Full version: Blåregn ...
Tingstäde
Förfrågan hos ni som vet ...

Försommaren -04 inhandlades 1 st blåregn som uppenbarligen var ympat. Sommaren -05 föreföll ympen stendöd så jag fick glädjas åt de tunna "slingrisar" som dök upp under ympen.
Döm om min förvåning - för nu är det massor med skott - både på slingrisarna men även (!) på ympen. Vad göra? Knipsa bort slingrisarna? ... eller vänta ett år för att se vad som har tåga? ...
wacko.gif blink.gif wink.gif
undrar Tingstäde
Ophelia
Ympar man blåregn? blink.gif
kristerh
CITAT (Ophelia @ 16-05-2006, 18:58)
Ympar man blåregn? blink.gif

Ja de flesta blåregnen är ympade.
krister
kristerh
CITAT (Tingstäde @ 16-05-2006, 17:40)
Döm om min förvåning - för nu är det massor med skott - både på slingrisarna men även (!) på ympen. Vad göra? Knipsa bort slingrisarna? ... eller vänta ett år för att se vad som har tåga? ...
wacko.gif blink.gif wink.gif
undrar Tingstäde

Om ympen börjar växa så skulle jag nog ta bort "slingrisarna"
vet inte vad ympen är för nåt men det måste ju finnas någon anledning till att man har ympat, så bort med de övriga rolleyes.gif
krister
Powerowic
försök att ta sticklingar så har du två sorter
Ophelia
Haaa......ja så kan det vara. Mailade till en god vän som pysslar med växter i USA. En del är ympade och blommar då tidigare än på egen rot. Likaså sticklingar. Smart sätt att få den att blomma snabbare smile.gif
Tingstäde
Hmm ...
Tack för synpunkterna. Nu har jag mer att grunna på. laugh.gif
Undrar ... om man spar både ymprevorna och "orginalditona" - får man då en extra lång blomningstid?
Powerowic´s tips att ta sticklingar av båda är tacksamt emottaget.

MVH Tingstäde tongue.gif
Caprice
Hade heller ingen aning om att blåregn kunde vara ympat...

Jag skulle nog faktiskt låta vara som det är, inte ta bort ngtdera... det där med extra lång blomning lät intressant... smile.gif fast jag tror ngtdera tar över, antagligen "originalroten"...
Elisabeth P
Kan inte låta bli att undra.............
Tingstäde (Gotland ? )är väl inte så stort?
Har en gammal kompis som bor där..........

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon