Trädgårdsmannen
Hej,

Behöver runt 10 säckar planteringsjord - främst till pallkrageodlingen - men även tänkt till rabatter.

Det lockar ju att nappa på något 4 för 100-lappen erbjudande, men vilken innehållsfördelning skall man försöka uppnå för att inte köpa värdelösa blandningar, antar att dom fuskar rätt rejält med dessa lockerbjudanden?

Vi har ju ett bra Garden Center i närheten - känns konstigt om dom verkligen skulle fuska med kvalitén på jorden, men det kanske sker överallt?
Ella
När jag handlar sådan så brukar jag ta kogödsel, av den enkla anledningen att i innehållsförteckningen står där att den innehåller kompost. Planteringsjorden innehåller bara torv och det finns det även en hel del i kogödseln, men där stå i alla fall kompost på påsen. De har väl blandat upp kogödsel med torv i komposten.

Jag har den dock inte till pallkragar utan snarare till allmän jordförbättring.

Läs innehållsförteckningen innan du handlar, kansek kan du komplettera med en eller ett par påsar av en dyrare sort!

Jord är viktigt!
Trädgårdsmannen
Men om man skulle ha enbart kogödsel i en kallbänk blir det väl en herrans massa bladmassa, eller?
Ella
Ja håller med problemet är ju att man inte vet vad man får!

De dyrare koskitsorterna luktar i alla fall dynga det gör inte ens dessa!

Jag hade nog också tyckt att det var ett pest och kolera val. rolleyes.gif

Nu slipper jag det eftersom jag inte har plats till pallkragar i min miniträdgård biggrin.gif smile.gif
Trädgårdsmannen
Lukten hänger väl ihop med om det är bränd gödsel eller inte, eller?

Jag är med på att ha väl blandad jord med kogödsel eller att använda kogödsel som just gödsel i befintliga rabatter - men menar du att jag skall ha ENBART kogödsel i köksträdgården? Fungerar det? Blir det inte lite väl mycket "TURBO-effekt"??
Ella
Nä det menar jag inte! Vad jag menar är att den heter kogödsel men den innehåller kompost. Planteringsjorden innehåller 90% torv osv.

Det var ett misstag av mig att ge mig in i denna diskussionen! Jag är ingen expert och det enda budskapet jag vill föra fram är vikten av att läsa på påsarna och tänka själv.

Jag har aldrig köpt jord till en pallkragerabatt.

Förlåt huh.gif sleep.gif sad.gif wink.gif
L8 B.
Moss!
Jag brukar köpa en omgång av de där billiga, 4-5 för 100:-, men även köpa någon form av gödsel (de billiga jordarna brukar som nämnts få kritik för att de är tämligen svagt gödslade (även de "kraftigt" gödslade)). Jag blandar billigjorden, med gödsel, och har jag egen kompostjord tar jag sådan också, eller köper någon "finare/dyrare" jord att antingen blanda med eller toppa odlingen med. För mig har det fungerat bra biggrin.gif Har ibland blandat med barkmull, men det gillade inte morötterna, de blev alldeles vilda och ca 5 mm breda och en halv meter långa (men det kanske var något fel - hur som helst wink.gif

Har en pallkrage (3 nivåer) som är fylld lekablandad jord, i den växer det riktigt bra, men den jorden är ju ockås syr ca 50:- för en påse =( Men bra, fungerar verkligen bra i lådor och urnor, säkert i flätade korgar också wink.gif

Har också varit förbi ett företag som gör (blandar) jord i stor skala, det kostade ca 500:- för ett lass i en vanlig släpvagn, lite mer pyssel förståss =)

Glada jordiga hälsningar från
Charlåtta i Skogås
ulfven
I min naivitet utgår jag från att odling av en växt kräver samma sak av jorden oavsett om det sker i pallkragar eller ej med förbehållet att du kanske ska öka innehållet av det som håller fukt.

Det finns såväl religiositet som skräp i dessa jordsäckar! Du kommer tvivelsutan få svar av personer som hävdar att all jord utom just det fabrikat de själva valt är humbug och allt annat är värdelöst. Jag tvivlar heller inte på att det finns företag som lockas av möjligheten att piffa upp vanlig åkerjord och sälja den för 100 gånger mer än vad den kostar att tillverka men vi vanliga dödliga klarar oss säkerligen mer än väl med de produkter som någon av de större fabrikaten erbjuder. Sanningen om dessa säckar ligger sannolikt som vanligt någonstans mitt i mellan...

Den som vill fördjupa sig med jordanalyser på mer eller mindre vetenskaplig grund kan säkerligen köpa oblandad torv, brunnen kogödsel osv och blanda fram en optimal mix för de egna behoven men det ligger långt utanför mina kunskaper.

Själv köper jag, i all min okunskap, min jord hos Econova/Jordkonsult direkt i kärran från deras jordfabrik utanför Norrköping och kan även då mixasjälv eller köpa färdigablandat.
Hannele
Jag köper bara Kogödsel i 50 l säckar - inte värt att släpa hem torv... (= Planteringsjord).
Kristina zon 3
Hej

Vet knappt om jag vågar blanda mig i diskussionen eftersom jag är en sådan gröngöling på trädgård. Jag kan ju i alla fall berätta detta och sedan kan var och en dra egna slutsatser. Förra året var jag på en BRA plantskola, skulle köpa hängpelargoner till en låda. De frågade om jag skulle ha jord. -Det har jag redan, sa jag. Hade ju givetvis köpt 4 säckar för 100 kr. Fick då en smärre föreläsning om vikten av jord. Så visst köpte jag en påse till kostande nog 60-70 kr. Jag tyckte det var lite häftigt när jag öppnade den dyra jorden. Den var helt annorlunda i färg och konsistens än den 4 för 100. Doftade också gott???? Därför provade jag att plantera 2 Flitiga lisor, en i bra och en i 4 för 100. Hade ju aldrig trott att det kunde bli en sådan skillnad. Jag köper iallafall inte (billig) jord till mina byttlingar.

Kristina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon