Full version: Konstig "oro"!
limsa
Ni som kan det här med mördarsniglar....jag förstår ingenting! Förra sommaren gjorde jag inget annat än att plocka sniglar, saltade och byggde hinder för att rädda mina blommor och odlingar.

Hittills i år har jag plockat 5-6 st!!! Ingen är ju gladare än jag så klart men det känns lite konstigt...kanske de håller på att bygga upp stora trupper i skogen runt omkring och anfaller i tusentals när jag minst anar det sad.gif ???

Hur fungerar dessa hemska "slemproppar"? Kan de plötsligt bara helt försvinna från en säsong till en annan? Det ryktades om att det tjocka snötäcket gynnade de glupska små krypen, så jag var helt förberedd på en total mass-invasion men så bidde det ingenting...

Vem vet...kanske de slår till snart! Det känns som om jag inte riktigt vågar luta mig tillbaka och pusta ut!
(PS! Jag bor i Sthlms-området)

/Lena
Milex
Jag kommer precis hem efter att ha varit på en föreläsning om mördarsniglar. Föreläsaren kom från Naturhistoriska museet i Göteborg.
Han berättade att de inte försvinner. De klarar kalla vintrar. De härdigaste exemplaren överlever och de blir därför bättre och bättre på att klara våra vintrar, snö eller inte.
Det var en intressant föreläsning.
Det verkar som om vi börjar få inhemska arter som äter sniglarna. Bla trastar och jordlöpare. Det lät positivt.

Föreläsarens kollegor på Naturhistoriska söker just nu patent på ett preparat där de kombinerar järnsulfat med koffein. Järnsulfat finns i Snigelfritt och Snigeleffekt.
Det nya preparatet ska ge ännu bättre effekt. Det är bara att hoppas.
Annars så har vi det precis som du. Vi väntar på snigelinvasionen. Har oxå bara plockat ett fåtal i år. Men med regnet som ska komma nu så kommer säkert sniglarna fram igen wink.gif
Piccante
Var det Ted von Proschwitz som föreläste? Han har föreläste på universitetet härom året och det var faktiskt riktigt intressant trots att jag i vanliga fall inte gillar slemmiga djur. Det verkar ju lovande att de har ett verksamt preparat på gång.
Sollan
För två år sedan märkte jag en nedgång i antalet sniglar. Grannarna längre bort hade dock massor. Det kändes som en invasionsvåg som svepte över grannskapet och att antalet efter den första invasionen minskade.
Men säg den glädje som varar... I fjol hade vi massor. I år har jag dräpt sniglar i två dagar, sedan dess - inget. Men jag misstänker att de håller på att samla sig... Kommer det regn nu så har man väl att göra misstänker jag.
Powerowic
har aldrig haft problem med mördarsniglar däremot andra små sniglar med skal som brukar äta på guldalmens blad
lilla mamma
Bra med igelkott
nybyggare
Förra året flyttade ett skatpar in i grannens tall. Tycker inte om skator - de väsnas och jagar bort småfåglarna och mina favvisar - stararna!
Men!!! - de gick senare på vår gräsmatta och plockade mördarsniglar som de tog med till ungarna i tallen! Gissa om jag blev glad när tallen blev bebodd i år igen? En ny generation snigelätande skator på gång?
Tänk vad skönt att man kan ändra sig!
Mia, zon 3
HÄRLIGT! Tror (och hoppas) också att även "mördarna" får fler och fler naturliga fiender, nu när de börjar bli ett vanligt inslag i naturen (tyvärr). Ska aldrig mer skälla på skatorna för att de snor mina plantetiketter - tar de bara lite sniglar också så puss på dem! wub.gif
limsa
Det var med stor bävan jag gick ut i trädgården imorse efter att det hade regnat! Har min oro varit befogad tro?? Var inställd på att ta stooora hinken när jag gick på snigeljakt....

Men, nej..det var inte så farligt! Plockade ca 10 små mördar-bäbisar, säkert ligger föräldrar och släktingar och väntar fortfarande, så jag är fortfarande beredd på det värsta!

Kan någon svara på hur det är med de små sniglarna med skal? Är de harmlösa eller är de kamouflerade mini-mördare? En granne (som pratar ganska mycket :-), sa att de ska man passa sig för...så småningom blir de stora och kryper de ur skalet och äter upp odlingarna. Stämmer det?

/Lena
kristerh
CITAT (limsa @ 18-05-2006, 11:22)
Kan någon svara på hur det är med de små sniglarna med skal? Är de harmlösa eller är de kamouflerade mini-mördare? En granne (som pratar ganska mycket :-), sa att de ska man passa sig för...så småningom blir de stora och kryper de ur skalet och äter upp odlingarna. Stämmer det?

/Lena

De lär ju inte krypa ur skalet iallafall wink.gif en gång skal alltid skal,
men de små kan vara glupska de oxså, hade massor av dem i trädgården förra sommaren, de äter stora hål i plantorna, eller om de får hålla på hela plantan, men det går inte lika fort som för den riktiga mördaren.
krister
gunnelö
Även vi har haft väldigt få sniglar hittills i år.

Och så kom regnet!

Vi var nyss ute i trädgården och "mördade" hur många som helst. 100-tals på några minuter. Till slut gav vi upp. Men det kändes som om vi skulle ha kunnat hålla på hela eftermiddagen. Så var det med det hoppet om bättre tider! sad.gif

Hoppas nu att ni slipper göra samma erfarenhet.

Snäckorna ja, dom med skal, tycker jag är de riktiga marodörerna i trädgården. De är ju mycket lättare än mördarsniglarna och tar sig ju lätt upp på växternas blad.

(Usch vad dystert det här låter. Positivt är ju i alla fall att forskningen går framåt och att det väl så småningom utvecklas nya metoder för bekämpning).

Gunnel Ö
Ewa L
CITAT (lilla mamma @ 17-05-2006, 14:59)
Bra med igelkott

Jag har "odlat" groda i två år nu. Han/hon har inte synts till ännu i år, men jag hoppas. Har även låtit bli att rensa i min minidamm för ev. yngel.

Däremot såg jag en Piggekott i helgen på min tomt. Blev jätteglad.
Han såg bara lite fånig ut när jag passerade. Körde in huvudet i en närbelägen Thuja för att gömma sig. Det var bara det att 95% syntes fortfarande. biggrin.gif

Alla som äter sniglar/snäckor är välkomna. wub.gif
Karrolina
Jag har en massa vinbergssnäckor på tomten. Är dom farliga för växterna? Ska jag plocka bort dom?
kristerh
Vinbärssnäckorna är tämligen harmlösa om de inte kryllar av dem,
låt dem vara. eller sälj dem till fransmännen, de älskar sådana... ohmy.gif biggrin.gif
krister
limsa
Jaa, nu har det regnat ett par dagar och sniglarna håller sig borta laugh.gif otroligt nog!! (peppar, peppar)
Jag plockade EN mördis igår och den satt på ett kirskålsblad...snacka om att välja mellan pest och kolera, hihi...ett tag tänkte jag att den skulle få sitta kvar och äta, men nej...jag beslutade mig att den fick åka ner i min mördar-snigel-grav!
Tänkte på det...tänk om man kunde dressera sniglarna till att BARA äta kirskål och ogräs Finns det ingen tålmodig människa som kan ägna sig åt det, hihi? tongue.gif

/Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon