pialotta
16-05-2006, 19:04
Mina dahlior och änglatrumpeter har svartnat TROTS dubbla lager fiberduk så är de uppgrävda, omplanterade i hinkar och förpassade inomhus, undrar om de får värmeslag nu?
jag har nyplanterade gladiolus som ser ok ut.
Ute finns fortfarande massa saker, de som har klarat sig hittils är lökar som höstplanterades, kan jag räkna med att de fortsätter att klara samma kyla -0? Allium t.ex och liljor? Kejsarkronorna ser väldigt hängiga ut.
Jag har inte fiberduk (den dåliga som inte verkar hjälpa ändå, grrr) så att det räcker till allt, kan man lägga över tex vanlig plast?
De äldre perennerna då, skall jag täcka dem också eller tror ni att de som inte frusit än klarar resten av kallrasnätterna?
Hur känsliga är rosor? Pioner?
Känner mig så tafatt villrådig och okunnig ...
lilla mamma
16-05-2006, 19:08
De översta brukar allt repa sig, ta bort det svarta kletiga de kommer efterhand.
De höstplanterade som ska vara ute och perennerna, inte ska du täcka dem nu. Gladioluserna skulle jag täcka om nåt. varför inte tidningar som jag själv täcker med
Änglatrumpeter tycker jag verkar klara rätt mycket om dom bara är gamla nog att ha fått bark. Förra året stod min änglatrumpet ute när det kom världens hagelskur först och slog sönder alla blad och sen tog frosten dom få blad som var kvar. Det kom nya blad ganska snabbt och den blev jättefin och blommade som attan ändå.
pialotta
16-05-2006, 19:12
ok, tidningar,har jag gott om men är inte det för tungt?
lilla mamma
16-05-2006, 19:15
Pinnar under som stötta, funkar här.
pialotta
16-05-2006, 19:17
Änglarna är inne nu, i kallt men mörkt utrymme och där får de stå kvar ett tag, det går inte att flytta de stora åbäkena hur som helst... Skall försöka sätta in lite extraljus åt dem - om dygnet ger mig några extratimmar.
Låter bra att de är tåliga, kanske jag inte behöver vara såå lessen då.
Och dahliorna tar sig förhoppningsvis igen men blomningen lär ju bli kort.
Den vita fiberduken var inget att ha.
pialotta
16-05-2006, 19:19
får gå ut nu då och fixa bopålar åt gladiolusarna.
lilla mamma
16-05-2006, 19:21
Sörj inte änglarna, min har jag gett upp. Tycker själv att det är en riktig skitblomma till att vara kinkig
Eva i Skåne
16-05-2006, 19:28
Du kan även täcka med t ex lakan.
Det låter som du fått en riktig köldknäpp hos dig

när inte fiberduk i dubbla lager räckt till.
Hoppas det inte blir mer frost, men än kan man inte känna sig säker.
hur bra fungerar lakan i jämförelse mot fiberduk?
kerstin z5-6
16-05-2006, 22:11
Hä'r var minus sju grader i natt
Änglatrumpeter tål inte frost nåt vidare -inte heller sommarblommor -de avhärdar jag aldrig före sista v i maj -liksom ingen ide-det kommer alltid en köldknäpp eller två
perenner rosor pioner osv behöver inte täckas alls -om de sitter i jorden, ute i trädgåden , och inte är alldeles nyplanterade -markkontakt i pallkrage samt 4-5 lager fiberduk knöligt ovanpå kan fixa -4 grader , men inte lägre
Alexander-VG-zon3
16-05-2006, 22:28
stora etablerad änglatrumpeter kan nog ta en hel del där finns sånna som växer i temperade om råden nån klara ner till -9c nån -6c . men dom klarainte det igenom en hel vinter alltså kankse för nån natt i nån månadstid om det bara bler några med inte så extrem frost . utan dom kna klara av en månda med -4c på natten ,å 1-7nätter med -9cmen som sagt avhärdae å stora å etablerade änglatrumpeter
annars så hadde jag skyddat både med lakan,fiberdcuk,tidnigspappar även om där finns löv ta på allt som går att hitta för käsnlig å ta eventuellt pinnar eller bambupinnar att stöda med
kristerh
17-05-2006, 10:51
CITAT (lilla mamma @ 16-05-2006, 20:21)
Sörj inte änglarna, min har jag gett upp. Tycker själv att det är en riktig skitblomma till att vara kinkig
krister
pialotta
17-05-2006, 19:26
jag hittade ett gammalt mycket lätt täcke som jag la över gladiolus etc och det gick bra.
Änglarna är olika skadade, den som stod under tak bland bråte har klarat sig bäst. Den som stod under en buske är helsvart men den som stod ute och öppet men i lä har gröna skott kvar längst ner. Så det gäller att lära känna klimatet i sin trädgård.
En av dahliorna har ett grönt skott längst ner, resten ser verkligen oaptitligt ut!
Inatt blir det nog inte frost, mulet nu o regn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.