Anki V
Redan för några veckor sedan började jag fundera varför den "lokale" trädgårdshandlaren inte hörde av sig och berättade att mina beställda rosor var färdiga för avhämtning.

I dag hade jag funderat färdigt laugh.gif och tog och ringde honom och se..... han hade inte fått tag i något av det jag beställt (sa han).

Nu tror jag väl inte att det är direkt några "rariteter" som jag ville ha:
MORDEN SUNRISE 2st
MORDEN BLUSH 2st
CHAMPLAIN 2st
ALEXANDER MACKENZIE 1st

Jag misstänker att min beställning helt enkelt "kommit bort". sad.gif

Snabbt som ögat kastade jag mig över Flora Linneas hemsida och beställde därifrån.

Som tur är är det rosorna som ska stå i framkant som kommer senare än de andra, ja förutom Alexander då som ska få ståta som ensam ros i sin rabatt.

Det här blev långt det för en enda kort fråga:
Är det någon som vet ungefärliga leveranstider hos FL. Jag skrev på beställningen "tacksam leverans så snart som möjligt", men det skriver väl alla.
wink.gif

/Anki
mulle
Jag beställde i höstas. För en vecka sedan mailade jag och kollade att de kom ihåg mig och då svarade de att rosorna skickas inom maj.
Mulle
Kajsa
Det går tyvärr inte och bestämma vilken vecka man ska ha rosorna
det går däremot på Rosenposten i Danmark.
Jag väntar själv på rosor från Flora Linnea, som sa till mig i telefon att dom är lite sena i år på grund av den sena våren. Medan de 15 rosorna från Rosenposten är nergrävda sedan en vecka. Men jag vill ha Austinrosorna från Sverige för dom är ympade på härdiga grundstammar garanterat.
Anki V
Jag tackar för besked!

Jaha, det blir väl att vänta till in i juni då och sedan hoppas på en varm lång höst.

Jag funderar lite på hur jag ska hantera de barrotade rosorna.wink.gif
Rosorna levereras till min adress i sta´n och vill det sig illa/i värsta fall så kan det ta 6-8 dagar innan jag får möjlighet att få upp dem till sommarstugan.

Räcker det med att försöka förvara dom svalt och i vatten eller måste jag "kruka" dom i väntan på plantering?

När jag väl kommer till stugan så är allt förberett för rosorna. Lucker, sållad, gödslad jord ner til 70-90 cm står och väntar laugh.gif

/Anki
Kajsa
Nja åtta dagar i en spann låter för mycket, ha dom i vatten ett dygn och gräv ner dom provisoriskt i en grop, eller stor kruka, så skulle jag ha gjort.
Men inte behöver du vänta till juni på rosorna, dom får vi snart biggrin.gif
Nästa vecka säger vi.
kerstin z5-6
inte i vatten men jordslagna i hink eller påse går fint -det har jag bestämt smile.gif
Hur skulle jag annars klara mina i två v ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Anki V
Hjärtevännen är beordrad att frakta hit murarhinkarna som jag odlade tomater i, i ett misslyckat tomatprojekt unsure.gif Dom borde räcka som tillfällig "hållplats" för rosorna.

Jag kommer också att få klara mig utan Morden Sunrise och Morden Blush i år. Fick besked från Flora Linnea att de var slut för våren och att dom möjligen skulle kunna leverera till hösten. sad.gif Jag har ringt alla lokala handlare både möjliga och omöjliga men inge skulle garanterat kunna hjälpa mig.
/Anki
Anki V
Flora Linnea var först ut med rosenleveransen, 2st Champlain
och 1st Alexander Macenzie kom i fredags och är planterade i "Rosgropen". De ser ganska så ensamma ut men jag hoppas att dom får sällskap nu i veckan. rolleyes.gif

Jag väntar på leverans från "Blomkrukan", M Bluch och M Sunrice och därifrån har de svarat att det blir leverans så snart de hinner.

Rosenposten, som jag önskat leverans ifrån under förra veckan har inte hört av sig ännu. Hoppas det är för att det var en helgdag mitt i.

Trots allt är det lite fjärilar i magen nu, 20-talet rosor fattas
wink.gif .

Tänk om det har blivit något strul med beställningen, hur länge ska jag vänta innan jag börjar efterlysa leveransen? unsure.gif

/Anki
Anki V
Nu har fakturan från Rosenposten kommit unsure.gif men inga rosor ännu. Fakturan är daterad 24/5 jag hoppas verkligen att dom inte blivit liggande någonstans sedan dess.

Här måste väl det "sunkiga" vädret vara till en fördel. Uttorkningen borde väl gå långsammare? wink.gif

/Anki
mulle
Jag fick fakturan i fredags och rosorna idag. Lugn - de kommer!
wub.gif
Mulle
Anki V
Japp, dom kom! Jag stod och passade postbilen när en kom med paketen till "posten" kl. 18.00. laugh.gif

Rosorna ärså prydligt "buntade" så jag har inte ens velat kolla om alla är med. Det visar sig....

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon