commotion
Utanför min balkong har det vildsåtts (antar jag) en massa små-buskar. Grejen är att det är bara en massa Nedanför min balkong har det vildsåtts typ, "pinnar" som "sammanstrålar" på en stor knöl vid marknivå. Jag vet tyvärr inte vad för slags buskar det rör sig om. Även om en del ser ut som såna där små prydnads-rosenbuskar som man kan köpa i kruka och ha inomhus. Antaligen är det en tidigare hyresgäst som helt sonika slängt ut sina utblommade växter från balkongen och på ngt sätt har de rotat sig.

Min fråga är om det är ngn som skulle kunna ge mig lite råd i hur jag blir av med dom? Jag funderar på att ta den enklaste vägen ut, alltså att köpa markväv och sen täcka med ny jord. grejen är ju att jag då inte kan plantera min fina Schersmin jag köpte förra sommaren som har fått bo i kruka tills nu. sad.gif

Sen så skulle jag önska mig lite tips på vad jag skulle kunna plantera mer, jag planterade i sensomras en Malus sargentii fk. Eskilstuna som har tagit sig riktigt bra. Jag har inte riktigt bestämt mig om jag vill enbart ha buskar eller kanske blanda upp med lite blommor och olika gräs också. Uteplatsen befinner sig i sol under morgonen till mitt på dagen (8-16). Tilläggas ska kanske också att den befinner sig i en sluttning och att jag har en gigantisk Björk 4-5 meter från husväggen. Och att jag ÄLSKAR dofter, så gärna tips med väldoftande blommor. wub.gif
Cilla
För att kunna ge dig bra råd behövs lite mer förklaring eller bild på småbuskarna och pinnarna. Kan du fota eller beskriva blad, växtsätt mm?
commotion
ok. otålig som jag är så har jag redan börjat rensa bland buskarna men jag lyckades ta några bilder iaf.

detta är helt enkelt en samlingsbild över grenar från de tre olika buskarna som växer under balkongen.

detta är grenen som är högst upp på föregående bild. och det är denna som jag trodde skulle vara en prydnadsros som föregående hyresgäst slängt ut som sen rotat sig. (när jag tog bilden idag och kollade in bladen mer så inser jag att det är nog ingen ros) men skälet till att jag trodde det är att grenen har små små taggar.

detta är gren nr2 på första bilden. jag har inte en aning om vad det är för en busksort. men jag har funderingar på att spara den för den är hyfsat stor och tät.

detta är sista bilden. det som är riktigt trist är att dessa inte sitter på en stam eller så utan det är mer separata grenar som sticker upp ur marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon