Full version: Spaljékiwi
Maggan H
Nu ska snart mina kiwis upp på garageväggen. Tanken är sätta upp 2 spaljér i trädform och binda upp dom på den. Jag satt 2 plantor i varje kruka för att det skulle bli lite fylligare, men nu har jag börjat fundera på om grenarna får plats att växa för de snor ju sig om varandra. Ska jag sära på dom? Jag har 2 krukor med 2 plantor, frösådda i fjol. Det är Actindia Delicousa. rolleyes.gif
pollock
Hej! Jag funderar också på uppbindning av kiwi. Har en planta som är av en sort som är självfertil - har glömt namnet. Efter några jobbiga år för den på fel plats ska den nu pysslas om och trivs finfint i krukan den står i så länge. Hur växer de? Kan man ha en fristående spaljé som en pyramid eller hur ska jag göra? Vill gärna ha den nära mitt växthus men kanske finns en risk att spaljen ger sig i någon storm och ramlar på det....
MariaS
Hej och välkommen Pollok. Jag vet inte vilken zon du bor i , men din kiwi heter Actinidia arguta 'Issai' om den är självfertil härdig till zon 2. Samma härdighet gäller för deliciosan, så min fråga är då genast....varför har ni dem i krukor? plantera dem på plats direkt istället. Genast mycke enklare med spaljering då. Annars vet jag de som har dessa sorter i växthus eller annat permanent skydd i Gävletrakten. Det fungerar visst bra det med.
pollock
Att jag har den i kruka beror på att den behövde flyttas omgående för att må bra. Rabatten jag tänkt sätta den i var bara på planeringsstadiet och är inte klar än. Den har stått på samma ställe i flera år och frusit ner rejält varje år. Andra växter har också mått dåligt där. Ibland är det för blött och emellanåt väldigt torrt. I fortsättningen kommer jag att ställa urnor där. Den ska få en solig plats med bra jord. I växthuset har jag redan en vinranka och med båda kommer det snart bli för trångt skulle jag tro.
Har inte hittat etiketten än med namnet men den skulle vara tämligen härdig. Jag bor utanför Linköping förmodligen zon 2.
Har tittat på etiketten nu. Det är en Actinidia deliciosa "Jenny". Och jag har satt den i rabatten utanför växthuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon