt att rota dem ... så jag vet inte vad jag gjorde för fel.
Whiskuchi
Hmmm.. jag har köpt en färdig planta också, tyckte den var så stor och fin (mycket större än mina).. upptäckte idag att mina är lika tjocka som köpeplantan i stammen, mer grenade och i knopp - men som sagt endast nån decimeter höga... blink.gif
Lady Hamilton
Markera så att du vet vilken som är vilken. Sedan i höst kan du kolla vem som gav bästa resultat. Det kan bli en nyttig erfarenhet som du kan delge oss andra tills nästa år laugh.gif
cinapuff
Nu blir jag helt förvirrad på dessa Physalis-sorter..

Jag köpte och sådde för säkerhets skull både Weibulls och Lord Nelssons Gyllenbärs fröer (P. Pruinosa, efter att ha läst den tidigare diskussionen här om sortförvirringen som rår)) och bägge är väldigt lika de färdiga Gyllenbärsplantor jag köpte för någon vecka sen på Blomsterlandet. De hade fö Kapkrusbär där också, och den största skillnaden verkade vara stabiliteten. Kapkrusbärens stjälkar "ormade" sig och ville inte riktigt stå för sig själva utan stöd, medan Gyllenbären verkade mycket stabilare. I övrigt tycker jag att blad och stjälkar är mycket snarlika, kanske något varierande grad av "ludenhet", men definitivt samma färg och form..
Gurkan
CITAT (cinapuff @ 23-05-2006, 12:58)
Nu blir jag helt förvirrad på dessa Physalis-sorter..

Jag köpte och sådde för säkerhets skull både Weibulls och Lord Nelssons Gyllenbärs fröer (P. Pruinosa, efter att ha läst den tidigare diskussionen här om sortförvirringen som rår)) och bägge är väldigt lika de färdiga Gyllenbärsplantor jag köpte för någon vecka sen på Blomsterlandet. De hade fö Kapkrusbär där också, och den största skillnaden verkade vara stabiliteten. Kapkrusbärens stjälkar "ormade" sig och ville inte riktigt stå för sig själva utan stöd, medan Gyllenbären verkade mycket stabilare. I övrigt tycker jag att blad och stjälkar är mycket snarlika, kanske något varierande grad av "ludenhet", men definitivt samma färg och form..

Det finns säkert massa olika varianter på Gyllenbär och Kapkrusbär och korsningar däremellan.

Ta inte så allvarligt på begreppsförvirringen, alla ger ju supergoda bär och är lika odlingsvärda.

Om jag jämför de två sorter jag har så har Gyllenbäret mycket taggigare bladkanter och är ljusare grön i färgen.
cinapuff
CITAT (Gurkan @ 23-05-2006, 13:59)
Det finns säkert massa olika varianter på Gyllenbär och Kapkrusbär och korsningar däremellan.

Ta inte så allvarligt på begreppsförvirringen, alla ger ju supergoda bär och är lika odlingsvärda.

Om jag jämför de två sorter jag har så har Gyllenbäret mycket taggigare bladkanter och är ljusare grön i färgen.

Tack!
Då får jag väl ta och slappna av lite och vänta på att alla mina goda bär ska mogna så jag kan äta upp dem! tongue.gif Jag har ju en del att välja på nu!
Katti med torpet
JåJ, du verkar ju också ha haft dina plantor i några år, har du samma erfarenhet som Gurkan, dvs att det inte blir så mycket frukt?
Jag är ute efter svar på en tidigare fråga, nämligen om de blir större och ger mer frukt för varje år?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon